بهترین جایگزین قند و شکر برای کنترل دیابت و چاقی


قند و شکر افزوده موضوعی بحث برانگیز در صنعت تغذیه هستند.
بدن به مقداری قند نیاز دارد اما مصرف بیش از حد نیاز می‌تواند سلامتی را به خطر بیندازد. با وجود اینکه امروز تنوعی از قند و شکر در بازار موجود است، خیلی از افراد در رابطه با گزینه مناسب دچار سردرگمی می‌شوند. از طرف دیگر خیلی از افراد به مصرف شیرینیجات اعتیاد دارند و نمی‌توانند استفاده از آن را کنار بگذارند. این موضوع می‌تواند به مرور زمان زمینه ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و چاقی و… را به همراه داشته باشد. به همین دلیل بهتر هست تا جای ممکن از سالم‌ترین جایگزین قند و شکر استفاده کرد تا از ابتلا به بیماری‌های مربوطه جلوگیری شود. در ادامه این مقاله مضرات قندهای تصفیه را بررسی خواهیم کرد و سپس به معرفی جایگزین‌های سالمی برای آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مصرف بیش از حد قند چه عوارضی دارد؟

  • پیری زودرس
  • التهابات بدنی
  • بروز مشکلات غدد
  • پوسیدگی دندان‌ها
  • مشکلات پوستی مانند اگزما
  • زمینه ساز بروز چاقی و اضافه وزن
  • بروز مشکلات کلیوی و مشکلات مربوط به کبد
  • زمینه ابتلا به دیابت نوع 2 و در پی آن خطر قطع عضو یا تاری دید

نکته مهم در مورد اعتیاد به شیرینیجات

جایگزین قند

قند و شکر اعتیاد آور نیستند.
پیروی از یک برنامه غذایی اصولی استاندارد کمک می‌کند تا علاوه بر بودن در وزن سالم، بتوانیم کیفیت عمر و سلامت بدن را هم تضمین کنیم. بهترین راهکار برای اینکه بتوانیم هم برنامه غذایی اصولی داشته باشیم و هم مواد غذایی که دوست داریم را میل کنیم، این است که روی مواد غذایی تمرکز کنیم که به سلامت ما لطمه وارد نمی‌کنند.
باید این گروه از موادغذایی طوری باشند که به بهبود انتخاب مواد غذایی در رژیم ما کمک کنند و شیرینی بالایی ندارند.

در حالت کلی باید در نظر داشته باشید که در مصرف قند و شکر زیاده روی نکنید. قند سالم یا ناسالم وجود ندارد. حتی میوه‌ها هم با وجود ویتامین و مواد معدنی فراوان، حاوی مقداری قند میوه یا فروکتوز هستند. پس نکته مهم در رابطه با مصرف قند و شکر به سطح متعادل آنها مربوط می‌شود. نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد. همچنین بهتر هست قندهای طبیعی مانند خرما یا عسل و موارد بیان شده دیگر را جایگزین قند و شکر مصنوعی کرد.

معرفی بهترین جایگزین قند و شکر

همانطور که بیان شد، بهترین و بدترین نوع قند و شکر وجود ندارد. باید روی مقدار مصرف متعادل تمرکز داشته باشید تا بتوانید برای همیشه سلامت غذایی خود را تضمین کنید. قند افزوده را برای خانم‌ها به 6 قاشق چایخوری و برای آقایان به 9 قاشق چایخوری در روز باید محدود کرد.
اما بهتر است قند تصفیه شده را تا جای ممکن استفاده نکنید و به جای آن، قند مورد نیاز برای بدن را از منابع طبیعی که در ادامه معرفی می‌کنیم دریافت کنید.

مطلب پیشنهادی : کنترل هوس های غذایی با 8 راه موثر + بررسی علت ولع غذایی

عسل بهترین جایگزین قند می‌تواند باشد

یکی از بهترین جایگزین‌هایی که برای قند و شکر می‌توان معرفی کرد، عسل است.
عسل خاصیت درمانی، آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریایی دارد و به عنوان خوراکی دارویی هم شناخته می‌شود. عسل دارای ترکیبات معدنی و ویتامینی است که با مصرف آن از ابتلا به خیلی از بیماری‌ها جلوگیری خواهد شد.
مصرف متعادل عسل به درمان مشکلات ناشی از دیابت هم کمک شایانی می‌رساند. قند موجود در هر 100 گرم عسل، حدود 80 گرم است. ولی باید در نظر داشته باشید که این میزان قند را اگر از قندهای تصفیه شده دریافت کنیم، خواص آنتی اکسیدانی و ویتامینی به بدن نرسانده‌ایم. در حالی که مصرف عسل خواص آنتی اکسیدانی و ویتامینی هم به بدن می‌رساند.

