تصورات غلط درباره کرونا | روز دارو


اطلاعات زیادی درمورد کروناویروس (کووید19) وجود دارد که همه آنها درست نیستند. چگونه می فهمید که آیا مطالبی که به صورت آنلاین می بینید، حقیقت دارند یا جعلی هستند؟ مهمتر از همه این است که اطلاعات را از منابع موثق و معروف مثل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و واحد سلامت ایالت یوتا بدست آورید. دراین مقاله به تصورات غلطی که درمورد کووید 19 وجود دارد می پردازیم.

آیا کرونا خطر سکته را در بیماران عفونی افزایش می دهد؟  

اخیرا یک مطالعه موردی که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، این احتمال را نشان داد که کووید19 باعث انعقاد و لخته شدن خون در برخی افراد می شود. با این حال دیگر سیستم های سلامت، افزایش سکته را مشاهده نکردند. صرف نظر از وجود یا نبود ویروس، شناسایی و درمان اولیه سکته، شانس رسیدن به نتایج و پیامدهای مثبت را بهتر می کند. بیمارانی که هرگونه نشانه یا علایم سکته را تجربه می کنند، به جای مراجعه به بیمارستان، از خدمات فوریت های پزشکی کمک می طلبند که این، بیمار را به مناسب ترین مرکز هدایت می کند و به بیمارستان اجازه می دهد تا خود را برای پاسخ فوری و موثر آماده کند.

چه زمانی انجام تست ایمنی به جای غربالگری عمومی کرونا گزینه مفیدتری است؟

یکی از مشکلات مربوط به تست ایمنی این است که ما تست مطمئن و در دسترس را در اختیار نداریم. آزمایش آنتی بادی نشان می دهد که آیا فرد در معرض پروتئین های ویروس کووید19 قرار گرفته است. این پروتئین ها باعث می شوند که بدن ما، آنتی بادی ها را تولید کنند که بخشی از پاسخ ایمنی ماست. پروتئین های متعددی با این کروناویروس جدید ارتباط دارند که باعث تولید آنتی بادی می شوند اما برخی از پروتئین های کروناویروس جدید مشابه پروتئین های سایر کروناویروس ها هستند. در حال حاضر نمی دانیم که آیا وجود این آنتی بادی ها باعث ایمنی و مصونیت در برابر کووید 19 می شوند یا خیر.  

آیا قبل از استفاده، همه اجناس و موادغذایی که از فروشگاه تهیه می شوند را باید شستشو داد؟

درحال حاضر هیچ گزارشی از ابتلای افراد به کووید 19 در اثر خرید موادغذایی یا بسته های غذایی وجود ندارد. شما برای احتیاط می توانید بسته ها را بشویید و آنها را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شوند اما توصیه نمی شود که از پاک کننده ها یا موادشیمیایی برای ضدعفونی کردن غذاهای غیربسته بندی استفاده کنید. برای پیشگیری از سرایت عفونت، بهتر است به طور منظم آشپزخانه را نظافت کنید، سطوح آشپزخانه را ضدعفونی کنید و موادغذایی را قبل از خوردن بشویید.

آیا منابع آبی می توانند به کووید 19 آلوده شوند؟

هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این ویروس از طریق منابع آبی سرایت می کند. درواقع تصفیه خانه ها با تصفیه و گندزدایی کردن آب از ما در برابر عفونت انواع ویروس های بیماری زا محافظت می کنند.
آیا بیماران باید درمان های سرپایی را به منظور جلوگیری از مراجعه به بیمارستان و مطب های پزشکی که محل مراجعه بیماران مبتلا به کووید 19 است، را حذف کنند؟
پیگیری روند سلامت ،طبق برنامه همیشگی، با مراجعه به پزشک بسیار مهم است. امروزه بیشتر پزشکان و مراقبین سلامت از ابزارهای تصویری (ویدئویی) برای ویزیت بیماران و کمک به رعایت فاصله اجتماعی و ایمن نگه داشتن خود و بیماران و مراجعین استفاده می کنند. با مراقبین سلامت تماس بگیرید تا بفهمید که آیا امکان ویزیت شما از طریق وسایل و ابزارهای تصویری وجود دارد یا خیر. همه وضعیت های بیماری با ویزیت تصویری قابل تشخیص نیست، اما مراقبین سلامت می توانند بهترین نوع و روش ملاقات را برای ویزیت شما تعیین کنند.

