علم ورزش | عوارض کراتین در افراد زیر 18 سال چیست؟


کراتین به تامین انرژی عضلات کمک می‌کند. حدود نصف کراتین مورد نیاز بدن انسان از طریق مواد غذایی تامین می‌شود و نصف دیگر آن نیز در کبد و کلیه ها تولید می گردد. بسیاری از بدنسازان از مکمل کراتین برای افزایش استقامت و قدرت بدنی خود استفاده می کنند.

نوجوان‌هایی هم که بدنسازی را دنبال می‌کنند ممکن است تصمیم به مصرف مکمل کراتین بگیرند. این نوجوانان معمولا به عوارض کراتین در افراد زیر ۱۸ سال توجهی نمی‌کنند و تنها به دنبال تاثیر آن روی اندامشان هستند. به همین دلیل ممکن است به خاطر مصرف این مکمل دچار عوارض جانبی شوند.

در این مقاله ابتدا عوارض کراتین برای کودکان و نوجوانان را بررسی می‌کنیم. سپس توضیح می‌دهیم که نوجوان‌ها باید از چه مکمل‌هایی به عنوان جایگزین آن استفاده کنند.

کراتین چیست؟

کراتین ماده ای است که به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد و از اسید آمینه های آرژنین و گلیسین ساخته می شود. بدن انسان با دریافت مواد غذایی مختلف از جمله گوشت، مرغ و تخم مرغ می تواند این ماده را تولید کند. علاوه بر مصرف مواد غذایی، ورزش کردن نیز در تولید آن تاثیر مثبت دارد.

کراتین در بافت های عضلانی بدن انسان ذخیره شده و سبب بهبود عملکرد و قدرت عضلات می شود. اما نکته قابل توجه این است که مقدار این ماده در بدن انسان بسیار کم است و نمی توان برای افزایش بازدهی در تمرینات صرفا به تولید آن توسط بدن اکتفا کرد.

لذا اکثر ورزشکارانی که قصد پیشرفت بدنی و فیزیکی را دارند از مکمل کراتین استفاده می کنند.

مصرف کراتین چقدر بین نوجوانان رایج است؟

بر اساس نظرسنجی که توسط موسسه Monitoring the Future در سال ۲۰۱۶ انجام شد، نزدیک به 17 درصد افراد زیر ۱۸ سال از کراتین استفاده می کنند.

تولیدکنندگان مکمل کراتین معمولا آن را برای نوجوانان بازاریابی می‌کنند و آنها را تشویق می‌کنند تا با مصرف این مکمل حجم عضلات و عملکرد خود را بهبود ببخشند.

آیا افراد زیر 18 سال مجاز به مصرف کراتین هستند؟

عوارض کراتین در افراد زیر 18 سال چیست؟

به طور کلی خیر. در سایت بیمارستان کودکان CHOC در آمریکا آمده است که به دلیل عوارض کراتین برای نوجوانان و کودکان، بهتر است این مکمل در سنین کم‌تر از ۱۸ سال مصرف نشود.

متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی، ورزشکاران زیر ۱۸ سال را از مصرف کراتین تا حد امکان منع می‌کنند و به جای آن، مکمل‌های جایگزین را پیشنهاد می‌دهند. مکمل‌های جایگزین می‌توانند به اندازه کراتین تاثیرگذار باشند، اما عوارض این ماده را ندارند. در ادامه این مقاله این محصولات جایگزین را معرفی خواهیم کرد.

عوارض کراتین در افراد زیر 18 سال چیست؟

کراتین از جمله مکمل‌هایی است که ورزشکاران زیادی از آن استفاده می‌کنند. اما تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد که نوجوانان بیشتر از سایر گروه‌های سنی دچار عوارض کراتین می‌شوند. عوارض کراتین برای کودکان شناخته شده است و این رده سنی مجاز به مصرف آن نیستند.

عوارض کراتین در افراد زیر ۱۸ سال سلامتی آنان را ممکن است به خطر بیندازد. البته این عوارض در همه افراد ایجاد نمی‌شود. افرادی که به طور زمینه‌ای دارای مشکلات کبدی و کلیوی هستند بهتر است از مصرف مکمل کراتین خودداری کنند.

در ادامه برخی از عوارض کراتین برای نوجوانان را بررسی می‌کنیم.

خستگی عضلانی

انقباض عضلات در ورزش‌های بسیار سنگین باعث گرفتگی می‌شود و فرد ورزشکار دیگر توان ادامه حرکات ورزشی را نخواهد داشت. این خستگی ممکن است از عوارض مصرف کراتین در نوجوانان باشد.

