علم ورزش | چه نکاتی را باید قبل از مصرف مکمل های بدنسازی بدانید؟


آیا مکمل های بدنسازی یا غذایی مصرف می‌کنید؟ اگر اینطور است پس حتماً این مطلب را بخوانید. بررسی‌ها نشان داده 68 درصد از بزرگسالان به نوعی مکمل مصرف می‌کنند و نیمی از بزرگسالان به طور مرتب یک مکمل غذایی گیاهی استفاده می‌کنند. ما مردمانی هستیم که دوست داریم با مصرف مکمل از فوایدی که وعده‌هایش را به ما داده‌اند بهره مند شویم، اما آیا پیش از انتخاب و مصرف آنها آگاهی‌های لازم را داریم؟

خیلی‌ از آنهایی که مکمل های بدنسازی مصرف می‌کنند به شدت تحت تاثیر محصولات تجاری هستند و برای تحقیق و بررسی محصول و کمپانی سازنده‌ی آن وقت صرف نمی‌کنند. این افراد ممکن است تبلیغاتی را در تلویزیون یا هر جای دیگری ببینند و با تکیه بر وعده‌های داده شده آن را خریداری کنند.

اما واقعیت این است که نگاه شما به مکمل‌ها باید درست همان نگاهی باشد که به داروها دارید. همیشه باید بدانید دقیقاً به چه دلیل مکمل مصرف می‌کنید، عوارض جانبی آن چیست و از همه مهمتر اینکه آیا بی‌خطر است. در این مطلب حقیقت‌هایی را در مورد مکمل‌ها برای‌تان می‌گوییم که باید قبل از خریداری آنها را بدانید.

مکمل‌ها ممکن است با داروها تداخل ایجاد کنند

بسیاری از مکمل‌ها حاوی ترکیباتی هستند که ما آنها را از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کنیم و درست به همین دلیل ممکن است فکر کنید احتمال اینکه با دارویی که مصرف می‌کنید، تداخل ایجاد کنند، وجود ندارد. اما باید بدانید که مکمل های بدنسازی می‌توانند با داروها، سایر مکمل‌ها و حتی با غذایی که می‌خورید تداخل ایجاد کنند. هر چند نادر است اما مواردی از نارسایی‌های کلیوی و کبدی مرتبط با مصرف مکمل وجود دارند.

چطور می‌توانید این خطر را از خود دور کنید؟

اگر مکمل مصرف می‌کنید می‌توانید Medscape Drug Interaction Checker را در گوگل سرچ کرده و اسم هر نوع مکملی را که مد نظر دارید تایپ کنید. این منبع بسیار ساده، در مورد مکمل مورد نظر شما اطلاعات لازم را داده و شما را نسبت به مداخلات احتمالی آگاه می‌کند. همچنین باید با پزشک خود نیز در این مورد مشورت کنید، حتی در مورد مصرف مولتی ویتامین‌ !


پیشنهاد مطالعه: مصرف همزمان کدام مکمل های ورزشی باهم ممنوع است؟


بیشتر مکمل‌ها تحت نظارت سازمان غذا و دارو تولید نمی‌شوند

داروها تحت آزمایش‌های متعددی قرار می‌گیرند تا موثر بودن و بی‌خطر بودن آنها تائید شود و با این وجود باز هم گاهی واکنش‌های معکوس پیش بینی نشده‌ای بعد از ورود دارو به بازار و مصرف آن دیده می‌شود.

اما در مورد مکمل‌ها از آنجایی که غذا تلقی می‌شوند و نه دارو، هیچ تست و آزمایشی قبل از ورودشان به بازار روی آنها انجام نمی‌شود. بنابراین کپسول روغن ماهی و کپسول پروبیوتیکی که از بازار تهیه می‌کنید به احتمال بسیار زیاد هیچ تستی روی آن صورت نگرفته و فقط در صورتی که واکنش یا عارضه‌ای از مصرف آن کاشف به عمل بیاید شاید قدمی در جهت آزمایش و جمع کردن آن از بازار برداشته شود. ضمناً بسیاری از ترکیبات موجود در مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها از کشورهای دیگر وارد می‌شوند، مخصوصا از چین که استانداردهای متفاوتی دارد.


پیشنهاد مطالعه: چگونه بدانیم مکمل غذایی که مصرف می‌کنیم سالم و استاندارد است؟


مکمل‌ها ممکن است حاوی عناصری باشند که انتظارش را ندارید

مکملی که مصرف می‌کنید حاوی چه عناصری است و آیا راهی برای دانستن این موضوع وجود دارد؟ گاهی لابراتورهایی در جایگاه مصرف کننده، مکمل‌ها را آنالیز می‌کنند تا ببینند آیا واقعاً حاوی عناصری که در برچسب محصول ذکر شده هستند و صحت و سالم بودن آن تائید می‌شود یا نه.