در صورتی که بیمار هستید و نگران ابتلا به کووید 19 هستید، آیا باید فورا به بخش اورژانس یا فوریت های پزشکی مراجعه کنید؟
اگر علائم کووید 19 دارید با سامانه 4030 تماس گرفته یا به نزدیک ترین مرکز بهداشت محله خود مراجعه کنید.

 علایم کووید19 شامل موارد زیر است:

•    تب
•    سرفه
•    مشکلات تنفسی
•    درد عضلات و لرز
•    کم شدن حس بویایی یا چشایی
•    گلودرد

علایم شدید:

اگر شما یا فرزندتان و یا افرادی که درکنار شما هستند، با علایمی مثل مشکل تنفسی و تنفس تند، سرگیجه یا ضعف، میل زیاد به خوابیدن، کبودی لب ها یا صورت یا سایر علایم مواجه شدید، با سامانه 4030 تماس بگیرید.    
اگر علایم کووید 19 نداشته باشیم، آیا همچنان به استفاده از ماسک نیاز داریم؟
ادوارد استنم، کارشناس بیماری های عفونی در مرکز مراقبت از سلامت توصیه می کند که وقتی به مکان های عمومی می روید که فاصله اجتماعی به سختی رعایت می شود مثل فروشگاه مواد غذایی، از ماسک استفاده کنید. اما او تاکید می کند که تصور نکنید که ماسک، شما را ایمن نگه می دارد. او می گوید که استفاده از ماسک های پارچه ای خانگی در تجمعات، یک مزیت است اما نه برای شخصی که آن را استفاده می کند و بیشتر به نفع جامعه می باشد زیرا افرادی که هیچ علایمی از ویروس ندارند، ممکن است ناقل ویروس باشند و این ماسک ها وقتی به درستی تهیه و استفاده شوند، به پیشگیری از سرایت و انتقال بیماری کمک می کنند.  

تصورات غلط درباره کرونا

آیا امکان انتقال و سرایت کرونا از طریق حیوانات خانگی وجود دارد؟

درحالیکه سازمان بهداشت جهانی اعتراف می کند که برخی حیوانات خانگی آلوده به کووید 19 باعث انتقال این بیماری به افراد شده اند اما به شواهد بیشتری نیاز است که بفهمیم آیا حیوانات می توانند این بیماری را انتقال دهند. درحالیکه حیوانات می توانند ویروس ها را به یکدیگر انتقال دهند اما آنها به لحاظ ژنتیکی متفاوت از انسان ها هستند زیرا انتقال و سرایت ویروس بین حیوانات خانگی و صاحبان شان بسیار سخت است. با این حال بهتر است بعد از هربار تماس با حیوانات خانگی، دستانتان را با آب و صابون بشویید.   

 آیا نوشیدن و غرغره آب گرم هر 15 دقیقه، کرونا را می کشد و آن را از بدن مان دور می کند؟

خیر. درحالیکه حفظ آب بدن بسیار مهم است اما این روش ها موجب پیشگیری از ابتلا به کووید 19 نمی شود. بهترین روش های پیشگیری از ابتلا به عفونت کووید 19 شامل پوشیدن تجهیزات حفاظت شخصی در محل کار، رعایت فاصله اجتماعی، شستشوی دست ها و رعایت بهداشت فردی است.
شنیده می شود که سرایت کووید 19 با گرم شدن هوا کند می شود. با این حال به نظر می رسد که این ویروس در مناطقی مثل سنگاپور که یک منطقه بسیار گرم است، درحال سرایت است. این ویروس چه مدت در دمای بالاتر از 38 درجه سلسیوس زنده می ماند؟
به طورکلی کروناویروس ها در دما و رطوبت بالاتر نسبت به محیط های خشک یا خنک تر، عمر کوتاه تری دارند و در مدت کوتاه تری زنده می مانند. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا آب وهوا و دما بر سرایت کووید 19 تاثیر دارد یا خیر. برخی ویروس ها مثل ویروس هایی که باعث سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزا می شوند، در طول ماه های سرد بیشتر سرایت می کنند اما این بدین معنا نیست که ابتلا به این ویروس ها در طول سایر ماه ها غیرممکن است. هنوز اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد که باید در مورد سرایت پذیری، شدت و سایر ویژگی های کووید 19بدانیم و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

