دلیل خشکی کف پا و نحوه درمان خانگی آن


خشکی کف پا می تواند یک مشکل دائمی و ناراحت کننده باشد که افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار می دهد. اگر با پوست خشن، ترک خورده یا پوسته پوسته کف پاهایتان دست و پنجه نرم می کنید، تنها نیستید. بسیاری از افراد دچار این مشکل هستند. دلیل خشکی کف پا می تواند به عوامل مختلفی مانند تأثیرات محیطی، بیماری های زمینه ای و بسیاری موارد دیگر مرتبط باشد. در این مقاله به بررسی دلایل مشکل مذکور و نحوه درمان آن می پردازیم. با گومگ همراه باشید.

دلیل خشکی کف پا

کف پا ممکن است به دلایل مختلفی بیش از حد خشک شود. اطلاع از دلایل بالقوه ایجاد این مشکل می تواند به شما کمک کند تا بهترین گزینه درمانی را برای آن انتخاب کنید. در ادامه به معرفی این دلایل می پردازیم:

بیماری هایی که باعث خشکی کف پا می شوند

بیماری پای ورزشکار: این بیماری تعادل طبیعی رطوبت پوست را به هم می زند و باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست در کف پا و بین انگشتان می شود. برای مطالعه بیشتر درباره این بیماری می توانید به این مقاله رجوع کنید: بیماری پای ورزشکار چیست؟ علائم، دلایل، درمان و پیشگیری

اگزما: این بیماری می تواند پاها را درگیر کرده و باعث خشکی آن ها شود. این عارضه منجر به ایجاد یک مانع پوستی روی پا می شود که باعث از دست دادن بیش از حد رطوبت، خشکی، خارش و تحریک پوست می شود. اگر دچار اگزما شده اید، مطالعه این مطلب را پیشنهاد می کنیم: بهترین روش های طبیعی درمان اگزما

پسوریازیس: این بیماری می تواند روی پاها تأثیر بگذارد و باعث خشکی آن ها شود. پسوریازیس منجر به تغییر سریع سلول های پوستی شده و لکه های ضخیم و خشکی را ایجاد می کند که باعث پوسته پوسته شدن ناحیه درگیر می شوند. برای مطالعه بیشتر درباره این بیماری، می توانید به این مطلب مراجعه کنید: پسوریازیس چیست؟ دلایل، علائم، خطرات و درمان آن کدامند؟

دیابت: افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند دچار اختلال در عملکرد عصبی و کاهش گردن خون خواهند شد. این عوامل می توانند باعث کاهش تولید عرق و چربی شده و منجر به خشکی کف پا، ترک خوردن و عفونت در این ناحیه شوند. اگر به مطالعه بیشتر درباره دیابت علاقه مند هستید، این مقاله را از دست ندهید: زخم پای دیابتی چیست؟ علائم، دلایل، تشخیص و درمان

بیماری های کلیوی: ابتلا به بیماری های کلیوی می تواند باعث خشکی پوست و کم‌آبی بدن شود، زیرا در این بیماری ها، کلیه‌ها مواد زائد و سموم بدن را به خوبی فیلتر نمی‌کنند و منجر به عدم تعادل در مایعات و الکترولیت‌های بدن می‌شوند. همچنین عملکرد ضعیف کلیه ها می تواند باعث تجمع سم در خون شده و بر سلامت پوست تأثیر بگذارد و خشکی کف پا را تشدید کند. درباره بیماری های کلیوی می توانید در این مطلب اطلاعات بیشتری به دست آورید: نارسایی حاد کلیه؛ علائم، دلایل، تشخیص و درمان

دلایل دیگر خشکی کف پا

خشکی محیط: محیط های خشک یا بادخیز می توانند رطوبت طبیعی پوست را از بین ببرند و منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن کف پا شوند. کمبود رطوبت و دمای بسیار سرد یا گرم، می توانند تعادل رطوبت پوست را مختل کند.

ایستادن طولانی: مشاغلی که نیاز به ایستادن برای ساعات طولانی دارند، مانند کادر درمان و کارمندان خرده فروشی ها، ممکن است دچار کاهش جریان خون در پاها شده و به خشکی کف پا مبتلا شوند.

تماس مکرر با آب: مشاغلی که مستلزم قرار گرفتن مکرر در معرض آب هستند، مانند ماهیگیری و نجات غریق، می توانند به دلیل خیس و خشک شدن مکرر باعث خشکی کف پا شوند.

کفش نامناسب: پوشیدن کفش های نامناسب می تواند باعث افزایش اصطکاک پوست پا شده و منجر به خشکی آن ناحیه شود.

