پنومونی در سالمندان شایعترین بیماری عفونی


پنومونی در سالمندان: افزایش سن و قرار گرفتن در دوران سالمندان مهم‌ترین بخش زندگی هر انسانی است. با توجه به افزایش سن، تغییرات زیادی در کیفیت زندگی و سلامت شخص به وجود می‌آید که آن را از دیگران متمایز می‌کند. بروز بیماری‌های مختلف در دوران سالمندی را می‌توان از جمله مشخصه‌های افراد در این دوران دانست. یکی از خطرناک‌ترین مشکلاتی که سلامت سالمندان را تهدید می‌کند، بیماری‌های عفونی است. پنومونی در سالمندان به صورت التهاب بافت‌های ریه بروز پیدا می‌کند. این التهابات ریوی به خاطر فعالیت ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ، انگل‌ها و مایوباکتری‌ها ممکن است به وجود بیاید. ما در سایت سلامت اول به طور کامل در مورد علائم و روش‌های درمانی این بیماری صحبت خواهیم کرد.

برای درک بهتر این موضوع مقاله بیماری های شایع سالمندان را مطالعه کنید.

پنومونی سالمندان شایعترین بیماری عفونی

بیماری عفونی سالمندان

تحقیقات وزارت بهداشت جهانی نشان داده است که عامل یک سوم آمار مرگ و میر در سالمندان به خاطر ابتلا به بیماری‌های عفونی بوده است. از آن‌جایی که در سنین پیری سیستم ایمنی بدن افراد بسیار ضعیف می‌شود، آن‌ها را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی خواهد کرد.

علاوه بر این ابتلای سالمندان به دیگر بیماری‌ها و شرایط مزمنی که برخی از این افراد دارند، زمینه کافی را برای ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی در سالمندان را به وجود خواهد آورد. با توجه به توضیحاتی که بیان کردیم، اهمیت پیشگیری و تشخیص زودهنگام ابتلای شخص سالمند به این نوع از بیماری‌ها بیشتر مشخص می‌شود. تشخیص سریع بیماری‌های عفونی این امکان را برای سالمند و خانواده او به وجود می‌آورد تا در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات ممکن را انجام داده و نتیجه بهتری بگیرد. البته اگر یک پرستار سالمند مسئول نگهداری و مراقبت از سالمند شما باشد بسیار سریع تر بیماری را تشخیص خواهد داد.

علائم بیماری پنومونی در سالمندان

بیماری‌های عفونی و غیرعفونی ممکن است علائم مشابهی داشته باشند، اما به طور کلی درمورد علائم بیماری عفونی باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • تب و بی‌حالی
  • افزایش ضربان قلب یا افزایش تعداد دفعات تنفس در دقیقه
  • سرگیجه
  • التهابات گلو و گلو درد
  • سرفه و خلط
  • سوزش ادرار
  • وجود ترشحات عفونی
  • درد در ناحیه شکم
  • درد پهلوها
  • داشتن حالت تهوع و استفراغ
  • درد و تورم مفاصل
  • زخم‌های پوستی
  • اختلالات شناختی و هوشیاری

پیشنهاد مقاله: عفونت سالمونلا : علائم ، عوارض ،روشهای تشخیص و درمان آن چگونه است

پنومونی در سالمندان

پنومونی سالمندان

پنومونی در سالمندان به معنای وجود عفونت و التهاب در ریه‌ها است. به طور کلی حملات ویروسی و باکتریایی و همچنین سیستم ایمنی بسیار ضعیف، باعث ابتلای افراد سالمند به بیماری پنومونی می‌شود. اگر بخواهیم راه ورود عوامل این بیماری را به بدن سالمندان بررسی کنیم، باید موارد زیر را در نظر داشته باشیم:

