بهترین قطره آهن کودکان | شرکت دارویی پوراطب گستر


امروزه بیشتر افراد می دانند قطره آهن کودکان چه تاثیری در سلامت دارد و استفاده از آن برای بیشتر نوزادان ضروری است. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند ذخایر آهن مخصوص به خود را دارند و معمولاً در 6 ماه اول به اندازه کافی آهن از شیر مادر دریافت می‌کنند، اما نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند معمولاً شیر خشک غنی شده با آهن دریافت می‌کنند. وقتی شیرخوار شروع به خوردن غذاهای جامد می کند، ممکن است به اندازه کافی غذاهای غنی از آهن مصرف نکند، که در معرض خطر کم خونی قرار می‌گیرد. کمبود آهن می تواند مانع رشد کودک شود. همچنین ممکن است باعث مشکلات یادگیری و رفتاری، کناره گیری اجتماعی، تاخیر در یادگیری مهارت های حرکتی و ضعف عضلانی شود. آهن همچنین برای سیستم ایمنی حائز اهمیت است، بنابراین عدم دریافت آهن کافی حتی می تواند خطر ابتلا به عفونت هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را افزایش دهد.

چرا کودکان به قطره آهن احتیاج دارند؟

دو مکمل برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در چند ماه اول زندگی توصیه می‌شود. مکمل ویتامین A+D از بدو تولد و مکمل آهن از 4 ماهگی شروع می‌شود. در نتیجه، نوزادانی که به طور کامل یا نیمه کامل از شیر مادر تغذیه می‌شوند، از 4 ماهگی به مکمل‌های آهن نیاز دارند. نوزادان نارس معمولا به مکمل های آهن نیز نیاز دارند، زیرا ذخایر آهن کمتری دارند. نوزادان سالم و تغذیه شده با شیرخشک، اگر از شیرخشک غنی شده با آهن استفاده کنند، نیازی به مکمل آهن ندارند.
مکمل های مایع برای کودک بهتر هستند زیرا بدن می تواند آنها را به راحتی جذب کند و کودک مجبور به بلعیدن قرص نیست. ظرف قطره معمولا با یک قطره چکان با علامت‌هایی روی لوله برای نشان دادن سطح دوز است که باعث می‌شود به راحتی مایع را مستقیما به دهان کودک بریزید. برخی قطره های آهن می‌توانند دندان‌های کودک را سیاه کنند، بنابراین حتما پس از دادن هر مکمل آهن مایع، دندان‌های او را مسواک بزنید.

خرید قطره آهن کودکان: قطره آهن فروسیس ویواکیدز

فواید قطره آهن کودکان

بدن برای ساختن هموگلوبین، که به رساندن اکسیژن به سراسر بدن کمک می‌کند، به آهن نیاز دارد. بدون هموگلوبین، تولید گلبول‌های قرمز متوقف شده و بدون آهن کافی، ماهیچه‌ها، بافت‌ها و سلول‌های کودک اکسیژن مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند. آهن یک ماده مغذی بسیار مهم برای کودکانی است که به سرعت در حال رشد هستند. نیاز روزانه توصیه شده برای مصرف آهن بسته به سن متفاوت است. نوزادان زیر یک سال روزانه به 11 میلی گرم آهن نیاز دارند. پس از آن، از 1 تا 3 سالگی یک کودک به 7 میلی گرم آهن در روز نیاز دارد. 
هنگامی که کودک شروع به خوردن غذاهای غنی از آهن کرد، معمولا می توان مکمل ها را قطع کرد. اما، نوزادانی که دچار بیماری های و مشکلات پزشکی خاصی هستند (مثلاً زایمان زودرس و کم خونی) زودتر از آن به مکمل‌های آهن نیاز دارند و برخی از آنها پس از مصرف مواد غذایی جامد باید به مصرف مکمل‌های آهن ادامه دهند.

 قطره آهن کودکان

خطرات کم خونی در نوزادان

آهن یک ماده مغذی کلیدی است که کودک را سالم و قوی نگه می دارد. سطوح پایین آهن می تواند منجر به خستگی بدن شود. خطر کم خونی درمان نشده در نوزادان شامل اثرات مضر بر رشد و توسعه عصبی و مشکلات بلوغ مغز است. کمخونی همچنین می تواند باعث رشد شناختی ضعیف و مشکلات رفتاری شود. به همین دلیل مهم است که در صورت امکان از کم خونی جلوگیری کنید و در صورت تشخیص آن را درمان کنید. خستگی، کاهش اشتها، چهره رنگ پریده، تنفس سریع و پی در پی، دست و پاهای سرد، عفونت های مکرر، رشد آهسته، مسائل رفتاری، میل به خوردن خاک، یخ، رنگ از علائم کم خونی در نوزادان است که به راحتی توسط قطره آهن کودکان درمان می شود.

عوارض قطره آهن کودکان

قطره آهن نیز مانند سایر مکمل های غذایی ممکن است عوارضی داشته باشد. مکمل های آهن می توانند باعث مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده، تغییرات مدفوع و یبوست شوند. اگرچه آهن با معده خالی بهتر جذب می شود، اگر کودک عوارض جانبی منفی را تجربه کند، مصرف آن بعد از غذا بهتر است. مصرف بیش از حد آهن می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود، بنابراین هرگز بدون مشورت پزشک به کودک خود مکمل های آهن ندهید. علائم مصرف بیش از حد آهن ممکن است شامل استفراغ شدید، اسهال، پوست و ناخن های دست کم رنگ یا آبی و ضعف باشد.

روش مصرف قطره آهن کودکان

قبل از هر بار استفاده، حتما قطره آهن را تکان دهید. قطره چکان را تا خط 1 میلی لیتری پر کنید و سپس آن را به آرامی به سمت داخل گونه کودک بگیرید. اگر بعد از آن دهان کودک تغییر رنگ داد، نگران نباشید! این مشکل کاملا عادی و موقتی است. پس از اتمام کار، حتما قطره چکان را بشویید و خشک کنید و قطره آهن را در یخچال نگهداری کنید. قطره آهن کودکان اصولا تا چهار ماه پس از باز شدن قابل استفاده است.
از قطره آهن کودکان دقیقا طبق دستورالعمل روی برچسب یا طبق تجویز پزشک استفاده کنید. در مقادیر کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید. حتما برای استفاده از قطره چکان داخل محصول استفاده کنید. به هیچ عنوان از قاشق های معمولی آشپزخانه استفاده نکنید.

برای سیاه نشدن دندان کودک چه کنیم؟

متاسفانه یکی از عوارض قطره آهن کودکان سیاه شدن دندان است که به دلیل برخورد یون های آهن به دندان ایجاد می شود. برای حل این مشکل بهتر است پس از هر بار مصرف قطره دهان کودک را بشویید. همچنین امروزه در بازار قطره های آهن متفاوتی مانند قطره آهن فروسیس کودکان وجود دارند که از سیاه شدن دندان جلوگیری می کنند.

تداخلات دارویی قطره آهن کودکان

قطره آهن ممکن است با برخی داروها و یا شیر مادر و برخی مواد غذایی تداخل داشته باشد و به همین دلیل توصیه می شود با فاصله از سایر مواد غذایی میل شود تا جذب بالاتری داشته باشد. توصیه می شود این قطره با معده خالی، حداقل 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف شود. همچنین مصرف ویتامین سی به افزایش جذب آهن کمک می کند.

گرددآورنده: نگار رفیعی
منبع: everydayhealth



Source link