مواد غذایی مفید برای کلیه ها


بررسی مواد غذایی مفید برای کلیه ها

هنگامی که غذا می‌خورید، بدن مواد مغذی مورد نیاز را جذب می‌کند سپس مواد حاصل از متابولیسم این مواد غذایی از طریق خون به کلیه‌ها منتقل می‌شود، کلیه‌ها خون را فیلتر کرده و در نهایت مواد دفعی از طریق ادرار دفع می‌شوند اما در حالتی که فرد به بیماری یا نارسایی کلیوی مبتلا باشد، برخی از این مواد در بدن تجمع پیدا کرده و به بدن آسیب می‌رسانند. در این بخش از سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان به معرفی و بررسی مواد غذایی مفید برای کلیه ها می پردازیم.

به طور کلی، مصرف مقدار زیادی میوه، سبزیجات و مقادیر متوسط پروتئین، هم زمان با انجام ورزش منظم و کنترل بیماری‌های زمینه ای مانند فشار خون و… بهترین راه برای حفظ سلامت کلیه‌ها محسوب می‌شوند، در مورد افراد بیمار نیز رعایت رژیم غذایی باعث کاهش سرعت پیشرفت بیماری می‌شود. رژیم غذایی کلیوی رژیمی است که فشار و بار کاری کلیه‌ها را کاهش می‌دهد، که اساس این رژیم محدود کردن نمک و پروتئین دریافتی است. این رژیم غذایی برای افرادی طراحی شده که در مراحل پیشرفته بیماری کلیوی قرار داشته و نیاز به دیالیز دارند.

رژیم غذایی بیماران کلیوی

بیماری کلیوی یک بیماری پیشرونده است که با گذشت زمان بدتر می‌شود. شما ناگهان دچار نارسایی کلیه نمی‌شوید بلکه کلیه‌ها به مرور زمان از کار می‌افتند بنابراین برای اینکه این زمان را (عمر کلیه‌ها را) تا حد ممکن طولانی کنید، باید رژیم غذایی خود را تنظیم کنید تا عملکرد کلیه‌تان حفظ شود.

یک رژیم کلیوی اغلب با یک رژیم غذایی دیابتی یا قلبی همراه می‌شود تا به مدیریت سطح قند خون، فشار خون و کاهش کلسترول نیز کمک کند زیرا نارسایی کلیوی اغلب در کنار سایر بیماری‌ها مانند دیابت و بیماری‌های قلبی رخ می‌دهد.

متخصص تغذیه می‌تواند به شما در هماهنگ کردن یک رژیم غذایی کمک کند تا به بهترین نتایج دست یابید، تمرکز اصلی در رژیم غذایی کلیوی، بر روی به حداقل رساندن وعده های غذایی و کاهش کالری دریافتی است.

دکتر مایر می‌گوید: بطور مثال شما باید به جای خوردن سه تکه گوشت در یک وعده غذایی، یکی بخورید و به جای ۷ عدد تخم مرغ در هفته، دو یا سه عدد مصرف کنید.

دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

معرفی بهترین مواد غذایی برای سلامت کلیه ها

رژیم غذایی بیماران کلیوی عمدتا روی حذف مواد غذایی که به کلیه‌ها فشار وارد می‌کنند. تمرکز دارد اما برخی مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه ها و مواد پروتئینی، بخصوص در دوزهای کم، برای سلامتی کلیه‌ها بسیار مفید هستند. و نمی‌توان آنها را از رژیم غذایی حذف کرد. مهم‌ترین این مواد غذایی عبارت اند از:

مواد غذایی مفید برای کلیه ها | متخصص تغذیه اصفهان

انواع ماهی

ماهی‌ها منابع خوبی از پروتئین با کیفیت هستند. و مقادیر اسیدهای چرب امگا ۳ آنها نیز بالاست که به آنها خاصیت ضد التهابی می‌دهد.. مقادیر پتاسیم و فسفر ماهی‌هایی مانند سالمون، ساردین، ماهی تن و… متوسط است و به طور طبیعی سدیم کمی دارند. بنابراین متخصص تغذیه خوردن ماهی را دو تا سه بار در هفته در وعده های ۲ تا ۳ اونسی پیشنهاد می‌کند.

فلفل دلمه قرمز

فلفل دلمه قرمز منبع خوبی از چند ویتامین، آنتی اکسیدان و فیبر است، این نوع فلفل پتاسیم، فسفر و سدیم کمی دارد. بنابراین می‌توانید حتی در مراحل پیشرفته بیماری کلیوی، به مصرف آن ادامه دهید.

مقدار مناسب روزانه فلفل دلمه قرمز، نیم فنجان در روز است که هم می‌توان آن را با گوشت، ماکارونی، کاسرول میل کرد. هم بصورت صورت خام در سالاد مرغ، الویه یا سالاد ماکارونی سرد یا به عنوان میان وعده استفاده کرد.

انواع توت

توت‌ها دارای کالری و میزان سدیم، فسفر و پتاسیم کم اما مقادیر فیبر بالایی هستند. همچنین توت‌ها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی نیز می‌باشند. متخصص تغذیه پیشنهاد می‌کند روزی نیم فنجان از توت‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این مقدار را می‌توان به عنوان میان وعده، به عنوان بخشی از سالاد و… استفاده کرد یا برای درست کردن پنکیک و اسموتی به‌کار برد.


مطالعه بیشتر:

خواص هندوانه برای بدن

اهمیت مصرف آب در طول شبانه روز (۱)

فواید مصرف آب در طول شبانه روز (۲)





Source link