علم ورزش | آیا دارچین می‌تواند به عضله سازی کمک کند؟


دارچین یک ابر غذا (Superfood: به آن دسته از خوراکی‌هایی گفته می‌شود که به دلیل فواید زیادی که دارند، تأثیر زیادی بر روی سلامتی ما انسان‌ها دارند) بوده که چیزی بیشتر از طعم به شیرینی‌های ما اضافه می‌کند. دلایل زیادی وجود دارند که این ادویه قرمز-قهوه‌ای را به آشپزی روزانه‌تان وارد کنید. می‌توانید از دارچین برای تهیه خوراکی‌هایی مانند جو دوسر، مرغ سوخاری یا کاری گیاهی استفاده کنید و یا آن را همراه با چای یا هر نوشیدنی دلخواه دیگرتان میل کنید.

اما سؤالی که به‌عنوان یک بدنساز یا ورزشکار شاید از خودتان بپرسید این است که آیا دارچین می‌تواند به عضله سازی کمک کند؟ برای جواب به این سؤال ما نیازمند بررسی مطالعات انجام‌گرفته در این زمینه هستیم. با ادامه مطلب همراه علم ورزش باشید.

یک تیم متشکل از محققان فرانسوی اخیراً یک مطالعه بالینی جدید را منتشر کردند که نشان می‌دهد که دارچین پتانسیل بالقوه‌ای برای عضله‌سازی دارد حتی زمانی که افراد هیچ گونه ورزشی انجام ندهند.

تعجب نکنید، چشمان شما درست می‌بینند. مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده است پیشنهاد می‌کند که مصرف منظم مکمل عصاره دارچین می‌تواند به شما کمک کند که بیشتر از یک کیلوگرم توده عضلانی در طی 120 روز بسازید – حتی اگر هیچ ورزشی انجام ندهید.

یک تیم متشکل از محققان فرانسوی در یک سازمان تحقیقاتی به اسم اینسرم (Inserm) یک گزارشی را در PLOS One منتشر کردند، گزارشی که قطعاً باعث ایجاد امواجی در صنعت آمادگی جسمانی و تغذیه به دلیل کاربرد بسیار مهمی که دارچین می‌تواند برای ورزشکاران داشته باشد، خواهد شد.

در مطالعه انجام‌گرفته، یک گروه از 52 نفر (که همه آنها از نظر بالینی چاق بودند و در مسیر پیشرفت دیابت نوع دو قرار داشتند) به آنها یک مکمل حاوی 460 میلی‌گرم عصاره دارچین داده شد.

این کار ابتدا به این منظور انجام شد تا ببینند که آیا استفاده از این مکمل هیچ گونه پیشرفتی برای کاهش وزن در افراد مشاهده خواهد کرد یا نه، افرادی که می‌دانستند که باید سطح گلوکز و چربی‌شان را خیلی سریع و تا حد ممکن پایین بیاورند.

هر یک از شرکت‌کنندگان در مطالعه پذیرفته بودند که آنها به تغییرات سبک زندگی برای زیر کنترل گرفتن سلامتی و تندرستی‌شان نیاز داشتند؛ اما همه آنها به یک یا چند دلیل این واقعیت را قبول کرده بودند که نمی‌توانند این کار را بکنند – و بسیاری در کل اصلاً نمی‌توانستند خودشان را به تمرین مجبور کنند.

با این حال شرکت‌کننده‌ها مایل بوند که هر روز دو کپسول مکمل مصرف کند، با این حال، این به محققان تغذیه فرانسوی فرصت زیادی برای آزمایش مکمل‌های جدید که می‌توانند به کاهش وزنی باورنکردنی کمک کنند، داد.

به نصف گروه آزمایش یک مکملی داده شد که چیزی بیشتر از یک دارونما نبود و نصف دیگر نیز مکملی حاوی 460 میلی‌گرم عصاره دارچین که در بالا به آن اشاره شد داده شد. این مکمل نیز حاوی 200 میلی‌گرم کارنوزین و 20 میکروگرم کروم کلراید بود. مکمل به صورت روزانه و به مدت 4 ماه مصرف می‌شد، با بررسی روزانه برای فهمیدن اینکه این افراد در طول تحقیق چه پیشرفتی خواهند کرد.

محققان فرانسوی تقریباً بلافاصله دریافتند که افراد شرکت‌کننده مکمل دارچین را به‌ویژه در صبح که سطح گلوکز خونشان خیلی پایین است مصرف می‌کنند. سطوح پایین‌تر گلوکز در اوایل روز به بقیه سلول‌های کمک می‌کند تا به انسولین گوش دهند و از بزرگسالان در برابر دیابت نوع دوم محافظت کنند.

به شکل جالبی و با اینکه محققان پیش‌بینی نمی‌کردند، هر فردی که در آزمایش شرکت کرده بود و از مکمل‌های مبتنی بر دارچین استفاده کرده بود (به طور میانگین) بیشتر از یک کیلوگرم افزایش حجم عضله بدون چربی در طول دوره آزمایش بالینی داشتند.

محققان در ابتدا کاملاً در این باره تعجب کرده بودند که چطور چنین چیزی امکان دارد به‌ویژه اینکه چنین نتیجه‌ای به این دلیل که شرکت‌کننده‌ها اظهار کرده بودند که مطلقاً آنها هیچ کاری برای تغییر روتین‌های برنامه‌های ورزشی روزانه‌شان انجام نداده‌اند شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد – این روتین‌های ورزشی در این افراد به معنی انجام‌ندادن هیچ ورزشی بود.

