این ترکیبات را جایگزین نمک کنید تا بیمار نشوید


به عنوان جایگزین نمک معمولا زنجبیل توصیه می‌شود. زنجبیل تاثیرات ضدالتهابی قوی دارد و برای پیشگیری از التهاب مفاصل گزینه‌ای عالی است. عطر و طعم خاصی به غذا می‌دهد اما خیلی از افراد به دلایل مختلفی مانند عدم علاقه، آلرژی، طبع گرم و خیلی از دلایل دیگر تمایلی به استفاده از زنجبیل به جای نمک ندارند.
برای اینکه موارد دیگری بتوانید به جای نمک در تهیه انواع غذا به کار ببرید، ادامه این مقاله را مطالعه کنید. اما در ابتدا به عوارضی که ممکن است نمک به همراه داشته باشد، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مصرف بیش از اندازه نمک چه عوارضی دارد؟

مصرف متعادل نمک می‌تواند خواص متعددی به همراه داشته باشد. در صورتی که نمک به طور کامل از برنامه غذایی حذف شود، ممکن است مشکلات بدنی مانند ضعف عضلانی، مشکلات عروق، سرگیجه، سردرد و موارد دیگری را به همراه داشته باشد. اما مصرف بیش از اندازه نمک هم می‌تواند مشکلات خیلی شدیدتری را در هر فرد ایجاد کند:

  • آسم
  • چاقی
  • سکته قلبی
  • پوکی استخوان
  • التهاب دست و پا
  • بالا رفتن فشار خون
  • بروز ناراحتی گوارشی
  • اختلال در عملکرد کلیه‌ها
    این عوارض به مرور زمان می‌توانند خطر بروز سکته مغزی و سکته قلبی را افزایش دهند.

متاسفانه مصرف روزانه نمک در کشور ما توسط هر فرد معادل 10 الی 15 گرم است. در حالی که مقدار توصیه شده استاندارد جهانی، روزانه 2 الی 3 گرم است.

بالا رفتن فشار خون بدترین عوارضی است که مصرف نامتعادل نمک می‌تواند به همراه داشته باشد. به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود با پیش بردن راهکارهایی مانند جایگزین کردن نمک، تا جای ممکن مصرف آن را کاهش دهید. با توجه به اینکه ذائقه خیلی از ما به غذاهای مزه دار نمکی عادت کرده است، بهتر است راهکاری مانند جایگزین کردن را پیش برد.

بهترین جایگزین نمک برای غذاهای مختلف

جایگزین نمک

پیش از اینکه شروع به حذف و جایگزینی نمک کنید، بهتر است اصلاحی در عادات غذایی داشته باشید. بیشترین میزان نمکی که مصرف می‌کنیم، از طریق مصرف مواد غذایی رستوران‌ها و فست فود به بدن رسانده می‌شود. در تهیه انواع نان و غلات هم مقداری نمک به کار برده می‌شود. مرغ سوخاری، انواع پیتزا، پنیر، حتی کیک و خیلی از موارد دیگر حاوی نمک فراوان هستند. پس بهتر است در تهیه مواد غذایی خانگی تا جای ممکن مصرف نمک را کاهش داد یا اینکه مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم را جایگزین کنید.

1. افزودن سیر به غذا

سیر را می‌توانید به صورت خام یا پخته در تهیه غذا به کار ببرید. سیر علاوه بر اینکه خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی برای بدن به همراه دارد، می‌تواند به داشتن فشار خون نرمال هم کمک کند.

2. به کار بردن پیاز در غذاهای مختلف

یکی از سبزیجات ریشه‌ای که پای ثابت طرز تهیه اکثر غذاهای مختلف است، پیاز محسوب می‌شود. سعی کنید میزان بیشتری پیاز در غذا به کار ببرید تا بتوانید با طعم لذیذی که به غذا می‌دهد آن را جایگزین نمک کنید. پیاز هم مانند سیر یک گیاه آنتی اکسیدانی قوی است که از ابتلا به خیلی از بیماری‌ها می‌تواند جلوگیری کند.

3. فلفل سیاه و قرمز بهترین جایگزین نمک

انواع فلفل تند، بر خلاف نمک، خاصیت ضد التهابی به همراه دارند. افزودن فلفل به غذاها عطر و طعم خوبی می‌دهد. علاوه بر این موارد، فلفل سیاه و فلفل قرمز دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی هستند که می‌توانند از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد و ابتلا به بیماری‌ها محافظت کنند.
حتی برای بهبود عملکرد کلیه‌ها نیز مفید و موثر هستند.

