علم ورزش | فواید کوهنوردی چیست+ ملاحظات ایمنی


اگر از طرفداران پیاده‌روی در تریل‌ها و پیاده‌روی‌های طولانی در طبیعت باشید، به احتمال زیاد از فواید (و خطرات بالقوه آن) کوهنوردی مطلع هستید. کوهنوردی یک فعالیت شبیه‌سازی جسمی و ذهنی است که در دو دهه گذشته در بین مردم با تلاش‌هایی برای ایجاد شبکه تریل‌ها (مسیرها) و خدمات گردشگری با افزایش محبوبیت روبرو بوده است. کوهنوردی یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های تفریحی فضای بیرون برای افراد در همه سنین است.

چون کوهنوردی لذت‌بخش است و یک ورزش فوق‌العاده مفید است، تعجبی ندارد که چرا افرادی در همه جای جهان به سمت آن کشیده می‌شوند. فعال‌بودن از نظر جسمی به روش‌هایی که از آن لذت می‌برید برای اطمینان از داشتن انگیزه‌ کافی و مشارکت به صورت مستمر ایده‌آل است.

کوهنوردی همچنین یک نوع فعالیت جسمانی قابل دسترس است چون نیازی به آماده‌سازی زیاد و سازگاری با سطح آمادگی جسمانی‌تان ندارد. علاوه بر این، بسیاری از فواید ذهنی و جسمانی در فضای طبیعی به دست می‌آید. مطالعات نشان داده‌اند که بودن در طبیعی ممکن است به بهبود سلامتی با تشویق به فعالیت جسمانی، بازیابی سلامتی احساسی و ذهنی و فراهم‌آوردن زمان سپری‌شده با کسانی که دوست دارید به آنها ملحق شوید بیانجامد. در ادامه می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره فواید ذهنی و جسمی کوهنوردی در زیر پیدا کنید.

فواید کوهنوردی

بله، کوهنوردی یک فعالیت جسمانی عالی است که فواید بهزیستی و سلامتی متعددی را فراهم می‌آورد. با اینحال، خیلی مهم است که از معیارهای ایمنی آگاهی داشته باشید تا بتوانید خطرات احتمالی را اکاهش دهید.

فواید سلامتی جسمانی کوهنوردی

در حین کوهنوردی شما می‌تواند فواید فوری سلامتی جسمانی مانند بهبود فشار خون، کاهش سطح استرس و عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن را تجربه کنید. اما فواید اضافی می‌تواند با کوهنوردی مستمر در ماه‌ها و سال‌های آینده شامل دستیابی به بازه وزنی سالم، ساخت قدرت، و بهبود تعادل و هماهنگی را مشاهده کرد. فوایدی که باید انتظار داشته باشید شامل موارد زیر می‌شوند:

بهبود سلامتی قلبی عروقی

سطح معمولاً شیب‌دار و غیرقابل پیش‌بینی کوهنوردی معمولاً شما را با به چالش‌کشیدن قلبتان با ضربان سخت‌تر و کمک به شما به چالش می‌کشد. براساس نوع مسیر و سطح آمادگی جسمانی‌تان، این ورزش می‌تواند به شما اجازه دهد تا ضربان قلبتان به ناحیه با شدت متوسط تا شدت بالا برسد، که اینکار به بهبود سلامتی قلبی-عروقی بیشتری در مقایسه با پیاده‌روی سنتی خواهد انجامید.

مطالعات نشان داده‌اند که افزایش نرخ ضربان قلب تا 70 تا 80% درصد حداکثر ضربان قلبتان به شما کمک می‌کند تا سلامتی کلی قلبی عروقی‌تان را بهبود بخشید. به اضافه اینکه، یک نرخ بالای گام‌برداری روزانه به پایین‌آوردن احتمال انواع دلایل مرگ‌و‌میر کمک خواهد کرد. کوهنوردی هر دوی این فواید قلبی را فراهم می‌آورد در حالیکه به افزایش جریان خون به مغزتان کمک می‌کند که این نیز به نوبه خود به بهبود بخش شناختی و سلامتی مغزتان کمک خواهد کرد.