  • ورود باکتری‌های پنومونی از طریق سیستم تنفسی سالمند و ابتلای او به پنومونی بخاطر ضعف شدید سیستم ایمنی
  • حضور سالمند در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و انتقال شدید ویروس و باکتری ناقل پنومونی در محیط بیمارستانی
  • پنومونی آسپیراسیون به خاطر ورود غذا یا هر چیز دیگری به جز هوا به دستگاه تنفسی

علائم درگیری ریه در سالمندان

علائم درگیری ریه در سالمندان در اثر ابتلا به پنومونی، به عواملی چون ابتلای سالمند به بیماری‌های زمینه‌ای و همچنین ارگانیسم ایجاد کننده بیماری بستگی دارد. از جمله علائم ابتلای سالمندان به پنومونی می‌توان مواردی همچون تب و لرز ناگهانی، تنگی نفس و درد قفسه سینه تشدید شونده، سردرد و خلط چرکی را نام برد.

نکته مهم در مورد این علائم این است که ممکن است در صورت ابتلای سالمند پنومونی، هیچ یک از این نشانه‌ها را نداشته باشد. وجود پرستار سالمند حرفه‌ای و کادر درمان باعث قادر به تشخیص علائم ابتلا به این نوع از بیماری‌ های عفونی خطرناک در سالمندان خواهند بود. در ادامه درمان عفونت ریه در افراد مسن در طب سنتی را مورد بررسی قرار داده و یکی از مهم‌ترین سوالات مخاطبان سلامت اول در مورد این بیماری را پاسخ خواهیم داد.

درمان عفونت ریه در افراد مسن در طب سنتی

برای درمان عفونت شدید ریه در سالمندان که از آن با عنوان پنومونی یاد می‌شود باید حتما تحت نظر پزشک متخصص قرار گرفت. ممکن است این سوال را بپرسید که آیا درمان عفونت ریه در افراد مسن در طب سنتی امکان پذیر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که طب سنتی که طب مکمل نیز نامیده می‌شود، مصرف دمنوش‌ها و بخورهای گیاهی خاصی را برای درمان درمان پنومونی در سالمندان پیشنهاد داده است. در ادامه هر یک از این موارد و نحوه عملکرد آن‌ها را بیان خواهیم کرد:

  • دمنوش‌های گیاهی

مصرف دمنوش‌های گیاهی مثل آویشن، بابونه، پر سیاوشان، سکنجبین، عناب و ماءالعسل

  • بخورهای گیاهی

بخور با گیاهان دارویی اسطخودوس، آویشن و بابونه

برای استفاده از این روش برای درمان پنومونی، حتما باید هر یک از روش‌های درمانی فوق را طبق نظر پزشک متخصص طب سنتی انجام دهید. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که در اثر عفونت ریوی ممکن است شخص دچار ادم ریوی شود؟ یا این که آب آوردن ریه در سالمندان خطرناک است؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

برای درک بهتر این موضوع مقاله علل بروز سرطان ریه در سالمندان و روش های کنترل و درمان آن چگونه است ؟ را مطالعه بفرمایید.

آیا آب آوردن ریه در سالمندان خطرناک است؟

آب آوردن ریه به معنای پر شدن ریه‌ها با مایع به جای هوا در هنگام تنفس می‌باشد. وقتی این اتفاق می‌افتد، بدن فرد دچار کمبود اکسیژن شده و تنگی نفس را برای او به همراه خواهد داشت. به طور کلی می‌توان گفت که این بیماری که به آن ادم ریوی نیز گفته می‌شود، جزو بیماری‌های خطرناک به شمار می‌آید. در صورتی که بیمار سالمند باشد، احتمال مرگ او در اثر ابتلا به ادم ریوی وجود خواهد داشت.

کلام پایانی

در این مقاله از سایت سلامت اول در مورد یکی از خطرناک‌ترین بیماری تنفسی در سالمندان صحبت کردیم. پنومونی در سالمندان به معنای وجود عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی در ریه‌های شخص است که در صورت عدم تشخیص زودهنگام منجر به مرگ او خواهد شد.



Source link