طلاق در والدین و تاثیر آن بر روحیه فرزندان0


طلاق در والدین و تاثیر آن بر روحیه فرزندان چیست؟ طلاق والدین می تواند تاثیرات مخربی بر روحیه و سلامت روان فرزندان داشته باشد. از آنجاییکه خانواده و یا پرستار بچه نقش مهمی در تربیت فرزندان دارد، طلاق والدین می تواند برای بچه ها اثرات سوء داشته باشد.

طلاق در والدین و تاثیر آن بر روحیه فرزندان
طلاق در والدین و تاثیر آن بر روحیه فرزندان

تاثیر طلاق بر فرزندان

کودکان به دلیل اینکه روحیه ی خیلی حساسی دارند، بیشتر در معرض آسیب های روانی و روحی قرار دارند. معمولاً بدترین اتفاق برای کودکان، طلاق والدین و جدایی آنها از یکدیگر است.

طلاق در والدین و تاثیر آن بر روحیه فرزندان
طلاق در والدین و تاثیر آن بر روحیه فرزندان

تاثیر طلاق والدین بر زندگی فرزندان می تواند آسیب روحی عمیقی روحی فرزندان داشته باشد. پس از طلاق، کودک باید زندگی جدیدی را در کنار یکی از والدین خود شروع کنند. بنابراین، فرزند طلاق می تواند به دلیل جدایی از یکی از والدین دچار مشکل روحی و خلا عاطفی شود.

مشکلات رفتاری فرزندان طلاق

فرزندان والدینی که طلاق گرفته اند، ممکن است که مشکلات رفتاری زیر را داشته باشند:

  • احساس گناه: برخی از کودکان به دلایلی تصور می کنند که آنها مقصر جدایی والدین شان هستند. بنابراین، کودکان با طلاق والدین دچار بحران روحی تحت عنوان احساس گناه می شوند.
  • نافرمانی و لجبازی مقابله ای: کودکانی که فرزند طلاق هستند، ممکن است که رفتارهایی مانند نافرمانی و لجبازی را از خود نشان دهند. فرزندان طلاق ممکن است که از والدین اطاعت نکنند و قوانین و دستورات آنها را نادیده بگیرند.
  • انزوا و افسردگی : ‎فرزندان طلاق به دلیل بحران روحی که به دلیل طلاق والدین با آن مواجه شده اند، با مشکل انزوا و گوشه گیری مواجه هستند. این کودکان از قرار گرفتن در محیط های اجتماعی به طور معمول اِجتناب می کنند. همچنین، فرزندان طلاق ممکن است که دچار اختلالات روحی دیگر مانند افسردگی شوند.
  • اختلالات روانی: فرزندان طلاق می توانند دچار اختلالات روانی و روحی مانند اضطراب، انواع اختلات شخصیت، افسردگی، اضطراب، بی قراری و تکانشگری شوند.
طلاق در والدین و تاثیر آن بر روحیه فرزندان
طلاق در والدین و تاثیر آن بر روحیه فرزندان

پیامدهای منفی طلاق بر فرزندان

طلاق می تواند ضربه ی روحی و روانی سختی به فرزندان وارد کند. از آثار طلاق بر فرزندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

طلاق در والدین و تاثیر آن بر روحیه فرزندان
طلاق در والدین و تاثیر آن بر روحیه فرزندان
  • ایجاد بحران­ روحی و روانی

فرزندان طلاق به دلیل مشاهده ی رفتارهای خشونت آمیز والدین شان، بیشتر دچار بحران روحی روانی می شوند. فرزندان طلاق به دلیل عدم تعادل روانی ممکن است که دست به اعمال خشونت آمیز بزنند. از بحران های روحی و روانی که فرزندان طلاق به آنها دچار می شوند، می توان به مشکلات اضطرابی، خجالت، استرس، افسردگی اشاره کرد.

از مهمترین تاثیرات طلاق والدین بر سلامت روان فرزندان می توان به بروز خلا عاطفی در آنها اشاره کرد. فرزندان والدینی که طلاق گرفته اند با مشکل کمبود محبت و توجه مواجه هستند. این کودکان به دلیل اینکه با والدین خود زیر یک سقف زندگی نمی کنند، دچار مشکل عاطفی و کمبود محبت می شوند.

 آثار مخرب طلاق در آینده ی کودکان طلاق

تاثیر طلاق والدین بر سلامت روان فرزندان می تواند زمینه ساز بروز مشکلاتی مانند بزهکاری، رفتار ضداجتماعی، پرخاشگری در آنها شود. طلاق والدین می تواند زمینه را برای بروز مشکلات مربوط به سوء مصرف مواد و الکل نیز فراهم کند. علاوه بر این، فرزندان طلاق ممکن است که با مشکلات تحصیلی نیز مواجه شوند.

خلاهای عاطفی و اختلالات روحی فرزندان طلاق می تواند باعث شود که در آینده دچار مشکلات روحی و روانی پیچیده تر شوند. بنابراین، توجه به روحیه و خلق و خو فرزندان پس از طلاق والدین اهمیت زیادی دارد.

طلاق در والدین و تاثیر آن بر روحیه فرزندان
طلاق در والدین و تاثیر آن بر روحیه فرزندان

سخن آخر

فرزندان طلاق معمولاً با چالش هایی روبرو می باشند. والدین معمولاً در این زمینه نگرانی هایی دارند. والدینی که قصد طلاق دارند باید بدانند که طلاق آنها در روحیه ی فرزندان شان تاثیراتی دارد. بنابراین، قبل از اینکه تصمیم به طلاق بگیرید باید تمام این تاثیرات را در نظر بگیرید.

والدین باید قبل از اقدام به طلاق، فرزندشان را برای جدایی آنها آماده کنند. والدینی که قصد جدایی دارند، بهتر است که از کمک روانشناس نیز استفاده کنند. روانشناس می تواند راه حل هایی برای کاهش تاثیرات طلاق والدین بر فرزندان ارائه دهد. مراجعه ی والدین و فرزندان به روانشناس قبل از طلاق و پس از طلاق می تواند از بروز مشکلات روحی و روانی فرزندان بعد طلاق جلوگیری کند.

فرزندان طلاق می توانند با مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی، اضطراب، استرس، پرخاشگری، کمبود توجه و محبت مواجه شوند. بنابراین، دریافت خدمات مشاوره ای قبل و بعد طلاق می تواند تاثیرات طلاق والدین بر فرزندان را کاهش دهد.

شرکت پرستاری سلامت اول با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همهشریان گرامی ارائه خدمت نماید.



Source link