دلایل چاقی زنان پس از ازدواج


بررسی دلایل چاقی زنان پس از ازدواج

در این مطلب از سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان قصد داریم دلایل چاقی زنان پس از ازدواج را بررسی کنیم. یک اسکن سریع از دوستان و خانواده خود، آنهایی که چند سالی است ازدواج کرده اند، انجام دهید. از آنها در مورد لباس های قبل از عروسی شان بپرسید. بررسی کنید که آیا آنها هنوز هم می توانند بدون اینکه احساس خفگی نکنند، آن لباس ها را بپوشند؟ به احتمال زیاد خیلی از جواب هایی که می شنوید، نه است. مگر اینکه هر دو شریک، تناسب اندام برایشان خیلی مهم باشد! انواع چاقی و اضافه وزن بعد ازدواج، یک پدیده بسیار رایج در بسیاری از خانواده ها است.

اگر همسرتان بعد از عروسی چاق شد، به رویش نیاورید و به او نگویید که چاق شده است. او به احتمال زیاد مدت ها قبل از شما به این موضوع پی برده است و در حال حاضر در تلاش است تا بفهمد چگونه وزن خودش را کاهش دهد.

مهمانی های بعد از عروسی

برای تناسب اندام تان در لباس عروسی، رژیم می گیرید. اما وقتی عروسی تمام شد و بعد از برگشت از ماه عسل، ضیافت های شبانه و افزایش وزن زوجین شروع می شود. چراکه هم اکنون با همراهی یک همراه عاشق، امتحان انواع غذاهای مختلف در کنار او، لذت زیادی دارد.

همانطور که وارد زندگی جدید می شوید، دفعات غذا خوردن در بیرون از خانه افزایش می یابد، به خصوص اگر شریک زندگی شما خوش خوراک و اهل غذا خوردن باشد. به عنوان یک زوج، وعده های غذایی را باهم می خورید و خودتان هم غذاهای لذیذی را تهیه می کنید که به همان اندازه چاق کننده و خوشمزه هستند. با این کار، وزن تان روز به روز افزایش می یابد که در واقع کاهش آن، کار چندان آسانی نیست. حفظ رابطه، غذاهای خوشمزه و تأثیر شریک زندگی همه با هم دست به دست هم می دهند و به چاقی بعد از ازدواج کمک می کنند.

روش های رهایی از چاقیِ میان‌سالی | متخصص تغذیه اصفهان

افزایش سطح استرس

ازدواج مسئولیت بسیار بیشتری را به همراه دارد و افزایش سطح استرس همراه با آن می تواند منجر به چاق شدن بعد از ازدواج شود. به علاوه همراه با خانواده همسرتان زندگی می کنید، می‌خواهید بهترین تأثیر را روی شوهر و خانواده او بگذارید و این موضوع، به سطوح استرس می افزاید.

خود زندگی در یک خانواده جدید با افراد جدید چالش برانگیز است چه برسد به استرس های آن! یکی از ساده ترین راه ها برای مقابله با آن این است که که احساسات و ترجیحات خود را نادیده بگیرید، درست است؟ زمانی که فرد استرس دارد، در نهایت یا زیاد یا کم غذا می خورد (و بعداً پرخوری می کند)، که منجر به افزایش وزن می شود. استرس سرعت متابولیسم بدن را تغییر می دهد و باعث افزایش وزن می شود. اساساً به همین دلیل است که زنان بعد از عروسی، چاق می شوند.

نادیده گرفتن روتین روزانه

قطعاً افراد مجرد وقت بیشتری نسبت به افراد متأهل دارند. آنها همچنین کنترل بسیار بیشتری بر نحوه گذراندن وقت خود دارند. اکثر اوقات آنها حداقل یک ساعت را در باشگاه یا کلاس یوگا یا شاید زومبا یا پیلاتس می گذرانند. اما پس از ازدواج، به خصوص برای زنان، همه چیز تغییر می کند: آنها ممکن است مجبور شوند هم کار و هم خانه را مدیریت کنند.