جایگزین قند

اما باید در مورد مصرف عسل در نظر داشته باشید که عسل قند غلیظی است که زنبورها آن را جمع‌آوری می‌کنند. با این حال عسل‌هایی که امروزه در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند، به صورت فراوری شده تهیه می‌شوند و دارای فروکتوز یا قند مصنوعی هستند. در نتیجه اگر به جای قند و شکر قرار است عسل استفاده کنید، باید سعی کنید انواع طبیعی آن را تهیه کنید و مقدار متعادلی را مصرف کنید.

مطلب پیشنهادی : غذاهای حاوی منیزیم (آشنایی با 11 منبع غنی و در دسترس)

از انواع میوه خشک استفاده کنید

تنوعی از میوه‌های خشک وجود دارند که می‌توانید جایگزین قند و شکر کنار چای میل کنید. اما یکی از نکاتی که در رابطه با میوه‌های خشک باید در نظر داشته باشید این است که میوه در فرایند خشک شدن، آب خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل میزان قند آن نسبت به آبی که دارد بیشتر باقی می‌ماند. اما نکته خوب اینجاست که کیفیت ویتامین‌ها و مواد معدنی آن در حد مطلوبی حفظ می‌شود.
به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود جایگزین قند از میوه خشک استفاده کنید. از بهترین مواردی که می‌توانید به جای قند استفاده کنید موارد زیر هستند.

کشمش
از انگورهای مختلف، کشمش تهیه می‌کنند. مصرف کشمش باعث تقویت بدن و دریافت آهن می‌شود. برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. در هر 100 گرم کشمش، حدود 58 گرم قند وجود دارد.

خرما
خرما از میوه‌های شیرینی است که برای تقویت عملکرد مغز می‌تواند بسیار موثر و مفید باشد. این میوه در کنار چای بهترین جایگزین قند و برای تهیه شیرینیجات هم به کار برده می‌شود.

انجیر خشک
انجیر خشک برای درمان ریزش مو، تقویت حافظه، بهبود عملکرد مفاصل و خیلی از موارد دیگر مفید و موثر است. ویتامین‌ها و مواد معدنی بالایی را به بدن می‌رساند و خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد. آن را جایگزین قند کنید و در میان وعده‌های خود از آن استفاده کنید.

توت خشک
از گذشته تا به امروز از توت خشک به عنوان جایگزین قند برای نوشیدن چای لذت بخش استفاده می‌کنند. توت خشک طعم لذیذ و شیرینی دارد که به درمان کمبود آهن در بدن هم کمک می‌کند.

نکته: سعی کنید برای تهیه انواع میوه خشک، به روش خشک کردن آنها توجه کنید تا از مواد شیمیایی برای تهیه آنها استفاده نشده باشد.

تاثیر نخوردن قند بر لاغری را جدی بگیرید

مصرف قند فقط باعث رساندن کالری اضافی به بدن می‌شود. وقتی بیش از اندازه قند میل کنید، بدن مقدار مورد نیاز را به صورت انرژی مصرف می‌کند و مابقی آن را به صورت چربی در بدن ذخیره می‌کند. این چربی اغلب در ناحیه دور شکم و پهلو جمع می‌شود و گاهی در ران، باسن و بازوها نیز تجمع می‌یابد.
وقتی مصرف قند را ترک می‌کنید، از مشکلات ناشی از افزایش وزن تا حدودی جلوگیری خواهید کرد. این روش در طول 5 الی 6 ماه تغییرات چشمگیری را در هر فرد به همراه خواهد داشت. در حالت کلی بهتر است قند مورد نیاز بدن را از منابع مفیدتری مانند موارد بیان شده با توجه به نیاز بدن دریافت کرد.

این مطلب توسط تیم تحریریه، از منابع مختلف گردآوری شده و صرفا جهت آشنایی شما با موضوع مورد بحث تنظیم شده است. هیچگونه تاکید یا رد در مورد این مطلب را تضمین نمی‌کنیم.



Source link