سبزیجات مفید برای کنترل افسردگی و عصبانیت


روش‌های مختلف و بسیار گسترده‌ای برای کنترل و مدیریت افسردگی وجود دارد:
راهکارهای دارویی
تمرینات ورزشی
مراقبه و یوگا
تغییر عادات و سبک زندگی
جلسات مشاوره و گروه درمانی
و خیلی از موارد دیگر که بسته به شدت افسردگی و صلاحدید پزشک، ممکن است روش متفاوتی برای کنترل آن تجویز شود. اما نباید نقش تغذیه در بهبود و کنترل افسردگی را نادیده گرفت. برخی از ترکیبات ویتامینی و معدنی برای بهبود عملکرد سیستم عصبی ضروری هستند. به همین دلیل مصرف مواد غذایی حاوی این ترکیبات می‌تواند تاثیر به سزایی روی بهبود و تا حدودی کنترل افسردگی داشته باشد. با ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به معرفی سبزیجات مفید برای کنترل افسردگی و عصبانیت بپردازیم.

سبزیجات به تنهایی برای کنترل و مدیریت افسردگی موثر هستند؟

طبق تحقیقاتی که در سال‌های اخیر انجام شده است، مصرف منظم میوه و سبزیجات بر کنترل استرس، خشم، افسردگی و عصبانیت می‌تواند موثر باشد.
افرادی که به طور مداوم از سبزیجات و میوه‌های متنوع استفاده می‌کنند، عموما وضعیت شادتری را نسبت به سایر افراد دارند. راهکارهای تغذیه‌ای برای بهبود و کنترل خلق و خو موثر هستند اما در حالت کلی نمی‌توان آنها را جایگزین روش اصلی درمانی که توسط پزشک تجویز می‌شوند در نظر گرفت. پس با در نظر داشتن این موارد می‌توانید در کنار روش اصلی از سبزیجات مفید برای کنترل افسردگی و عصبانیت هم استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی : لاغری با چغندر | 6 مزیت برای مصرف چغندر در رژیم کاهش وزن

5 تا از بهترین سبزیجات مفید برای کنترل افسردگی

به عنوان نیروی کمکی می‌توانید از سبزیجات برای مدیریت افسردگی استفاده کنید. سبزیجات تنوعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را برای بدن به همراه دارند. از این رو می‌توانند گزینه خوبی برای بهبود عملکرد سیستم عصبی باشند. امروزه به دلیل افت کیفیت مواد غذایی خیلی از افراد از مکمل‌ها برای تامین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز استفاده می‌کنند. اما انتخاب سبزیجات مناسب و به کار بردن روش مناسب برای پخت می‌تواند نیاز به مصرف مکمل را تا حدودی تامین کند.
سعی کنید مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم را به صورت خام و به طور متعادل برای مدیریت افسردگی مصرف کنید. اما به هیچ وجه نباید آنها را جایگزین روش تجویز شده توسط پزشک کنید.

1. مصرف سبزیجات پهن برگ

سبزیجات مفید برای کنترل افسردگی

سعی کنید روزانه در میان وعده‌های خود سبزیجات پهن برگ استفاده کنید. حتی در وعده‌های اصلی غذایی بهتر است نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات پر کنید.
تنوعی از سبزیجات پهن برگ وجود دارند که می‌توانید آنها را در برنامه غذایی خود داشته باشید:
اسفناج
کلم بروکلی
برگ چغندر
کلم پیچ
کاهو کرفس

این گروه از سبزیجات علاوه بر آب فراوانی که دارند، می‌توانند مقادیر زیادی فولات برای بدن به همراه داشته باشند. دریافت فولات کمک می‌کند تا عملکرد سیستم عصبی به ویژه گیرنده‌های عصبی بهبود یابد.
فولات روی ترشح دوپامین نیز تاثیر گذار است. دوپامین هورمون شادی است و باعث افزایش عملکرد مثبت مرکز پاداش دهی مغز می‌شود. معمولا در افراد دارای افسردگی، سطح کمتری از فولات وجود دارد.