خلاصه اینکه زندگی زناشویی معمولا شلوغ تر از مجردی است! در چنین مواردی، فرد باید تلاش بیشتری برای تناسب اندام و ورزش انجام دهد. زنان زیادی تمایل دارند خانواده را مقدم بر خود قرار دهند، از این رو سلامت و تناسب اندام در جایگاه دوم قرار می گیرند. به همین دلیل است که تغییر روتین زندگی، می تواند یک علت افزایش وزن بعد ازدواج باشد.

برای مقابله با این عامل خطر بسیار واقعی، باید یک روتین تناسب اندام را در نظر بگیرید و سعی کنید در برنامه های شلوغ خود، فضایی برای آن ایجاد کنید. دلیل چربی و چاقی موضعی شکم، عضلات پا و کمر و… بعد از ازدواج می تواند ناتوانی در سازگاری سریع با روتین جدید خود باشد. با اینکه می توانید در نیم ساعت ورزش، تمریناتی را برای تناسب اندام تان انجام دهید، اما متأسفانه دو ساعت طول می کشد تا خود را متقاعد کنید که بروید و آن را انجام دهید.

کاهش متابولیسم

یکی از دلایل بزرگ افزایش وزن کاملاً علمی است، این روزها افراد دیرتر (اکثراً بعد از ۳۰ سالگی) ازدواج می کنند. به گفته متخصصان سلامت، میزان متابولیسم در ۳۰ سالگی شروع به کاهش می کند که این امر به نوبه خود منجر به افزایش وزن می شود. ممکن است عادت داشته باشید که چندین تکه چیزکیک بخورید، اما در طول سال‌ها بدون اینکه متوجه آن شوید، متابولیسم شما کند شده است.

این بدان معناست که شما خیلی سریعتر وزن اضافه می کنید و برای کاهش چربی باید خیلی سخت تر ورزش کنید. این تغییر ناگهانی غیرمنتظره در سطح متابولیسم، دلیل چاق شدن دختران پس از ازدواج است و تغییرات هورمونی بعد از ازدواج هم قوز بالا قوز می شود. از این رو، احتمال افزایش وزن پس از ازدواج، افزایش و احتمال کاهش وزن، کاهش می یابد.

کم تحرکی و بی توجهی

حداقل چند ماه اول ازدواج، از آسان ترین چیزی که می توانید در میان تمام مسئولیت های جدید صرف نظر کنید، تناسب اندام‌تان است. بدون ورزش و عدم فعالیت بدنی، بدن از چربی انباشته می شود. یک متخصص تغذیه به ما گفت که بیشتر زنانی که به او مراجعه می‌کنند حتی متوجه نمی‌شوند که وارد منطقه «من دارم تناسب اندام خود را از دست می دهم» می‌شوند و به مرور، کاهش وزن به یک کار دشوار بزرگ تبدیل می‌شود. اظهارنظرهای آزاردهنده در مورد افزایش وزن پس از ازدواج می تواند عزت نفس هر کسی را کاهش دهد.

تغییر در نگرش نسبت به خود

شاید قبل از ازدواج، ساعت‌ها را جلوی آینه می‌گذراندید و اگر جوشی روی صورتتان ظاهر می‌شد، وارد عمل می‌شدید. اما پس از ازدواج این نگرش تغییر می کند، فشار از بین می رود و دیگر نیازی به جذب همسر یا نگه داشتن او ندارید. یعنی تمرکز شما به جای حفظ تناسب اندام و داشتن بهترین ظاهر به حفظ رابطه خوب برای ادامه زندگی تغییر می کند.

برای جلوگیری از انحراف نامطلوب ترازو، باید این تابو را بشکنید و بیشتر به فکر اندام خودتان باشید. تعجب آور است که چقدر خودتان را رها می کنید! زیرا این احساس امنیت را دارید که شریک زندگی‌تان، شما را بدون توجه به هر چیزی دوست دارد. اما شاید از درون احساس خوبی ندارد. از این رو، تصمیم بگیرید نه تنها به خاطر خودتان بلکه به خاطر همسرتان هم، کمی به فکر تناسب اندام‌تان باشید.