کالری‌سوزی

پیاده‌روی روی یک سطح شیب‌دار از نظر جسمانی می‌تواند پرفشارتر از پیاده‌روی روی زمین صاف باشد و نیازمند درگیری عضلانی بیشتری و تلاش بیشتری بوده که به افزایش کالری‌سوزی خواهد انجامید. استفاده از کوهنوردی به عنوان بخشی از برنامه برای دستیابی و حفظ یک وزن سالم یک انتخاب موثر است. نه تنها شما کالری‌های زیادی را مصرف خواهید کرد بلکه به کاهش هورمون‌های استرسی مانند کورتیزول که می‌تواند به افزایش وزن بیانجامد نیز کمک خواهید کرد.

ساخت تعادل و هماهنگی

به دلیل سطوح ناهموار بسیاری از مسیرهای کوهنوردی که شامل انواع موانع مانند صخره‌ها، ریشه‌های درختان، سربالایی‌ها و مسیرهای مارپیچی می‌شوند، کوهنوردی نیازمند تعادل و هماهنگی خوبی است و البته به بهبود آن نیز کمک خواهد کرد. قدرت پاهایتان نیز با پیاده‌روی در شیب و گام‌برداری از روی موانع بهتر خواهد شد که به بهبود استخوان‌ها و عضلاتتان کمک خواهد کرد.

فواید ذهنی کوهنوردی

سپری‌کردن زمان در طبیعت به فراهم‌آوردن فواید زیاد سلامتی روانی کمک خواهد کرد. ترکیب این با اثرات ورزش بهبود خلق‌و‌خو و قوه شناختی نیز به شما کمک خواهد کرد تا بهزیستی کلی‌تان بهبود یابد. فقط احاطه‌کردن خودتان با محیط زیست طبیعی نشان داده شده است که به بهبود خوشحالی، انرژی ذهنی و خلق‌و‌خو کمک خواهد کرد. و تحقیقات بیشتری نشان داده‌اند که ورزش‌کردن در طبیعت مانند کوهنوردی فواید سلامتی بزرگی به همراه دارد. بعضی فواید اضافی شامل موارد زیر می‌شوند.

کاهش استرس و اضطراب

طبق ژورنال بین‌المللی روانشناسی فیزیولوژی پیاده‌روی یا کوهنوردی در طبیعت سطح اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد در حالی که به بهبود حالت روانشناسی فرد نیز در مقایسه با ورزش داخل سالن (یا فضای سربسته) کمک می‌کند. همچنین ورزش‌کردن در طبیعت نشان داده شد است که به بهبود سطح عزت نفس، بهبود خلق‌و‌خو و بهزیستی نیز کمک خواهد کرد.

واضح است که کاهش استرس و عزت نفس بهتر اثرات خیلی بالای مثبتی روی خلق‌و‌خوی کلی دارند؛ ورزش در طبیعت می‌تواند روی نحوه عملکرد مغزی نیز تاثیر بگذارد. تحقیق منتشرشده در ژورنال سایکوفیزیولوژی نشان داد که ورزش‌کردن در طبیعت عملکرد مغزی را تغییر می‌دهد. نتیجه این تغییر بهبود تمرکز روی محیط اطراف است که باعث می‌شود تا ذهنتان تمرکز روی مسایل درونی را کاهش دهد.

فواید سلامتی روانی بیشتری مانند نگرانی و وحشت کمتر، افزایش احساسات مثبت، خلق‌و‌خوی مثبت و احساسات کلی بهزیستی همگی زمانی که در بیرون ورزش کنید اتفاق می‌افتند.

افزایش سالم سن را پشتیبانی می‌کند

یک مطالعه‌ای از بزرگسالان در کانادا کشف کرد که کوهنوردی با تشویق به احساس کنترل روی روند فیزیکی پیری و تقویت دوستی بین افرادی که با هم در یک محیط اجتماعی کوهنوردی می‌کنند کمک می‌کند. این اثرات شاید باعث شود تا بزرگسالان احساس مثبت بیشتری به هنگام افزایش سن درباره خودشان بکنند و در تماس‌بودن با بقیه به آنها کمک کند تا کمتر احساس تنهایی کنند که می‌تواند منجر به کاهش شیب سلامتی ذهنی آنها شود.