مطلب پیشنهادی : صبحانه رژیمی برای لاغری با 7 منوی مختلف بسیار مفید

4. افزودن سرکه به غذاهای آبدار

می‌توانید در مرحله آخر پخت از سرکه برای طعم دار کردن غذا به جای نمک استفاده کنید. به جای افزودن نمک به انواع سس و سالاد از چند قطره سرکه استفاده کنید. انواع سرکه می‌توانند به ترشح بهتر شیره معده و بهبود هضم غذا کمک کنند.

5. استفاده از ترخون و سایر سبزیجات خشک

ترخون یکی از سبزیجاتی است که عطر و طعم تند و تیزی دارد. این سبزی را خشک کنید و در تهیه غذاهای متنوع آنرا جایگزین نمک کنید. ترخون به بهبود عملکرد قلب و عروق کمک می‌کند و در درمان فشار خون هم می‌تواند موثر عمل کند.

علاوه بر ترخون می‌توانید از سایر سبزیجات معطر خشک شده هم به جای نمک استفاده کنید. گزینه‌های زیر از بهترین موارد هستند:
پونه خشک شده
رزماری
شوید
نعناع
پودر سیر
آویشن

6. مصرف رنده پوست پرتقال

پوست پرتقال را رنده کنید و سپس آن را خشک کنید. زمانی که قصد مصرف آن را دارید، ابتد آن را بجوشانید و چند مرتبه آب آنرا عوض کنید تا اصطلاحا تلخی آن گرفته شود. سپس کمی آن را تفت دهید و در کنار تهیه برنج از آن استفاده کنید.
به جای پوست پرتقال می‌توانید همین روند را با پوست لیموترش یا پوست نارنج هم انجام دهید. البته در تهیه برخی از غذاها از پوست تازه مرکبات هم می‌توان استفاده کرد. با این روش عطر و طعم مطلوبی را به غذا خواهید بخشید.

7. آب لیموترش و سایر مرکبات

جایگزین نمک

چند قطر آب لیموترش به غذا اضافه کنید تا طعم آن چند برابر خوشمزه شود. حتی می‌توانید از مرکبات دیگری همچون نارنج و گریپ فروت هم برای این هدف استفاده کنید.

8. استفاده از آبغوره یا غوره

می‌توانید در فصل تابستان، مقداری غوره را در فریزر نگهداری کنید تا در زمان لازم از آن برای ترش کردن و مزه دادن به خورشت‌ها به جای نمک استفاده کنید. اما بهتر است از غوره‌های انگور بی دانه برای این هدف استفاده کنید.
همچنین استفاده از آبغوره بدون نمک هم برای این منظور بسیار مناسب است. غوره و آبغوره بدون نمک برای کاهش فشار خون بالا نیز بسیار مفید و موثر هستند. اما باید پرهیزهای غذایی و درمان زیر نظر پزشک را نیز در کنار استفاده از آنها جدی گرفت.

9. استفاده از گوجه قرمز یا گوجه سبز

گوجه فرنگی را رنده کنید و پوره آن را غذاهای خورشتی اضافه کنید. این کار باعث طعم ترش و لذیذ برای خورشت می‌شود. علاوه بر گوجه فرنگی، می‌توانید گوجه سبز را بجوشانید و هسته‌های آن را جدا کنید و در تهیه انواع غذا از آن استفاده کنید تا طعمی ترش و لذیذ ایجاد شود. این روش علاوه بر خوشمزه کردن غذا می‌تواند باعث قوام بیشتر برای خورشت شود.

شما بگویید

در این مقاله به معرفی 9 جایگزین نمک پرداختیم. در صورتی که تجربه‌ی تغذیه‌ای مفیدی در این رابطه دارید که از آن نتیجه گرفته‌اید، آن را با ما و سایر همراهان مجله دکتر یحیی پاسدار، در قسمت ارسال دیدگاه‌ها در میان بگذارید تا از آن بهره مند شویم.

این مطلب توسط تیم تحریریه، از منابع مختلف گردآوری شده و صرفا جهت آشنایی شما با موضوع مورد بحث تنظیم شده است. هیچگونه تاکید یا رد در مورد این مطلب را تضمین نمی‌کنیم.



Source link