تعهدات اجتماعی

جشن ها و مهمانی های پاگشا که برای تازه عروس ها برگزار می شود را به خاطر دارید؟ کل اعضای دو خانواده، دوستان نزدیک، همسایه ها و… همه می خواهند از عروس و داماد جدید استقبال کنند. در این مهمانی ها همه دور هم جمع می شوند و در اکثر آنها مجموعه ای از دسرها، غذاهای پرکالری، آبمیوه ها و… سرو می شوند. بعد از این ها نوبت به تازه عروس ها می رسد که با دعوت از مردم به خانه‌های جدیدشان جبران کنند. اسم آن را سرگرمی، تعهد یا ادب اجتماعی بگذارید، گریزی از آن نیست و در مهمانی ها تنها کاری که باید انجام می‌دهید، نوشیدن، خوردن و شاد بودن است. ممکن است خوردن غذا در مهمانی برای شما موجه به نظر برسد، اما فکر کالری اضافی آن را کرده اید؟!

آسان گرفتن زندگی

برخی از زنان ازدواج را نقطه عطف نهایی می دانند. آنها بعد از ازدواج دانشگاه را رها می کنند و حتی برخی از زنان شغل خود را رها کرده و دوست دارند به یک زندگی آرام عادت کنند. کار خانه، خوردن و خوابیدن بخشی از روتین روزانه این زنان می شود. این سبک زندگی کم تحرک می تواند یکی از دلایل چاقی بعد ازدواج باشد. علاوه بر این، گاهی اوقات خیلی از ماها تمایل داریم که هیچ کاری انجام ندهیم، جز اینکه چاقی مان را گردن هورمون ها بیاندازیم. سعی کنید با مطالعه کردن همیشه دانش خود را در هر زمینه ای به روز نگه دارید و از تازه ترین اکتشافات و نوآوری های علمی و… آگاه شوید.

دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

خانواده و عادات غذایی آن

تغییرات پس از ازدواج برای یک دختر بسیار زیاد است، از جمله اتخاذ عادات غذایی خانواده جدید! اگر با خانواده‌ای ازدواج کرده‌اید که به خوب غذا خوردن و راحت زندگی کردن اعتقاد دارند، تناسب اندام در اولویت های بعدی قرار می‌گیرد. هر چقدر هم که سعی کنید وزن و تناسب اندام خودتان را کنترل نمایید، اگر چیزهای خوبی در اطراف وجود داشته باشد، احتمال وسوسه شدنتان زیاد خواهد بود.

اکثر متخصصان سلامت توصیه می کنند که تمام غذاهای چرب را از خانه دور بریزید، به خصوص آن بسته های بیسکویت و کلوچه را! چاقی بعد از ازدواج می تواند ناشی از همه غذاهای خوشمزه اطراف شما باشد. اما راه هایی وجود دارد که می توانید از آن اجتناب کنید، مانند وقت گذاشتن برای تمرینات آسان با همسرتان، حتی اگر مجبور شوید در خانه انجام دهید.

خوردن غذاهای باقی مانده

یکی از دلایل رایج چاقی مردان و زنان بعد از ازدواج این است که ایده هدر دادن غذا، بیشتر زنان متاهل و حتی مردان را می ترساند و به درستی هم چنین است! برای اطمینان از اینکه غذای پخته شده هدر نمی رود، زنان در نهایت آن را برای صبحانه یا وعده های عصرانه و… می خورند. این امر باعث افزایش اشتها و افزایش وزن آنها می شود. اگر شوهری هستید که این مطلب را می خوانید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که یاد بگیرید چگونه از همسر زیبای خود قدردانی کنید. با این حال، چاقی وزن بعد از ازدواج پایان دنیا نیست.

نوازش توسط خانواده و دوستان جدید

بعد از ازدواج، با خانواده و دوستان جدیدی آشنا می شوید که می‌خواهند شما را نوازش کنند و به شما احساس خوش آمدی بدهند و اغلب، این کار با لوس کردن شما با خوراندن غذاهای لذیذ دلخواه‌تان انجام می شود. در نهایت، تسلیم مهربانی آنها می‌شوید و شروع به خوردن بیش از حد می‌کنید. نتایج زمانی که روی ترازو بایستید، منعکس خواهد شد. اگر شما یا همسرتان بعد از عروسی چاق شد، آن غذاها و دسر اضافی را که اقوام‌تان برایتان درست کردند را مقصر بدانید.


مطالعه بیشتر:

روش های درمان چاقی بعد ازدواج

روش های کنترل میل خوردن به شیرینی

خواص جوانه گندم





Source link