رازهای جلوگیری از شل شدن پوست بعد از لاغری


جلوگیری از شل شدن پوست

وقتی در مسیر کاهش وزن قرار می‌گیریم، فکر کردن به جلوگیری از شل شدن پوست امری ضروری است.
داشتن ران‌ها و بازوهای صاف و خوش فرم، شکم صاف، پوست سفت، باسن سفت نسبت به مواردی همچون شل بودن ران‌ها و بازوها، افتادگی پوست شکم، شل بودن پوست، باسن بدفرم به ایجاد حس بهتر نسبت به خود کمک می‌کند.
سوالی که خیلی از افراد در ابتدای لاغری می‌پرسند این است که آیا راهی برای جلوگیری از شل شدن پوست بعد از لاغری وجود دارد؟
باید در ابتدا در نظر داشته باشید که نمی‌توان به طور کامل از شل شدن پوست جلوگیری کرد، اما روش‌های مختلفی وجود دارد که چنین عوارضی را به حداقل می‌رساند. در این مقاله از مجله کوئیک فیت ابتدا به عوامل موثر بر شل شدن پوست می‌پردازیم و سپس راهکارهایی را برای جلوگیری از آن مطرح خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با جلوگیری از شل شدن پوست

عوامل موثر بر شل شدن پوست بعد از کاهش وزن

جلوگیری از شل شدن پوست

اینکه بعد از فرایند کاهش وزن پوستی شل خواهید داشت یا خیر، به چند عامل مختلف بستگی دارد. آگاهی داشتن از چنین عواملی می‌تواند به جلوگیری از شل شدن پوست بعد از لاغری کمک کند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن سبب کاهش کلاژن‌سازی می‌شود و به آنها آسیب وارد می‌کند. لزوما سبب شل شدن پوست نمی‌شود اما زمینه ایجاد آن را تا حدودی فراهم می‌کند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید باعث می‌شود سطح الاستینی پوست و تولید کلاژن سازی کاهش یابد. این موضوع زمینه کاهش حالت ارتجاعی و شلی پوست بعد از کاهش وزن را فراهم خواهد کرد.

چاقی طولانی مدت

هر قدر مدت زمان بیشتری اضافه وزن داشته باشید، پوست شما بیشتر استعداد شل شدن بعد از لاغری خواهد داشت.

تاثیر ژنتیک بر شل شدن پوست بعد از لاغری

ژنتیک به طور مستقیم بر نحوه واکنش پوست نسبت به کاهش و افزایش وزن موثر هستند. اما با راهکارهایی که برای جلوگیری از شل شدن پوست وجود دارد، می‌توان این موضوع را در حد به سزایی کنترل کرد.

سن فرد

با بالا رفتن سن، فیبرهای کلاژن پوستی به مرور تضعیف می‌شوند و از بین می‌روند. در پی آن زمینه نازک شدن و ضعیف شدن پوست فراهم خواهد شد.

وزن بیشتر

هر چقدر اضافه وزن بیشتری داشته باشید، بعد از لاغری پوستتان بیشتر مستعد شل شدن خواهد بود. البته بسته به نوع پوست و سایر عوامل موثر، می‌تواند این موضوع را تحت تاثیر قرار گیرد.

راهکارهای موثر برای جلوگیری از شل شدن پوست بعد از لاغری

برخی از راهکارها را باید قبل، در طول و بعد از کاهش وزن انجام دهید تا از شل شدن پوست جلوگیری کنید. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

1. کاهش وزن تدریجی داشته باشید

بهترین راهکار برای جلوگیری از شل شدن پوست بعد از لاغری، کاهش وزن آهسته و تدریجی است. اما تنها راهکار نیست.
طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه‌های معتبر، رژیم غذایی بر پوست تاثیر می‌گذارد. زیرا کاهش یا افزایش وزن هر دو به طور مستقیم روی کشسانی پوست و خاصیت ارتجاعی آن تاثیرگذار هستند. در پی آن پوست در مقابل نیروهای کششی مانند افتادگی پوست، چین و چروک آسیب پذیر خواهد شد.

اگر دوست ندارید بعد از لاغری پوستتان شل شود، باید از انجام راهکارهای سریع برای کاهش وزن پرهیز کنید. هیچ کدام از وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده‌ها را نباید حذف کنید. مواد غذایی مغذی‌تر و وعده‌های کوچکتر را جایگزین کنید تا به مرور وزن کم کنید. شما باید حداکثر 1 کیلوگرم کاهش وزن در هفته داشته باشید.