افزایش سن: با بیشتر شدن سن، تغییرات طبیعی در بدن ایجاد می شوند که می توانند باعث خشکی کف پا شوند. کاهش تولید چربی، کاهش جریان خون و کاهش سرعت گردش سلولی در افراد مسن می تواند منجر به کاهش سطح رطوبت بدن شود.

صابون ها: برخی از صابون ها می توانند با از بین بردن چربی های طبیعی که به حفظ رطوبت در پوست کمک می کنند، باعث خشکی کف پا شوند. معمولا صابون هایی که قدرت پاک کنندگی شدیدی دارند، به ویژه صابون هایی که حاوی سولفات یا مواد معطر هستند، می توانند سد محافظ پوست را مختل کنند و منجر به خشکی و تحریک پوست شوند.

درمان خانگی خشکی کف پا

چندین روش درمان خانگی وجود دارند که می توانند به رفع خشکی پوست و آبرسانی به آن کمک کنند.

لایه برداری منظم به صاف شدن لکه های زبر، بهبود بافت پوست و افزایش جذب مرطوب کننده ها کمک می کند و باعث نرمی و آبرسانی بیشتر به پاها می شود. البته باید دقت داشته باشید که حتما از لایه بردارهای ملایم برای این کار استفاده کنید، زیرا لایه بردارهای خشن می توانند باعث افزایش تحریک و خشکی پوست شوند.

سعی کنید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قبل از خواب پاهای خود را در آب گرم (آب داغ نباشد) ساده یا همراه با صابون قرار دهید. پس از خیساندن پاها، با استفاده از سنگ پا یا لوازم مشابه، به آرامی پوستتان را لایه برداری کنید. سپس پاهای خود را خشک کنید و فورا از یک مرطوب کننده غلیظ استفاده کنید. در نهایت، جوراب‌های نخی نازک بپوشید تا رطوبت را افزایش دهید.

زمانی که می خواهید یک مرطوب کننده برای پاهای خود تهیه کنید، بهتر است به نکات زیر توجه کافی داشته باشید:

  • برای جلوگیری از تحریک احتمالی پوست، محصولات بدون عطر را انتخاب کنید.
  • از خرید مرطوب‌کننده‌هایی که حاوی مواد کم‌آبی مانند ایزوپروپیل الکل، بنزیل الکل یا سولفات هستند خودداری کنید.
  • به دنبال مرطوب کننده های حاوی موادی مانند وازلین، اسید هیالورونیک، لانولین یا روغن های معدنی باشید که به حفظ رطوبت پا کمک می کنند.
  • برخی از مرطوب کننده ها حاوی نرم کننده های پوست مانند اوره، اسید سالیسیلیک یا آلفا هیدروکسی اسید هستند که می توانید خرید آن ها را در اولویت قرار دهید.

لازم است به یاد داشته باشید که پوست هر شخصی منحصر به فرد است و روشی که برای یک فرد تاثیرگذار است ممکن است برای دیگری مناسب نباشد.

درمان های پزشکی

اگر از درمان های خانگی جواب نگرفتید یا دچار تورم و التهاب در کف پاهایتان هستید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک ممکن است پماد مرطوب کننده قوی تر یا کرم استروئیدی برای کاهش التهاب شما تجویز کند. همچنین ممکن است پزشک استفاده از باندهای مخصوص یا چسب بافتی را برای محافظت از پوست را برای شما تجویز کند.

خطرات

خشکی کف پا می تواند خطرات متعددی را برای سلامت پا و سلامت کلی بدن شما ایجاد کند.

خشکی پوست پا می تواند باعث ایجاد ترک ها و شکاف های دردناکی شود و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد و راه رفتن یا ایستادن را دشوار کند. همچنین پوست آسیب‌دیده به دلیل خشکی، می تواند نواحی درگیر را مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی و باکتریایی مانند بیماری پای ورزشکار کند. علاوه بر این ها، خشکی شدید می تواند منجر به خارش مزمن و ناراحتی شود و حتی خواب فرد را مختل کند و بر فعالیت های روزانه و کیفیت زندگی او تأثیر بگذارد.

پوست خشک و ترک خورده گاهی اوقات می تواند نشان دهنده وجود یک بیماری زمینه ای مانند دیابت یا اختلال عملکرد عصبی باشد. اگر مشکوک هستید که خشکی پاهای شما ممکن است مربوط به یک بیماری جدی تر است، برای ارزیابی و راهنمایی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

خشکی پا یک بیماری شایع و ناراحت کننده است. این مشکل می تواند به دلیل کمبود رطوبت، تأثیرات محیطی، بیماری های زمینه ای و تغییرات مرتبط با سن رخ دهد. مراقبت مناسب از پا با مرطوب کننده می تواند به بهبود خشکی و ترک خوردگی کف پا کمک کند.

منبع این مقاله healthnews می باشد.



Source link