درد عضلانی

به دنبال انقباض شدید در فیبرهای کوچک عضلات، درد شدیدی در اندام‌ها احساس می‌شود. این درد با حرکت دادن اندام مربوطه تشدید می‌شود. این عوارض زمانی ایجاد می‌شود که بدن نوجوان برای تمرینات ورزشی آماده و به اصطلاح گرم نشده باشد. مصرف کراتین باعث تشدید این دردها می‌شود.

کم آبی بدن (دهیدراتاسیون)

اگر نوجوانی کراتین مصرف کند و سپس تمریناتش را در محیطی گرم و مرطوب بدون مصرف آب کافی انجام بدهد، دچار علائمی مثل بی‌حالی، سرگیجه و افت فشار خون خواهد شد که همگی از نشانه‌های کم‌آبی بدن هستند.

آسیب‌های کلیوی

از آن‌جایی‌که تصفیه و دفع سموم بسیاری از داروها در بدن به وسیله کبد و کلیه انجام می‌شود، مصرف زیاد و بدون برنامه کراتین ممکن است بیماری‌های کلیوی ایجاد کند. این مسئله یکی از خطرناک‌ترین عوارض مصرف کراتین در افراد زیر ۱۸ سال است.

جایگزین مناسب کراتین برای افراد زیر 18سال چیست؟

عوارض کراتین در افراد زیر 18 سال چیست؟

بهترین مکمل برای افراد زیر ۱۸ سال عبارت اند از:

  • پودر پروتئین وی: پروتئین وی یکی از بهترین و پر مصرف‌ترین مکمل‌های ورزشی است. این مکمل ازآب پنیر ساخته شده است و نقش مهمی در افزایش توده عضلانی و استقامت بدن دارد. این موضوع سبب می‌شود که نوجوانان بتوانند با مصرف پروتئین وی به رشد بدن خود کمک کرده و دلخواه خود برسند.
  • مولتی ویتامین: نوجوانان در مقایسه با یک فرد بالغ بی‌تحرک به کالری‌ بیشتری نیاز دارند. همین مسئله در مورد ویتامین ها و مواد معدنی هم صدق می کند. مصرف مولتی ویتامین می‌تواند به تامین ویتامین ‌ها و مواد معدنی مورد نیاز نوجوانان کمک کند.
  • مکمل بی سی ای ای: BCAA یکی از بهترین مکمل‌های ورزشی است که طرفداران بسیار زیادی بین بدنسازان دارد. این مکمل حاوی آمینو اسیدهای شاخه‌دار است که بدن قادر به تولید آن‌ها نیست. این اسیدهای آمینه شامل والین، لوسین و ایزولوسین هستند که به‌عنوان مهم‌ترین اجزای سازنده پروتئین شناخته می‌شوند.
  • مکمل کافئین: کافئین یکی دیگر از مکمل‌های کاربردی است که مصرف آن به نوجوانان توصیه می‌شود. این ماده محرک در قهوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، جویدنی های انرژی زا، سودا و قرص‌ کافئین وجود دارد. طبق تحقیقات انجام شده کافئین نقش موثری در بهبود عملکرد ورزشی دارد.
  • پروتئین بار: پروتئین بار یا شکلات پروتئینی یکی دیگر از بهترین مکمل‌های ورزشی است که برای مصرف نوجوانان توصیه می‌شود. پروتئین بارها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که برای مصرف کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مناسب باشند.

انواع مختلفی از این مکمل‌ها در بازار مصرف وجود دارد که توسط شرکت‌های غذایی و دارویی مختلفی تولید می‌شوند. به همین دلیل هنگام تهیه آنها باید دقت کنید که محصولات یک شرکت معتبر را انتخاب کنید.

خرید انواع مکمل اصل در داروخانه آنلاین بتادارو

در این مقاله توضیح دادیم که عوارض کراتین در افراد زیر ۱۸ سال چیست و نوجوانان از چه مکمل هایی می ‌توانند به عنوان جایگزین کراتین استفاده کنند.

اگر قصد تهیه انواع مکمل را دارید، می‌توانید به داروخانه آنلاین بتادارو (https://betadarou.com) مراجعه کنید. بتادارو دارای مجوز رسمی از معاونت غذا و دارو است و اصالت تمام محصولات خود را تضمین ‌می‌کند. همچنین اگر مبلغ سفارش شما از حد مشخصی بیشتر باشد، ارسال آن نیز رایگان انجام خواهد شد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و مجله علم ورزش هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.




Source link