ممنوعیت خوردن عدس؛ خوردن عدس برای چه کسانی ممنوع است؟


ممنوعیت خوردن عدس موضوعی است که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. عدس یک ماده غذایی مغذی، کم چرب و سرشار از پروتئین و فیبر است که می تواند در یک رژیم غذایی سالم قرار بگیرد. با این حال برخی از افراد به این ماده غذایی با ارزش حساسیت دارند یا به دلیل پیروی از برخی رژیم های غذایی نمی توانند از آن استفاده کنند. به عنوان مثال، کسانی که از رژیم کتو پیروی می کنند، در زمینه استفاده از حبوباتی مانند لوبیا یا عدس محدودیت دارند.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع ما را تا پایان مطلب همراهی کنید.


خوردن عس برای چه کسانی ممنوع است؟

۱. ممنوعیت خوردن عدس خام به دلیل وجود لکتین در آن

استفاده از عدس و لوبیای خام باعث ایجاد حساسیت در افراد می شود. حبوبات خام حاوی لکتین هستند. لکتین به پروتئین هایی گفته می شود که به کربوهیدارت ها می چسبند و می توانند باعث ایجاد حساسیت در افراد شوند.

جالب است بدانید که استفاده از حبوبات خام عامل 20 درصد از مسمومیت های غذایی در سراسر جهان است و می تواند باعث ایجاد اسهال و استفراغ شود.

مصرف پروتئین لکتین در کوتاه مدت باعث ایجاد مشکل خاصی نمی شود، اما در طولانی مدت می تواند برای فرد دردسر ساز شده و او را با مشکلاتی مانند کاهش جذب ویتامین ها و مواد معدنی، آرتروز یا آلرژی غذایی مواجه کند.

در صورتی که دچار مشکلات روده ای مانند روده تحریک پذیر هستید، استفاده از عدس خام می تواند شما را با مشکلات گوارشی رو به رو کند.

خوشبختانه لکتین به گرما حساس است و بعد از پخته شدن حبوبات کاملا تجزیه شده و از بین می رود، به همین دلیل استفاده از عدس پخته شده ایمن است و افراد می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

هشدار مهم:

خوردن عدس خام به دلیل داشتن لکتین برای همه افراد بسیار خطرناک است و در مواردی می تواند باعث مرگ شود.

۲. ممنوعیت خوردن عدس به دلیل وجود لیزین

لیزین نوعی آمینواسید است که در بیوسنتز پروتئین‌ ها استفاده می‌ شود. با این حال استفاده بیش از حد آن می تواند مشکلات زیر را به همراه داشته باشد:

  • استفاده بیش از حد از لیزین می تواند باعث ایجاد سنگ صفرا شده و سطح کلسترول خون را افزایش دهد.
  • زیاده روی در استفاده از عدس برای بیماران کلیوی مناسب نیست.
  • مصرف زیاد لیزین ممکن است باعث ایجاد ناراحتی معده و اسهال شود.
  • تعداد کمی از افراد هستند که به عدس آلرژی دارند. کسانی که در رابطه با مصرف بادام زمینی یا لوبیا دچار محدودیت هستند باید در مصرف عدس احتیاط کنند.

۳. ممنوعیت خوردن عدس به علت داشتن عامل ضد تغذیه‌ای و فیتیک اسید

فیتیک اسید به ترکیباتی گفته می شود که مانع از جذب مواد معدنی در بدن می شوند. فیتیک ها با عملکرد آنزیم هایی مانند پپسین و آمیلاز تداخل دارند. این آنزیم ها اثرات مستقیمی روی گوارش غذا ایجاد می کنند. به همین دلیل برخی از افراد ممکن است پس از مصرف عدسی احساس معده درد یا نفخ داشته باشند.

عدس حاوی عامل ضد تغذیه‌ای مانند مهار کننده های تریپسین و فیتیک اسید است که از جذب برخی مواد مغذی، پروتئین ها و آمینو اسیدهای ضروری جلوگیری می کنند.

البته خبر خوب این است که این اثرات منفی ممکن است با خیس کردن عدس قبل از پختن، تا حد زیادی کاهش یابد. به همین دلیل توصیه می کنیم در صورتی که به دلیل استفاده از عدس احساس ناراحتی در گوارش می کنید، قبل از پخت، آن را چند ساعت در آب خیس کنید.

برخی از افراد بعد از استفاده از عدس در غذاهای خود مشکلاتی مانند سوء هاضمه، نفخ یا افزایش گاز معده را گزارش داده اند. ممنوعیت خوردن عدس در این افراد تا حدی باید رعایت شود.

اگر به غذاهای الیگوساکارید های تخمیر پذیر، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلیول حساسیت دارید، لازم است مصرف عدس را محدود کنید.

یکی دیگر از نکاتی که لازم است آن را در نظر داشته باشید این است که عدس سرشار از پتاسیم است. با این حال مصرف بیش از حد آن در رژیم غذایی باعث هیپرکالمی (افزایش سطح خونی یون پتاسیم در بدن) می شود و می تواند علائمی مانند استفراغ، خستگی، بی نظمی ضربان قلب و مشکلات تنفسی را به همراه داشته باشد.

۴. ممنوعیت خوردن عدس و حبوبات در رژیم کتو

اگر از رژیم کتو پیروی می کنید، در مصرف حبوباتی مانند عدس و لوبیا با محدودیت مواجه هستید. تقریبا 100 گرم عدس خام حاوی حدود 60 گرم کربوهیدرات است و به همین دلیل کسانی که سرسختانه از رژیم کتو پیروی می کنند نمی توانند عدس را در برنامه غذایی خود قرار دهند. اما آن گروه از افراد که رژیم منعطف تری دارند می توانند به صورت محدود از این ماده غذایی سالم و مفید بهرمند شوند.


فواید خورد عدس در رژیم غذایی

درست است که برخی از افراد به دلایل گوارشی یا حساسیت مجبورند تن به ممنوعیت خوردن عدس بدهند و تا این بخش از مقاله به مضرات مصرف عدس پرداختیم، اما همچنان عدس یک ماده غذایی سالم است که برای افراد وگان و گیاهخوار منبع خوبی از پروتئین محسوب می شود.

برخی از فواید عدس عبارتند از:

  • گیاهی بوده و با محیط زیست سازگار است.
  • استفاده مناسب از آن می تواند کلسترول را تنظیم کند.
  • سرشار از فیبر است و می تواند به کاهش وزن کمک کند.
  • حاوی مقدار زیادی منیزیم است که می تواند برای سلامت قلب و بهبود گردش خون مفید باشد.
  • حاوی آهن است و برای درمان کم خونی مفید است.
  • حاوی فلاونوئیدها می باشد و می تواند در پیشگیری از سرطان پستان موثر باشد.

کلام آخر

عدس سرشار از مواد مغذی است اما بهتر است قبل از مصرف، آن را به مدت چند ساعت به خوبی خیس کرده و چند مرتبه آب آن را عوض کنید. عدس را به خوبی بپزید و از مصرف خام آن به شدت خودداری کنید. ممنوعیت خوردن عدس برای افرادی است که به آن حساسیت دارند.


منبع این مقاله medicinenet می باشد.



Source link