کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان میشود؟


این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و گومگ هیچ‌گونه مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

هزینه‌های دندانپزشکی به‌قدری بالا است که مراقبت از دندان‌ها در درجه اهمیت بالایی قرار دارد. همچنین فرایند درمان دندان‌های پوسیده سخت و در مواردی همراه با درد شدید است. راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از پوسیده شدن دندان‌ها وجود دارد. مصرف شیر برای دریافت پتاسیم، مصرف منظم و در حد نیاز ویتامین‌ها و ویزیت منظم دندانپزشک در باز‌ه‌های زمانی کوتاه‌مدت از پوسیدن دندان جلوگیری می‌کنند. در این مقاله به بررسی ویتامین‌های لازم برای جلوگیری از خراب شدن دندان می‌پردازیم. چند دقیقه از وقتتان را به مطالعه این مطلب اختصاص دهید تا بدانید «کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان میشود».

ویتامین B12؛ یکی از ویتامین‌های لازم برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

ویتامین B12 به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به بافت‌های دهان برساند. کمبود ویتامین B12 منجر به بوی بد دهان، زخم‌های دهان و جدا شدن بافت‌های همبند حامی دندان می‌شود. ویتامین B12 موردنیاز افراد با مصرف مرغ، تخم مرغ، محصولات لبنی و غلات غنی شده تامین می‌شود.

درصورتی‌که مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین B12 پاسخگوی نیاز شما نبود به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی شرح حال بیمار و بررسی نتیجه آزمایش به مصرف ویتامین تجویز می‌کند. پزشک ممکن است باتوجه‌به میزان کمبود ویتامین B12 در فرد مراجعه‌کننده به تجویز قرص ویتامین ب12 نیچرزپلنتی اقدام کند.

کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان میشود؟ ویتامین C

ویتامین C به حفظ سلامت و تقویت لثه‌ها کمک می‌کند. مصرف ویتامین سی باعث کاهش احتمال خونریزی لثه بر اثر ایجاد عفونت دهانی خواهد شد. مصرف ویتامین سی در حد نیاز برای بازسازی مینای دندان و کاهش خطر پوسیدگی دندان کمک خواهد کرد.

اگر ویتامین C کافی دریافت نکنید، ممکن است مشکلات دندانی مانند بیماری لثه و حفره را تجربه کنید. برای اطمینان از دریافت ویتامین C کافی برای لبخندی سالم، غذاهایی مانند مرکبات، فلفل دلمه‌ای، بروکلی و گوجه فرنگی بخورید. علاوه‌بر مصرف مواد خوراکی غنی از ویتامین سی، مصرف ویتامین c جوشان نیز برای جبران کمبود این ویتامین در بدن موثر خواهد بود.

کلسیم؛ یکی از مواد معدنی ضروری برای حفظ سلامتی دندان

کلسیم مینای دندان را تقویت و بافت دندان را در برابر پوسیدگی مقاوم‌تر می‌کند. تقریبا ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخیره می‌شود. کمبود این ماده مغذی باعث ضعیف شدن و از دست رفتن دندان‌ها خواهد شد. از دست دادن دندان به دنبال آزاد شدن کلسیم از استخوان‌ها و دندان‌ها توسط هورمون پاراتیروئید اتفاق می‌افتد. این اتفاق برای حمایت از عملکرد عصب، ماهیچه و قلب انجام می‌شود.

برای اطمینان از دریافت کافی کلسیم، از رژیم غذایی حاوی غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر، پنیر، سبزیجات برگ‌دار، بادام و ماست و همچنین غذاهای غنی شده با کلسیم مانند آب پرتقال و غلات استفاده کنید.

کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان میشود؟

فسفر؛ یکی از مواد معدنی موردنیاز برای سفت کردن دندان

فسفر بعد از کلسیم، دومین ماده معدنی فراوان در بدن است. فسفر ماده معدنی دیگری است که مینای دندان را سفت می‌کند. فسفر باعث جذب کلسیم برای تقویت دندان‌ها می‌شود. در بسیاری از غذاها از جمله لبنیات، گوشت، ماهی، آجیل و حبوبات، مقدار فراوانی از فسفر یافت می‌شود. رژیم غذایی غنی از فسفر به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک خواهد کرد.

برای حفظ سلامت دندان‌ها، ویتامین دی مصرف کنید

قطعا یکی از پاسخ‌های سوال «کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان میشود»، کمبود ویتامین دی به شمار می‌رود. ویتامین D با کمک به جذب کلسیم به تقویت دندان‌ها کمک می‌کند. کمبود ویتامین D موجب التهاب لثه و ایجاد عفونت در حفره دهانی می‌شود. این ویتامین در انواع غذاها مانند ماهی چرب، زرده تخم مرغ و شیر غنی شده یافت می‌شود. ویتامین D را می‌توان از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا با مصرف مکمل‌ها نیز به دست آورد.

کمبود ویتامین D باعث مشکلات جدی بسیاری خواهد شد. اختلالات اسکلتی، عضلانی، قلبی عروقی، عصبی و حتی سرطان با کمبود ویتامین D ایجاد می‌شوند. از‌آنجایی‌که دندان‌ها از استخوان ساخته شده‌اند، منطقی است که میزان مصرف ویتامین D برای سلامت دهان و دندان مهم باشد. به خاطر داشته باشید که کمبود ویتامین D منجر به پوسیدگی و شکستن راحت دندان‌ها می‌شود.

کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان میشود؟

ویتامین K؛ ماده مغذی ضروری برای حفظ سلامت دندان

ویتامین K یک ماده مغذی ضروری برای بسیاری از جنبه‌های سلامت از جمله سلامت استخوان و قلب است. این ویتامین محلول در چربی از تشکیل جرم در پشت دندان‌های پایینی و روی دندان‌های آسیاب بالایی جلوگیری می‌کند. ویتامین k در بازسازی مجدد مواد معدنی دندان شما نیز نقش دارد. ویتامین K را می‌توان در سبزیجات سبز برگ، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم و کلم پیچ یافت می‌شود.

برای مصرف مکمل‌های تقویت‌کننده سلامت دندان به دندانپزشک مراجعه کنید

درمان دندان‌های پوسیده نیاز به صرف زمان و هزینه بالایی دارد. در این مقاله به بررسی ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز برای جلوگیری از پوسیدن دندان‌ها پرداختیم. با مطالعه کامل این مقاله متوجه خواهید شد که «کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان میشود». کمبود ویتامین D، C و B12 باعث کاهش خطر آسیب دیدن دندان می‌شوند. البته در کنار مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مثل کلسیم و فسفر، حتما به بهداشت دهان و دندان توجه داشته باشید.

علاوه‌بر موارد گفته شده، ویزیت دوره‌ای دندانپزشک در بازه‌های زمانی چندماهه خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و آسیب دیدن عصب دندان کاهش می‌یابد. برای مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای سلامت دندان، حتما با دندانپزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید. زیرا مصرف بیش از حد موردنیاز برخی از ویتامین‌ها مثل ویتامین D باعث بروز آسیب‌های جدی می‌شود. برای خرید ویتامین‌ها و مواد معدنی مکمل نیچرز به دارو‌خانه‌ها مراجعه کنید. برای تماس با نیچرز فقط کافی است نام این سایت را در گوگل وارد کنید.



Source link