علم ورزش | ۶ دلیلی که چرا شنا برای سلامت روان مفید است


بودن در آب یا نزدیک آن هم جنبه درمانی دارد و هم آرامش بخش است، اما آیا می‌دانید چرا ما این اثرات مثبت را احساس می‌کنیم؟ تحقیقات علمی دلایل مختلفی را ارائه کرده است که چرا شنا کردن و قرار گرفتن در نزدیکی آب به طور مثبت برای سلامت روان و تندرستی ما مفید است. در این مقاله به آنچه علم در رابطه با فواید شنا کردن می‌گوید، می‌پردازیم.

ترشح هورمون‌هایی که حس خوب به شما دست می‌دهد

شنا، مانند هر ورزش، اندورفین را در مغز شما آزاد می‌کند. این هورمون باعث می‌شود که احساس خوبی به شما دست دهد. همچنین به افزایش مثبت اندیشی کمک می‌کند و احساس شادی را به ارمغان می‌آورد.

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که شنا ممکن است به درمان استرس کمک کند. به عنوان مثال، چند مطالعه روی موش‌ها نشان داده‌اند که شنا می‌تواند به رشد سلول‌های مغزی جدید در بخش‌هایی از مغز که در طی استرس مزمن (طولانی مدت) تجزیه می‌شوند، کمک کند.

شنا کردن و افزایش سلامت مغز

جریان خون سالم برای سالم نگه داشتن مغز مهم است و می‌تواند از آن در برابر سموم مضر محافظت کند. یک مطالعه نشان داده است که بودن در آب باعث افزایش جریان خون به مغز می‌شود. شرکت کنندگان در مطالعه تا ارتفاع قفسه سینه در آب قرار گرفتند. سپس دانشمندان جریان خون مغز را زمانی که در آب بودند و زمانی که استخر را تخلیه کردند، اندازه گیری کردند. این یافته‌ها نشان داد که شنا سلامت مغز را تقویت می‌کند.

مزایای شنا در فضای باز

در طول بیماری کرونا، زمانی که استخرها بسته بودند، ممکن است خبرهایی در مورد افزایش شدید شنا در فضای باز خوانده باشید. به نظر می‌رسد غوطه‌ور شدن در آب طبیعی در فضای باز برای سلامت روان نیز مفید است.

یک مطالعه اخیرا نشان داده است که شنا در آب سرد نیز ممکن است یک درمان موثر برای افسردگی باشد. نظریه‌ای پشت این موضوع است که یکی از انواع استرس، مانند شوک آب سرد، به بدن کمک می‌کند تا به استرس مرتبط با افسردگی و اضطراب واکنش بهتری نشان دهد.

آرام کردن ذهن و کاهش اضظراب

عقیده‌ها بر این است که شنا یک راه خوب برای آرام کردن بدن، آرام کردن ذهن و کاهش اضطراب است. برخی از سالن‌های اسپا حتی موسیقی آرامش بخشی پخش می‌کنند که فقط زمانی می‌توانید آن را بشنوید که سر خود را زیر آب بگذارید!

افرادی که نزدیک‌تر به ساحل زندگی می‌کنند نیز سطح بالاتری از سلامت و رفاه را گزارش کرده‌اند. اما، تحقیقات در این مورد محدود است. مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود آیا این سلامت روانی مثبت به دلیل قرار گرفتن در کنار دریا است یا عوامل دیگر.

اثر آرامش بخش رنگ آبی

رنگ آبی اغلب به عنوان رنگ آرامش بخش تصور می‌شود – به خصوص آسمان و دریا در یک روز زیبا. همچنین تصور می‌شود که بودن در نزدیکی و زیر آب شما را شادتر و سالم‌تر می‌کند. اما یافته‌ها در این مورد مختلط و محدود است.

ممکن است اصطلاح «بیوفیلیا» را نیز شنیده باشید که به معنای عشق به طبیعت است. این به تمایل درونی ما برای نزدیک بودن و ارتباط با طبیعت اشاره دارد. این پدیده ممکن است توضیح دهد که چرا وقتی در کنار دریا یا نزدیک آب هستیم، احساس مثبت و شادی می‌کنیم.

تشویق به اجتماعی شدن

شنا نوعی ورزش است که می‌توانید خودتان آن را انجام دهید. با این حال، استخرها و مراکز تفریحی، شما را به اجتماعی شدن را تشویق می‌کنند. معاشرت برای مغز و حس خوب عالی است، میتواند بعد از جلسه در کافه، شرکت یا در یک چالش شنا یا انجام ایروبیک در آب باشد. مراکز تفریحی مکان‌های عالی برای ملاقات با افراد جدید هستند.

ترجمه و گردآوری: محسن یزدان دوست




Source link