غذاهای مفید و مضر برای سلامت روان


غذاهای مفید و مضر برای سلامت روان

کدام غذاها باعث بهبود سلامت روان می­شوند؟

اکثر مطالعات در مورد رژیم غذایی و سلامت روان نشان می‌­دهند که یک رژیم غذایی حاوی مواد مغذی، ویتامین‌­ها و مواد معدنی راه درستی برای محافظت از سلامت روان است. رژیم‌­های غذایی غنی باعث کاهش استرس و نگرانی و افزایش احساس شادی می‌شوند.

البته بهترین رژیم غذایی برای هر فرد بسته به شرایط خاص او متفاوت است.

اگر به فکر ایجاد تغییرات اساسی در انتخاب­‌های غذایی خود هستید، برخی از مفیدترین موادی که می‌­توانید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • اسیدهای چرب امگا-۳: اسیدهای چرب امگا-۳ می‌­توانند به تقویت حافظه و تمرکز کمک کنند و برای پرورش مغز و حمایت از پردازش شناختی عالی هستند. ماهی­‌های چرب مانند شاه ماهی و سالمون و همچنین گردو، بذر کتان و لوبیا سرشار از امگا-۳ هستند.
  • آهن: افراد مبتلا به کم‌خونی یا کمبود آهن ممکن است در معرض خطر ابتلا به افسردگی باشند. خوردن غذاهای غنی از آهن مانند شکلات تلخ، کاکائو خام، گوشت گاو، عدس و اسفناج می‌­تواند راهی عالی برای تقویت خلق‌وخو باشد.
  • روی: روی نقش مهمی در مدیریت پاسخ استرس در بدن دارد و سطوح پایین آن می‌­تواند منجر به افسردگی و اضطراب شود. صدف، خرچنگ، مرغ و تخم‌کدو حاوی مقادیر زیاد روی هستند.
  • ویتامین­‌های گروه B: افراد با سطوح پایین ویتامین B12 بیشتر از دیگران در معرض خطر التهاب مغز، کاهش تمرکز و مشکلات خلقی قرار دارند. برای دریافت ویتامین B، مصرف سیب‌زمینی، نخود و سینه مرغ را در برنامه خود داشته باشید.
  • فولات: برخی شواهد نشان می‌­دهند که سطوح پایین فولات ممکن است با افزایش خطر افسردگی و اضطراب مرتبط باشد. مصرف فولات را با خوردن سبزیجات سبزبرگ مانند اسفناج و کلم‌پیچ و همچنین برنج و مارچوبه در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • منیزیم: غیرممکن است که صحبت از ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت روان به میان بیاید و اشاره‌­ای به منیزیم نشود. بدون شک، شما برای بهبود سلامت روان خود به منیزیم نیاز دارید. سطوح پایین منیزیم می­‌تواند برخی علائم اختلالات روانی مانند تحریک‌پذیری و اضطراب و همچنین علائم اختلال وسواس فکری اجباری را تشدید کند. برای افزایش منیزیم در رژیم غذایی خود، لوبیا سیاه، بادام هندی، اسفناج، توفو، کاکائو خام و دانه کدو تنبل مصرف کنید.

 

خوراکی‌های غنی از ویتامین‌های A و C و رژیم‌های سرشار از میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ که حاوی فیبر و پلی فنل‌ها هستند می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر سلامت روان داشته باشند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف منظم سبزیجات و میوه­‌ها می‌­تواند منجر به افزایش خوش‌بینی و همچنین کاهش ناراحتی روانی شود. رژیم­‌های غذایی غنی از فیبر، به لطف موادی مانند غلات کامل، می­‌توانند اضطراب و افسردگی  و همچنین التهاب روده را کاهش دهند.

پری­بیوتیک‌­ها و پروبیوتیک­‌ها هم می‌­توانند ابزاری عالی برای پرورش میکروبیوم روده باشند. مطالعات نشان می‌­دهند که پری­بیوتیک‌­ها و پروبیوتیک­‌ها برای ایجاد هموستاز در روده فوق‌­العاده هستند و می­‌تواند علائم اضطراب، افسردگی و استرس را کاهش دهد.

غذاهای مفید و مضر برای سلامت روان

غذاهای مفید و مضر برای سلامت روان | دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان

کدام غذاها برای سلامت روان شما مضر هستند؟

درک ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت روان به این معنی است که نه تنها بدانیم کدام مواد می‌­توانند سلامت روانی را بهبود بخشند، بلکه غذاهایی که ممکن است علائم بیماری­‌های روانی را تشدید کنند را هم بشناسیم. به طور کلی، متخصصان اتفاق نظر دارند که غذاهای فوق‌فرآوری‌شده و مواد غنی از قند، می‌­توانند منجر به افزایش خطر مشکلات سلامت روان و اختلالات خلقی شوند.

غذاهای فوق‌فرآوری‌شده، که حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی و قندهای ناخواسته هستند، معمولا با افزایش و تشدید علائم اختلالات روان همراه هستند.

برخی نوشیدنی‌ها، مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زای غنی از کافئین و نوشیدنی‌های الکلی نیز می‌توانند علائم اختلالات روان را بدتر کنند. مصرف بیش از حد الکل، به‌ویژه اگر تبدیل به اعتیاد یا افراط شود، اغلب با مشکلات سلامت روان مرتبط است.

یک مطالعه نشان داد که الگوهای غذایی نامنظم می‌توانند باعث کاهش بهره‌­وری، مشکلات خواب و سطوح بالاتر روان‌رنجوری شوند.

جهت دریافت رژیم درمانی اینترنتی از بهترین متخصص تغذیه اصفهان (دکتر رضا اطمینانی) ، اینجا کلیک کنید.



Source link