تداخلات دارویی کلسیم – دکتر رضا اطمینانی


بررسی تداخلات دارویی کلسیم

در این مقاله از سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان قصد داریم تداخلات دارویی کلسیم را مورد بررسی قرار دهیم.

بیس فسفونات ها

بیس فسفونات ها با کلسیم تداخل دارند. کلسیم می تواند میزان جذب بیس فسفونات را کاهش دهد که این می تواند اثرات بیس فسفونات ها را کاهش دهد. برای جلوگیری از این تداخل، بیس فسفونات ها را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از کلسیم یا در زمان دیگری از روز مصرف کنید.

کلسیپوترین (دوونکس)

داروی کلسیپوترین (دوونکس) با کلسیم تداخل دارد. کلسیپوترین دارویی است که شبیه ویتامین D است. ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می کند. مصرف مکمل های کلسیم همراه با کلسیپوترین ممکن است سطح کلسیم را بیش از حد افزایش دهد.

دیگوکسین (لانوکسین)

دیگوکسین (لانوکسین) با کلسیم تداخل دارد. کلسیم می تواند بر قلب تأثیر بگذارد. دیگوکسین برای کمک به ضربان قلب قوی تر استفاده می شود. مصرف کلسیم همراه با دیگوکسین ممکن است اثرات دیگوکسین را افزایش داده و منجر به ضربان قلب نامنظم شود. اگر دیگوکسین مصرف می کنید، قبل از مصرف مکمل های کلسیم با پزشک خود صحبت کنید.

سفتریاکسون (روسفین) با کلسیم

سفتریاکسون (روسفین) با کلسیم تداخل دارد تجویز داخل وریدی سفتریاکسون و کلسیم با هم می تواند منجر به آسیب های تهدید کننده زندگی به ریه ها و کلیه ها شود. کلسیم نباید در ۴۸ ساعت پس از تزریق داخل وریدی سفتریاکسون به صورت داخل وریدی تجویز شود. هنگامی که کلسیم از طریق دهان مصرف می شود، این تداخل نگران کننده نیست.

دولوتگراویر  (Tivicay) با کلسیم

دولوتگراویر  (Tivicay) با کلسیم تداخل دارد مصرف کلسیم همراه با دولوتگراویر می تواند سطح خونی دولوتگراویر را کاهش دهد. این ممکن است اثرات دولوتگراویر را کاهش دهد. برای جلوگیری از این تداخل، دولوتگراویر باید ۲ ساعت قبل یا ۴ تا ۶ ساعت پس از مصرف کلسیم مصرف شود.

دیلتیازم (کاردیزم)

دیلتیازم (کاردیزم) با کلسیم تداخل دارد. مصرف مقادیر زیاد کلسیم همراه با دیلتیازم ممکن است اثرات دیلتیازم را کاهش دهد.

لووتیروکسین (Synthroid)

لووتیروکسین (Synthroid) با کلسیم تداخل دارد. کلسیم می تواند میزان جذب لووتیروکسین را کاهش دهد. مصرف کلسیم همراه با لووتیروکسین ممکن است اثرات لووتیروکسین را کاهش دهد. لووتیروکسین و کلسیم باید با فاصله حداقل ۴ ساعت مصرف شوند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها (آنتی بیوتیک های تتراسایکلین) با کلسیم تداخل دارند کلسیم ممکن است میزان عملکرد برخی آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد. در روده، کلسیم به آنتی بیوتیک هایی به نام «تتراسایکلین» متصل می شود. این امر می تواند میزان جذب این داروها را کاهش می دهد. برای جلوگیری از این تداخل، این داروها را حداقل ۲ ساعت قبل یا ۴ تا ۶ ساعت بعد از کلسیم مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف قرص مولتی ویتامین | متخصص تغذیه اصفهان

سوتالول (Betapace)

سوتالول (Betapace) با کلسیم تداخل دارد مصرف کلسیم همراه با سوتالول می تواند میزان جذب سوتالول را در بدن کاهش دهد. مصرف کلسیم همراه با سوتالول ممکن است اثرات سوتالول را کاهش دهد. برای جلوگیری از این تداخل، کلسیم را حداقل ۲ ساعت قبل یا ۴ ساعت بعد از مصرف سوتالول مصرف کنید.

وراپامیل (کالان)

وراپامیل (کالان) با کلسیم تداخل دارد مصرف مقادیر زیاد کلسیم همراه با وراپامیل ممکن است اثرات وراپامیل را کاهش دهد. قرص های آب (دیورتیک های تیازیدی) با کلسیم تداخل دارند برخی از “قرص های آب” میزان کلسیم بدن را افزایش می دهند. مصرف مقادیر زیاد کلسیم همراه با برخی «قرص‌های آب» ممکن است باعث وجود کلسیم بیش از حد در بدن شود. این می تواند عوارض جانبی جدی از جمله مشکلات کلیوی ایجاد کند.

دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

آلومینیوم

آلومینیوم با کلسیم تداخل دارد. سیترات کلسیم می تواند میزان آلومینیوم جذب شده از هیدروکسید آلومینیوم را افزایش دهد. این افزایش سطح آلومینیوم می تواند عوارض جانبی جدی به خصوص در افراد مبتلا به بیماری کلیوی ایجاد کند. اما همه اشکال کلسیم این اثر را ندارند. به نظر نمی رسد استات کلسیم باعث افزایش سطح آلومینیوم شود.

لیتیوم

لیتیوم با کلسیم تداخل دارد. مصرف طولانی مدت لیتیوم می تواند سطح کلسیم در خون را افزایش دهد. مصرف لیتیوم با مکمل های کلسیم ممکن است سطح کلسیم را بیش از حد افزایش دهد.

رالتگراویر

رالتگراویر با کلسیم تداخل دارد مصرف کلسیم همراه با رالتگراویر به مدت چند ماه ممکن است سطح خونی رالتگراویر را کاهش داده و اثرات آن را کاهش دهد. به نظر نمی رسد مصرف یک دوز کلسیم همراه با رالتگراویر بر سطح خونی رالتگراویر تأثیری داشته باشد.

داروهای فشار خون بالا

داروهای فشار خون بالا (مسدود کننده های کانال کلسیم) با کلسیم تداخل دارند. مسدود کننده های کانال کلسیم نوعی دارو است که برای فشار خون بالا استفاده می شود. کلسیم ممکن است اثرات مسدود کننده های کانال کلسیم را در صورت تجویز IV کاهش دهد. اما به نظر نمی رسد مصرف خوراکی مکمل های کلسیم یا مصرف غذاهای حاوی کلسیم این تاثیر را داشته باشد.


مطالعه بیشتر:

انواع کربوهیدرات‌ ها

مزایای سلنیوم برای سلامتی

نقش کلسیم در بدن





Source link