مراقبت‌ های پرستاری برای بیماران در ماه رمضان


پرستاری از بیماران در ماه رمضان یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها است. چگونگی مصرف دارو در زمان روزه‌داری، تغذیه بیماران در افطار و سحر و این که چه بیمارانی نباید روزه بگیرند از جمله مسائلی هستند که خانواده‌های بیماران و پرستارانشان باید بدانند. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد مراقبت های پرستاری از بیمار در ماه رمضان را بررسی کنیم. اگر شما هم در خانه بیماری دارید یا پرستار بک بیمار هستید این مقاله را تا انتها بخوانید تا بتوانید به بهترین شکل از بیمار خود در ماه رمضان پرستاری کنید.

 نحوه‌ مصرف دارو در ماه رمضان

یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که هر ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برای بیماران و اطرافیان آن‌ها به‌وجود می‌آید این است که بیمار چگونه باید داروهای خود را مصرف کند؟ اولین توصیه‌ای که ما به بیماران عزیز و خانواده‌های آن‌ها در مورد چگونگی مصرف داروها در ماه رمضان داریم این است که با پزشک معالج مشورت کنند.

در بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، یبوست، فشار خون، زخم معده، مشکلات کلیوی، بیماری‌های اعصاب و روان، بیماری‌های قلبی عروقی و بسیاری از بیماری‌های دیگر، پزشک معالج باید نحوه‌ مصرف دارو در ماه رمضان را به بیمار بگوید. در بسیاری از بیماری‌ها شخص بیمار تنها در دو دو نوبت دارو مصرف می‌کند. در چنین شرایطی می‌توان با مشورت پزشک معالج یا پزشک دارو ساز، دارو را یک نوبت در سحر و نوبت دیگر در افطار مصرف شود.

نکته‌ی مهمی که بیماران و افرادی که به مراقبت از بیمار در منزل مشغول هستند باید به آن توجه کنند، این است که به هیچ عنوان خودسرانه و بدون مشورت با پزشک یا دکتر دارو ساز دوز دارو را کم یا مصرف دارو را قطع نکنند. چون در چنین شرایطی نه تنها امکان دارد که روند درمان دچار اختلال شود و اثر بخشی دارو از بین برود، بلکه امکان تشدید بیماری هم وجود خواهد داشت. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم مراقبت های پرستاری از بیمار در ماه رمضان را برای برخی از بیماری‌ها که بیشتر در جامعه رواج دارد و افراد بیشتری درگیر آن هستند مورد بررسی قرار دهیم.

تغذیه در ماه رمضان برای بیماران

بیشتر بخوانید : پرستاری از بیمار در منزل

سرماخوردگی در ماه رمضان

یکی از بیماری‌هایی که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند، سرماخوردگی است. عمدتا برای درمان این بیماری از آنتی‌‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود‌. البته امروزه انتی‌بیوتیک‌های قوی‌ای در بازار موجودند که می‌توانند جایگزین انتی‌بیو‌ک‌های ضعیف‌تر شوند، به طوری که بیماران می‌توانند از یک انتی‌بیوتیک به جای چند انتی‌بیوتیک در طول روز استفاده کنند.

مصرف قرص تقویتی در ماه رمضان

یکی از عوارضی که بیشتر بیماران در ماه رمضان و در زمان روزه بودن به آن دچار می‌شوند، احساس ضعف و بی‌حالی در این افراد است. این عارضه حتی در افراد عادی که دچار بیماری خاصی هم نیستند، بسیار دیده می‌شود. به همین خاطر به این افراد توصیه می‌شود حتما از داروهای تقویتی مناسب با وضعیت سلامتی‌شان در این ماه مبارک استفاده کنند.

بسیاری از داروهایی که به عنوان قرص تقویتی در ماه رمضان مصرف می‌شوند، تنها یک بار در روز باید استفاده شوند، بنابراین افراد به راحتی می‌توانند در ماه رمضان از این داروها استفاده کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه بیشتری داشته باشید این است که اگر دچار بیماری خاصی هستید، حتما با مشورت پزشک یا دکتر دارو ساز از داروهای تقویتی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید :مهم‌ترین نکات برای تغذیه صحیح بیماران در ماه رمضان

مراقبت از بیماران دیابتی در ماه رمضان

دیابت یکی از بیماری‌های شایع است که افراد زیادی دچار آن هستند. به همین دلیل سوالات زیادی در مورد این بیماری و نحوه‌ مصرف دارو در ماه رمضان برای بیماران و پرستاران آن‌ها به وجود می‌آید. برخی از افراد بر‌این باور هستند که روزه داری برای افراد دیابتی بسیار مفید است، اما برخی دیگر از افراد توصیه می‌کنند که افراد دیابتی روزه نگیرند.

در این مورد باید بگوییم که هر دو نظر درست می‌باشد ولی اینکه بیمار دیابتی روزه بگیرد یا خیر بستگی به نظر مستقیم پزشک معالج بیمار دارد. نکته‌ی قابل توجهی که در این بین وجود دارد این است که، بیمار یا افرادی که مشغول پرستاری از بیمار در ماه رمضان هستند به هیچ وجه نباید میزان و زمان مصرف دارو را بدون نظر پزشک تغییر دهند.

تغذیه در ماه رمضان برای بیماران

تغذیه در ماه رمضان برای بیماران

یکی از اصلی‌ترین نکته‌هایی که افراد باید در طول ماه مبارک رمضان به آن توجه داشته باشند، تغذیه‌ی مناسب است. اهمیت تغذیه در ماه رمضان برای بیماران به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارند، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. افرادی که به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون، نقرص و … مبتلا هستند باید بسیار بیشتر مراقب تغذیه‌ی خود در ماه رمضان باشند. اکیدا توصیه می‌کنیم تا بیمارانی که می‌خواهند در ماه رمضان روضه بگیرند، تحت نظر یک متخصص تغذیه باشند. در چنین شرایطی نه تنها در طول روز دچار ضعف و بی‌حالی نمی‌شوند، بلکه از به‌ وجود آمدن مشکلات احتمالی نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

کلام پایانی

در این مقاله از سایت سلامت اول به بیان نکات مهم در مورد چگونگی مراقبت از بیماران در ماه رمضان پرداختیم. علاوه بر این گفتیم که نحوه مصرف دارو در ماه رمضان باید با نظر پزشک صورت بگیرد چرا که مصرف برخی از داروها قابلیت جابجایی به زمان دیگر را دارند که باید با نظر پزشک این تغییر در زمان مصرف صورت بگیرد. همچنین تغذیه در ماه رمضان برای بیماران مختلف را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. امیدواریم در این ماه مبارک به شما در مراقبت از بیماران کمکی کرده باشیم.

بیشتر بخوانید: خدمات پرستاری در بیمارستان



Source link