ملاحظات ایمنی

ملاحظات ایمنی زیادی وجود دارند که باید هنگام کوهنوردی به آنها پایبند باشید. بر اساس نوع و طول مسیر پیاده‌رویتان، شما به آب، غذا و دیگر وسایل برای ایمن‌ماندن، گرم‌بودن و خشک‌ماندن نیاز دارید. اطمینان حاصل کنید که شما همچنین یک کفش مناسبی دارید که پاهای شما را خشک نگهداشته و مناسب پاهایتان بوده و باعث تاول نشوند.

اطمینان کنید که غذای کافی و آب برای کوهنوردی دارید مخصوصاً برای وقتی که سفرتان مانند شرایط برنامه‌ریزی شده پیش نرفت. به منظور پیشگیری از کم‌آبی بدن به خصوص در روزهای گرم، به صورت منظم آب بنوشید. اگر عرق می‌کنید یا برای مدت طولانی ورزش کرده‌اید، الکترولیت‌ها را به آبتان اضافه کنید. همچنین ایده خوبی خواهد بود که از پوشش لایه‌ای برای تغییرات برنامه‌ریزی نشده در شرایط آب‌و‌هوایی مانند باران و باد استفاده کنید.

یکی از بزرگ‌ترین خطرات کوهنوردی گم‌شدن است. به همین دلیل از مسیرهای طراحی‌شده خارج نشوید، یک نقشه همراهتان داشته باشید (به خصوص نقشه‌های اپلیکیشن‌هایی مانند اوسماند یا مپس‌می یا دیگر برنامه‌های کوهنوردی می‌توانند مفید باشند)، همچنین به دیگران بگویید که کجا می‌خواهید بروید و چه زمانی باید انتظار برگشت شما را بکشند. یک ردیاب جی‌پی‌اس است نیز می‌تواند یک انتخاب خوبی برای پرهیز از گم‌شدن باشد. اگر امکانش را دارید، از کوهنوردی تنهایی پرهیز کنید یا مسیرهایی را انتخاب کنید که با دیگر کوهنوردها هم‌مسیر شوید.

دیگر موارد ضروری که باید برای یک کوهنوردی گروهی باید همراه داشته باشید شامل مورد زیر می‌شوند:

  • یک نقشه یا قطب‌نما
  • سیستم تصفیه آب
  • کبریت و روشن‌کننده آتش
  • کمک‌های اولیه
  • چاقو یا یک ابزار همه‌کاره
  • چراغ یا چراغ سر
  • ضدآفتاب و عینک (پلاریزه، با قبلیت بلاک یو وی)
  • سرپناهی مانند یک بایوی اضطراری (یا پوشش ضد آب و ضد باد)

جمع‌بندی

کوهنوردی یک علاقه (hobby) مفید است که فوید بهزیستی و سلامتی زیادی را فراهم می‌آورد. انجام کوهنوردی به عنوان بخشی از سبک زندگی می‌تواند سلامتی قلبتان را بهبود بخشد، استخوان‌هایتان را تقویت کند، به عضله‌سازی کمک کند، سلامتی روانی‌تان را تقویت کرده و سلامتی کلی جسمانی‌تان را نیز بهبود بخشد.

اگر می‌خواهید این فعالیت مفید را شروع کنید، با روزهای کوتاه‌تر شروع کنید و به مرور زمان آن را افزایش دهید. اطمینان حاصل کنید که قبل از رفتن به کوهنوردی به شکل هوشمندانه‌ای کوله‌پشتی خود را آماده خواهید کرد و از یاد نبرید که با برنامه‌ریزی برای شرایط اورژانسی و اطلاع‌دادن به بقیه که کجا خواهید رفت و کی برخواهید گشت، ایمنی سفرتان را افزایش خواهید داد.

تهیه و ترجمه: diet.com




Source link