محققان فرانسوی حالا پیشنهاد می‌کنند که دوزهای بالای عصاره دارچین ممکن است در دنیای سلامتی، آمادگی جسمانی و به خصوص دوومیدانی کارها مفید باشد و این را در نظر بگیرید که چقدر جالب خواهد بود اگر بفهمید که اگر این عصاره با برنامه ورزشی تمرکزیافته ترکیب شود، چقدر می‌تواند به ساخت عضله بدون چربی کمک کند.

دیگر فواید دارچین

جدای از مواردی که در بالا به آن اشاره شد، دارچین فواید زیر را نیز به دنبال دارد.

1.به کاهش خطر دیابت‌ها کمک می‌کند

مطالعات نشان داده که دارچین می‌تواند به پیشگیری و تسکین از سندروم متابولیک، مجموعه‌ای از عوامل زنده شامل حساسیت به انسولین، قند خون بالای در حال استراحت و فشارخون و اندازه کمر بالا – که باعث افزایش خطر بیماری قلبی و دیابت می‌شود کمک کند. همچنین شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند که خوردن یک وعده غذایی با دارچین می‌تواند به بدن برای پردازش چیزی که می‌خورید کمک کرده و قند خونتان را بعد از غذا کنترل کند.

2.یک ضدالتهاب است

همان‌طور که محققان در حال یادگیری بیشتر درباره نقش التهاب مزمن در بدن و ارتباط آن با بیماری هستند – آنها همچنین برای یافتن پاسخ به غذاهایی که می‌خوریم نیز توجه دارند. دارچین ممکن است یک راه‌حل برای چنین مواقعی باشد. محققان فنلاندی نشان داده‌اند که کومارین که یکی از ترکیبات دارچین است، یک خاصیت ضد-التهابی داشته و ممکن است علائم آرتریت را کاهش دهد.

3.به کاهش وزن سالم کمک می‌کند

اگر قصد کاهش یا حفظ وزنتان را دارید، دارچین یک ادویه خوشمزه کم‌کالری مناسب این هدف است. همچنین، ممکن است دارچین با چربی نیز مبارزه کند. در یک مطالعه انجام گرفته در سال 2010، محققان دریافتند که دارچین به ساخت عضله بدون چربی و کاهش چربی بدن در افرادی که آن را در رژیم غذایی‌شان مصرف کرده بودند کمک می‌کند. همچنین یک قاشق چای‌خوری دارچین، حاوی 1.3 گرم فیبر بوده که به احساس سیری‌تان نیز کمک خواهد کرد.

4.خاصیت ضدمیکروبی دارد

محققان دریافته‌اند که دارچین به عنوان یک عامل ضد-میکروبی می‌تواند در از بین‌بردن میکرو-ارگانیسم‌هایی که باعث بیماری‌تان می‌شوند مؤثر باشد. در حقیقت، مطالعه دانشگاه ایالت واشنگتن پیشنهاد می‌کند که روغن اسانس دارچین می‌تواند روزی به بسته مواد غذایی اضافه شود، یا از آن برای شستن گوشت میوه یا سبزیجات (به دلیل خاصیت ضدمیکروبی که دارد) استفاده شود.

5.ممکن است با بیماری‌های مغزی مقابله کند

با اینکه این تحقیق هنوز در مرحله بلوغ خود نیست؛ اما بسیاری از دانشمندان روی این نظریه کار می‌کنند که آیا دارچین می‌تواند یک نقش کلیدی در مبارزه با پارکینسون و آلزایمر ایفا کند یا خیر. این به این دلیل است که دارچین به ماده‌ای به اسم بنزوات سدیم متابولیزه می‌شود که به نظر می‌رسد تلفات دژانتیو همراه با بیماری پارکینسون را متوقف می‌کند. به همین ترتیب، ترکیبات موجود در دارچین تصور می‌شود که می‌تواند به پیشگیری از پیشرفت “توده‌های نوروفیبریلار” که در سلول‌های مغزی که مشخصه بیماری آلزایمر است کمک کند.

جمع‌بندی

شکی در این نیست که همه مواد غذایی برای سلامتی و کارکرد سالم بدن و ذهن ما اهمیت دارند. اما نکته مهمی که نباید از یاد ببرید این است که نباید تعادل را بر هم بزنید. زیاده‌روی یا استفاده کمتر از حد برای هر ماده غذایی یا حتی آب (که بیشتر حجم بدن ما را تشکیل می‌دهد) می‌تواند برای سلامتی ما مضر باشد.

همان‌طور که تحقیقات بالا نیز نشان دادند، دارچین می‌تواند یک ماده شگفت‌انگیز برای بدنسازها و ورزشکارها باشد. خبر خوب این است که نتایج بالا روی افرادی انجام شده بودند که هیچ فعالیت ورزشی نداشته بودند، و این یعنی اگر شما در کنار مصرف آن، به ورزش هم بپردازید، به احتمال بسیار زیادی نتایج بهتری (از نظر عضله‌سازی) را در خودتان مشاهده خواهید کرد.

تهیه و ترجمه: diet.com




Source link