متاسفانه اغلب معلوم می‌شود که مکمل‌ها ردی از آلودگی‌هایی چون فلزات سنگین دارند و حاوی عناصری هستند که در برچسب آن نامی از آنها برده نشده است. برخی از مکمل‌هایی که از این جهت بسیار مورد هجوم قرار گرفته‌اند مربوط به کاهش وزن، تقویت جنسی مردانه و مکمل‌های بدنسازی هستند. حتی بدتر، مطالعات نشان داده مکمل‌های بدنسازی و داروهای کاهش وزن گیاهی حاوی استروئید هستند.

مکمل‌ها ممکن است حاوی عناصری که می‌گویند، نباشند

آلوده بودن مکمل های بدنسازی یک مسئله است اما تضمینی هم وجود ندارد که حاوی چیزی که روی برچسب محصول ذکر شده باشند. دادستان نیویورک از کارآگاهان خصوصی خواست تا مکمل های بدنسازی گوناگونی را از تولید کننده‌های سرشناس مورد بررسی و آنالیز قرار بدهند.

آنها از تکنیک خاصی به نام بارکد گذاری DNA (DNA barcoding) برای تعین محتوا و خلوص محصولات استفاده کردند. آنالیزها نشان داد تقریباً 80 درصد از مکمل‌ها حاوی چیزی که روی برچسب ذکر شده بود نبوده و برخی از آنها حاوی فیلرها و آلاینده‌ها بودند! برخی از این آلاینده‌های شامل گیاهان خانگی، گندم و برنج می‌شدند و چیزی که نگران کننده است این است که آلرژی به گندم و گیاهان شایع بوده و افراد نمی‌دانند با مکملی که مصرف می‌کنند در معرض چه چیزی قرار می‌گیرند.

عجیب اینکه از 24 محصول گیاهی که کارآگاهان خصوصی تست کردند، 5 تای آنها حاوی ان چیزی که روی برچسب گفته شده بود نبودند. این ها همان مکمل‌هایی هستند که بیشترین میزان فروش را دارند و این اتهام وحشتناکی به صنعت مکمل سازی است!

برخی از توصیه‌هایی که ارائه می‌شود، ممکن است خریده شده باشد!

وقتی به خرید مکمل های بدنسازی فکر می‌کنید چه اقدامی انجام می‌دهید؟ سری به فروشگاه های فروش مکمل های بدنسازی می‌زنید و تازه‌ترین بررسی‌ها و توصیه‌ها را می‌خوانید؟ برخی از فروشنده‌های مکمل‌های غذایی به افراد پول می‌دهند تا کامنت‌ها و توصیه‌های مثبت در مورد محصول‌شان ارائه دهند. توصیه می‌کنیم اگر دیدید در عرض مدت زمان کوتاهی، تعداد زیادی کامنت و … گذاشته شده شک کنید! ضمنا توصیه‌های قلابی معمولا کوتاه بوده و نسبت به توصیه‌های مجاز و درست، جزئیات کمتری دارند. پس ملاک انتخاب‌تان را ابدا روی این نظرات نگذارید.

«بیشتر» لزوماً به معنی بهتر نیست

این باور وجود دارد که اگر چیزی خوب است پس بیشترش، بهتر است. اما حداقل در مورد مکمل‌ها خوب است بدانید برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به میزان بیشتر از حد مجاز می‌توانند مشکلاتی در بدن ایجاد کنند.

مثلاً مصرف زیاد مکمل‌های معدنی مانند منیزیم می‌تواند جذب سایر مواد معدنی با ساختار مشابه مانند آهن، مس و روی را کاهش بدهد. مصرف زیاد ویتامین A منجر به پوکی استخوان شده و مصرف مکمل آهن در صورتی که کمبود آهنی در بدن وجود نداشته باشد باعث افزایش احتمال بیماری قلبی می‌شود. آهن، در دوزهای کم نوعی آنتی اکسیدان است اما در دوزهای بالا تبدیل به پرواکسیدانتی می‌شود که به بافت‌ها آسیب می‌زند. تا جایی که ممکن است باید از غذاهای سالم و منابع طبیعی و به صورت متعادل، مواد مغذی لازم را دریافت کنید.

 

نظر شما در این خصوص چیست؟ چه نکات دیگری هستند که باید مد نظر قرار دهیم؟

تهیه و ترجمه: diet.com

منبع: cathe




Source link