2. قارچ یکی از سبزیجات مفید برای کنترل افسردگی

قارچ کربوهیدرات کمی دارد و میزان چربی و کلسترول آن صفر است. حاوی مقادیری پروتئین است اما فیبر خوبی را به بدن می‌رساند. مصرف متعادل قارچ برای سلامت جسم و روح تاثیرگذار است.
به دلیل اینکه منبعی پروبیوتیکی است، روی بهبود عملکرد دستگاه گوارش تاثیر به سزایی دارد. سلول‌های عصبی روده حدود 85 درصد سروتونین بدن را تامین می‌کنند. سروتونین یکی از انتقال دهنده‌های عصبی محسوب می‌شود که به عنوان هورمون شادی هم معرفی می‌شود. این هورمون به سلامت عقل و مغز کمک می‌کند. در نتیجه هر ترکیبی که به تولید و جذب بیشتر این هورمون می‌انجامد را بهتر است مصرف کرد.

3. افزودن پیاز

پیاز یکی از سبزیجات ریشه‌ای پرکاربرد است که خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی را برای بدن به همراه دارد. ترکیبات آنتی اکسیدانی پیاز برای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی مفید و موثر هستند. استفاده منظم از آن به علت به همراه داشتن ترکیبات فلاونوئیدی، باعث پیشگیری و درمان التهابات بدنی می‌شود. مصرف مواد غذایی آنتی اکسیدانی به سلامت مغز کمک شایانی می‌رساند. به همین دلیل روی بهبود خلق و خو نیز تاثیرات مستقیم دارد.

4. گوجه فرنگی یکی از سبزیجات مفید برای کنترل افسردگی

از دیگر منابع آنتی اکسیدانی که به مصرف روزانه آن تاکید شده است، گوجه فرنگی محسوب می‌شود. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است. همچنین حاوی اسید فولیک و آلفالیپئیک اسید هم هست. این ترکیبات به عنوان ترکیبات ضد افسردگی شناخته می‌شوند. افزودن این ماده غذایی به سالاد و غذاهای مختلف باعث تامین نیاز بدن به بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شود.

بر اساس نتیجه تحقیقات انجام شده، کمبود فولات در افراد مبتلا به افسردگی دیده می‌شود. کمبود فولات به طور مستقیم روی هموسیستئین اثرگذار است. هموسیستئین برای تولید سروتونین و دوپامین ضروری است. به همین دلیل باید برای افزایش تولید هموسیستئین در بدن، از مواد غذایی سرشار از فولات استفاده کرد.
از این رو گوجه را به عنوان یکی از سبزیجات عالی برای مبارزه با افسردگی می‌توان معرفی کرد.

5. سبزی معطر

به عنوان یکی از سبزیجات مفید برای کنترل افسردگی می‌توانید از شوید استفاده کنید. شوید یکی از سبزیجات معطر است که به راحتی می‌توانید آن را در برنج، ماست، تهیه غذا، سس و سالاد استفاده کنید. شوید تازه و یا اینکه شوید خشک شده یا فریز شده را برای استفاده به کار ببرید. شوید به علت داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی و عطر مطلوبی که دارد از گزینه‌های خوب برای مدیریت استرس و افسردگی است.

همچنین سبزیجات معطر دیگر مانند رزماری، برگ یا شکوفه نارنج یا پرتقال، مرزه، نعناع و ترکیبات معطر تازه دیگر هم می‌توانند به بهبود حالات روحی کمک کنند. حتی بوییدن این سبزیجات روی تارهای عصبی تاثیرگذار است و باعث آرامش بیشتر برای فرد می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی 5 تا از سبزیجات مفید برای کنترل افسردگی پرداختیم. اما همواره باید در نظر داشته باشید که فقط مصرف سبزیجات برای کنترل و بهبود افسردگی کافی نیست و باید از آنها به عنوان روشی مکمل کنار سایر راهکارها کمک گرفت.

این مطلب توسط تیم تحریریه، از منابع مختلف گردآوری شده و صرفا جهت آشنایی شما با موضوع مورد بحث تنظیم شده است. هیچگونه تاکید یا رد در مورد این مطلب را تضمین نمی‌کنیم.

مطلب پیشنهادی : رژیم اورنیش چیست؟ کاهش وزن در کنار حفظ سلامتی



Source link