شنیده ام که کرونا می تواند از 48 ساعت تا 17 روز روی سطوح زنده بماند. حقیقتا این ویروس تاچه مدت می تواند روی سطوح زنده بماند؟

مشخص نیست که ویروس کووید19 تاچه مدت روی سطوح زنده می ماند اما طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، این ویروس همانند سایر کروناویروس ها رفتار می کند. مطالعات نشان می دهند که کروناویروس ها به طور کلی به مدت چندساعت تا چند روز روی سطوح باقی می مانند. ماندگاری ویروس به شرایط مختلف (مثل نوع سطح، دما یا رطوبت محیط) بستگی دارد.
تمیز کردن و نظافت سطوح آلوده با ضدعفونی کننده های ساده، بهترین روش برای حفاظت از خود و دیگران در برابر کووید 19 و سایر بیماری های تنفسی ویروسی است. بعد از نظافت، دستان تان را با آب و صابون بشویید یا از یک ضدعفونی کننده دست حاوی الکل استفاده کنید. از دست زدن به چشم ها، دهان یا بینی خود خودداری کنید.

فکر می کردم که کووید19 عمدتا یک ویروس با مشکلات تنفسی است اما اکنون می شنوم که علایم گوارشی نیز با این ویروس ارتباط دارد. آیا چنین چیزی درست است؟
کووید 19 دارای طیف وسیعی از علایم است. علایم معمول و متداول آن شامل سرفه، تب، خستگی و مشکل تنفسی در موارد شدید است. علایم کمتر شایع شامل سردرد، گلودرد و آب ریزش بینی، از دست دادن حس بویایی و علایم گوارشی (مثل اسهال و استفراغ) است. درحالیکه کارشناسان رفتار مصرف کنندگان معتقدند که هجوم مردم برای خرید در طول یک پاندمی جهانی تعجب آور نیست اما لازم نیست مقادیر زیادی از اجناس و کالاها مثل دستمال توالت برای مقابله با علایم کووید 19 خریداری شود.
از ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) برای درمان بیماران کووید 19 استفاده می شود. آیا درست است که ونتیلاتور در کوتاه مدت می تواند جان افراد را نجات بدهد.

آیا این دستگاه می تواند موجب بروز ذات الریه یا آسیب های ریوی و صدمات دایمی در بلندمدت شود؟

در جامعه پزشکی مشخص شده که آسیب ریوی به دلیل استفاده از ونتیلاتور یک خطر محسوب می شود به خصوص برای بیماران مبتلا به سندروم زجر تنفسی حاد که به این دستگاه وصل می شوند. دراینجا لازم است چند نکته مهم را یادآور شویم:  

  • به طورکلی بیمارانی که به دستگاه ونتیلاتور وصل می شوند یا اصطلاحا اینتوبه می شوند، مطمئنا بدون ونتیلاتور از بین می روند.
  • طی سالهای اخیر، اطلاعات زیادی را در مورد نحوه کاهش خطر آسیب ریوی در اثر استفاده از ونتیلاتور کسب شده است. استفاده از این اطلاعات و به کار گرفتن تجارب به طور قابل توجهی این خطر را در بیماران کاهش داده است.
  • احتمال ایجاد ذات الریه در اثر استفاده از ونتیلاتور در بیماران وجود دارد،  اما این خطر در صورتی که همه اقدامات صحیح بکه ار گرفته شود به حداقل ممکن کاهش می یابد.

می توان گفت که این خطرات زمانی وجود دارند که بیماران بخصوص بیماران کووید 19 به مدت طولانی اینتوبه شوند یا به عبارتی به دستگاه ونتیلاتور وصل شوند. مزیت استفاده از این دستگاه بیشتر از خطرات آن برای بیماران است، به خصوص در افرادی که سابقه مشکلات ریوی نداشته اند.

آیا خطری برای انتقال بیماری از طریق لباس هایی که در محل کار پوشیده می شود، وجود دارد؟

درحالیکه هیچگونه مدارک یا مستنداتی از انتقال کووید 19 از طریق لباس و کفش در محل کار وجود ندارد اما دنبال کردن دستورالعمل مبنی بر استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی در محل کار و شستشو و ضدعفونی کردن صحیح لباس ها برای پیشگیری از انتقال و سرایت این بیماری ضروری است.   

تهیه: نازنین امتی
منبع :intermountainhealthcare



Source link