تاثیر رژیم غذایی بر سلامت روان




بررسی تاثیر رژیم غذایی بر سلامت روان

پزشکان و درمانگران، بیماری­‌های مربوط به روان را با انواع روش­‌های درمانی مانند داروها و جلسات مشاوره، درمان می­‌کنند. با این حال، محققان در حال کشف ارتباط بین سلامت روان و انتخاب سبک زندگی سالم نیز هستند. در این مقاله از سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان تاثیر رژیم غذایی بر سلامت روان را مورد بررسی قرار دهیم.

روانپزشکی تغذیه، که ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت روان را بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که غذاهای خاص می‌توانند سلامت روان را بهبود دهند یا تضعیف کنند. به گفته محققان، دلایل متعددی برای همبستگی رژیم غذایی و سلامت روان با یکدیگر وجود دارد. اول از همه، غذایی که می‌­خورید بر تولید سروتونین در بدن شما تاثیر می­‌گذارد.

سروتونین یکی از مواد شیمیایی طبیعی بدن است که «احساس خوب» را در شما القا می‌کند. غذایی که می‌خورید، می‌­تواند بر سطح سروتونین مغز تاثیر بگذارد. سروتونین، انتقال‌دهنده عصبی مرتبط با شادی است که در تنظیم اشتها، خواب، خلق‌وخو و سیگنال­‌های درد نقش دارد. حدود ۹۵درصد از این ماده در دستگاه گوارش تولید می‌­شود. این مساله محققان را بر آن داشته تا بررسی کنند که چگونه سیستم گوارشی می­‌تواند بر خلق‌و‌خوی ما تاثیر بگذارد.

غذا بر میکروبیوم روده تاثیر می­گذارد

سیستم گوارش و مغز ما ارتباط نزدیکی با هم دارند. روده میزبان میلیاردها میکروب است که در عملکردهای حیاتی بدن نقش دارند. آن­ها انتقال‌­دهنده‌­های عصبی را تولید می­‌کنند که پیام­‌هایی در مورد خواب، درد، اشتها، احساسات و خلق‌و‌خو را به مغز می‌­فرستند. مطالعات مربوط به ارتباط روده و مغز نشان می­‌دهند که غذاهایی که به سلامت میکروبیوم روده کمک می­‌کنند، می‌­توانند در کاهش علائم مرتبط با اختلالات روان اثر داشته باشند. هرچه روده شما سالم‌­تر باشد، احتمال تولید آنزیم­‌هایی که برای تنظیم احساسات خود نیاز دارید، بیشتر می‌­شود.

ویتامین های ضروری با افزایش سن | متخصص تغذیه اصفهان

دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

غذای خوب به تکامل مغز کمک می‌کنند

غذاهایی که می­‌خوریم بر نحوه رشد و تکامل مغز تاثیر می‌­گذارند. ما از طریق غذا، مواد مغذی و معدنی حیاتی را به مغزمان می‌دهیم. این مواد تضمین می­‌کنند که مغز می­‌تواند پیشرفت کند و عملکرد موثرتری داشته باشد. برخی از غذاها به تقویت مسیرهای مغز کمک کرده، تولید هورمون‌­های تنظیم‌کننده خلق‌وخو را تقویت می‌کنند‌ و آمادگی فرد برای مقابله با استرس و اضطراب را افزایش می‌دهند.

برخی غذاها می­‌توانند علائم اختلالات روانی را تشدید کنند

مصرف بیش از حد برخی از غذاها، می‌­تواند علائم اختلالات روانی را بدتر کند. به عنوان مثال، گاهی اوقات مصرف زیاد غذاهای فرآوری‌شده، ممکن است باعث تشدید مه مغزی و کاهش تمرکز شود، که هر دو آن‌­ها از عوارض رایج افسردگی و اضطراب هستند. بعضی از غذاها همچنین می‌توانند باعث بی‌حالی یا خستگی شوند؛ اگر سطح انرژی شما به دلیل افسردگی از قبل پایین بوده است، چنین غذاهایی ممکن است برای شما مشکل‌­ساز شوند.


مطالعه بیشتر:

انواع شیک پروتئین خوشمزه خانگی

غذاهای مقوی در رژیم دیابتی

رژیم غذایی برای تقویت استخوان







Source link