سبک زندگی سالم و متعادل


سبک زندگی سالم و متعادل

همه ما سعی داریم سبک زندگی سالمی داشته باشیم.

شاید بخواهید وزن فعلی خود را حفظ کنید یا مقداری آن را کاهش دهید، بسیار مهم است که در این مسیر افراط نکنیم. بسیاری از مردم از رژیم‌های غذایی مد روز و غیر استاندارد پیروی می‌کنند که در کوتاه مدت موثر هستند، اما این نوع رژیم‌ها پس از چند هفته یا چند ماه شما را ناامید می‌کنند. بیشتر به این دلیل که روش‌های خوردن غذای سالم را به‌عنوان بخشی از زندگی روزمره شما در نظر نمی‌گیرید. تنها زمانی که تفکر سالم را در تمام جنبه‌های زندگی خود بکار ببرید، می‌توانید به سلامت کامل دست پیدا کنید.

روش‌های سالم‌تری برای دستیابی به سبک زندگی و رژیم غذایی سالم وجود دارند. در این قسمت نکاتی کاربردی برای تغذیه سالم ارائه می‌دهیم:

۱. حجم وعده‌های غذایی را کنترل کنید

اغلب حجم وعده‌های غذایی ما بیشتر از میزانی است که به آن نیاز داریم. سعی کنید مقدار کمتری غذا در بشقاب بریزید، یا می‌توانید از بشقاب کوچکتری استفاده کنید. پس از اتمام غذا و قبل از این‌که دوباره بشقاب را پر کنید، ۱۵ دقیقه صبر کنید.

۲. سعی کنید وعده‌های غذایی را با حجم کمتری میل کنید

بجای این‌که سه وعده غذایی کامل بخورید، سعی کنید چند میان‌وعده را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید. با خوردن میان‌وعده‌های سرشار از پروتئین و کربوهیدرات‌های سرشار از فیبر با فاصله زمانی دو یا سه ساعت، در طول روز احساس سیری بیشتری خواهید کرد و انرژی مورد نیاز شما تامین می‌شود. مقداری میوه و پنیر با کراکر غلات کامل را امتحان کنید‌ یا مقداری ماست و میوه روی نان غلات سبوس‌دار بریزید و میل کنید.

۳. آب بیشتری بنوشید

آب بهترین نوشیدنی است؛ مایعات بدن را تامین می‌کند،‌ شما را سیراب می‌کند و به دفع مواد مضر از بدن کمک می‌کند. روزانه حداقل ۲ لیتر آب بنوشید.

۴. غذای مصرفی روزانه و مقدار آن را یادداشت کنید

تعداد و حجم مواد غذایی مصرفی را یادداشت کنید. تهیه دفتر یادداشت روزانه از مواد غذایی به شما کمک می‌کند تا کمبودهای احتمالی را بهتر تشخیص بدهید.

۵. در رژیم‌غذایی زیاد سختگیری نکنید

خوردن غذای سالم به معنی محروم شدن از دیگر غذاها نیست. در کل، سختگیری زیاد باعث حس ناامیدی و اشتهای زیاد برای میان‌وعده‌های ناسالم می‌شود. بنابراین در طول هفته می‌توانید پس از ناهار، میان‌وعده و تنقلات را با یک فنجان چای میل کنید. یا می‌توانید در آخر هفته از یک لیوان نوشیدنی شکلاتی لذت ببرید. همه این موارد بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل هستند.

 

جهت دریافت نوبت و رژیم درمانی از دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان ، روی لینک کلیک کنید.



Source link