2. با عضله سازی وزن کم کنید

جلوگیری از شل شدن پوست

وقتی در مسیر کاهش وزن هستید، اگر عضله سازی را هم با آن همسو کنید، پوست شما در نهایت سفت‌تر خواهد بود.
در واقع بعد از لاغری پوست شما به دلیل خالی شدن فضایی که قبلا با چربی پر شده بود، شل می‌شود. عضله سازی به کاهش وزن کمک می‌کند و باعث می‌شود حتی تا مدت‌ها بعد از اتمام برنامه تناسب اندام، کالری سوزی داشته باشید.

3. رژیم غذایی متعادل داشته باشید

برای جلوگیری از شل شدن پوست باید حتما از یک برنامه غذایی اصولی پیروی کنید.
برای اینکه پوست شما بتواند حالت ارتجاعی داشته باشد و با کاهش وزن شل نشود یا به راحتی جمع شود، باید میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. همچنین مواد غذایی غنی از ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E را به طور منظم باید مصرف کنید.

4. سیگار را کنار بگذارید

ترکیبات شیمیایی موجود در سیگار، به کاهش خاصیت ارتجاعی پوست می‌انجامد. نیکوتین سبب جلوگیری از رساندن مواد مغذی به پوست می‌شود. این موضوع به مرور باعث پیدایش چین و چروک زودرس، خشکی پوست و افتادگی پوست خواهد شد. حتی اگر لاغر هم باشید بهتر هست برای حفظ سلامت پوست، تا جای ممکن از سیگار کشیدن پرهیز کنید.

5. بدن خود را هیدراته نگه دارید

در طول دوران کاهش وزن باید به طور منظم آب بنوشید. نوشیدن آب بیشتر با کاهش وزن بیشتر ارتباط مستقیم دارد. حتی به افرادی که ورزش می‌کنند کمک می‌کند عملکرد بهتری داشته باشند. همچنین به سرکوب اشتها هم کمک خواهد کرد.
هیدراته نگه داشتن پوست به انعطاف پذیری پوست و جلوگیری از شل شدن پوست بعد از لاغری می‌انجامد.

6. راهکارهای مراقبت پوستی انجام دهید

باید از پوست خود محافظت کنید. با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی پوست، کلاژن سازی و سطح الاستینی پوست کاهش می‌یابد. در صورتی که به خوبی از پوست خود مراقبت نکنید، به مرور پوست شل می‌شود. در کنار آن کاهش وزن هم این موضوع را تشدید می‌کند.
سعی کنید از پوستتان در مقابل آفتاب مراقبت کنید. حتما از ضد آفتاب استفاده کنید. زیرا اشعه خورشید می‌تواند سبب جلوگیری از کلاژن سازی شود.

چگونه می‌توان بعد از کاهش وزن، پوست شل را درمان کرد؟

  • تغذیه اصولی
  • تغییر در سبک زندگی و ایجاد عادات سالم
  • هیدراته نگه داشتن بدن
  • آبرسانی به پوست
  • ورزش منظم
  • استفاده از روش‌های غیرتهاجمی مانند لیزر
  • استفاده از روش‌های تهاجمی برای لیفت پوست

مقالات پیشنهادی مرتبط با جلوگیری از شل شدن پوست

آیا شل شدن پوست بعد از لاغری خود به خود از بین می‌رود؟

شل شدن پوست بعد از لاغری به طور کامل، به صورت خود به خود از بین نمی‌رود. در پی کاهش وزن پوست کمی شل می‌شود. برای افرادی که کاهش وزن حدود 40 الی 50 کیلوگرم نیاز دارند، باید راهکارهای پزشکی پیش برده شود تا از شل شدن بیش از حد پوست جلوگیری شود.

با این حال شل شدن پوست به طور کامل به عواملی که معرفی کردیم بستگی دارد. اگر قبل از شروع کاهش وزن هستید، باید راهکارهایی را برای از بین بردن تمام عوامل خطر انجام دهید. اقدامات لازم را انجام دهید تا پوست بعد از رسیدن به وزن ایده‌آل به بهترین شکل جمع شود.

منبع: healthmatch



Source link

دیدگاهتان را بنویسید