فواید مصرف آب در طول شبانه روز (۲)


بررسی اهمیت و فواید مصرف آب در طول روز و ناشتا

در این مطلب از سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان به ادامه مبحث اهمیت و فواید مصرف آب در طول شبانه روز برای بدن می پردازیم.

کمک به کاهش وزن

آب یک ماده سالم و بی ضرر جهت کاهش وزن و لاغری می باشد چراکه تامین آب کافی و نوشیدن آب خصوصا در ناشتا متابولیسم یا سوخت و ساز بدن شما را تا ۲۴ درصد افزایش می دهد و از طرفی دیگر مصرف آب پیش از وعده غذایی اشتهای کاذب را از بین برده و به این دلایل می تواند در کاهش وزن شما تاثیر مثبتی داشته باشد.

کاهش سطح استرس

کم آبی می تواند سطح استرس و اضطراب را در فرد افزایش دهد چراکه روی عملکرد مغز و سیستم ایمنی اثر می گذارد و بنا بر این حتی در مواقع استرس و اضطراب مصرف مقداری آب می تواند فرد را آرام تر کند.

بهبود عملکرد رفع گرفتگی عضلات

عضلات شما جهت تقویت، حفظ قوا و داشتن عملکرد صحیح نیازمند آب کافی هستند و این نیاز هنگام فعالیتهای شدید بدنی مانند ورزش بیشتر احساس می شود و نوشیدن آب کافی در جلوگیری و رفع گرفتگی و اسپاسم عضلانی بسیار موثر است.

موثر در ایجاد بزاق و مخاط

بزاق و مخاط در بسیاری از قسمتهای داخلی و خارجی بدن مانند دهان، چشمها، بینی، حلق و… وجود دارند و بخشی از سلامت، عملکرد و خط دفاعی بدن وابسطه به بزاق و مخاط می باشد و نوشیدن آب کافی نقش مهمی در تولید و ترشح بزاق و مخاط دارد.

بهبود بیماری های مزمن

کم آبی بدن باعث عود و تشدید بسیاری از بیماریهای مزمن ازجمله میگرن، فشارخون، دیابت، کلسترول، اسپاسمهای عضلانی، آسم، افسردگی و… می شود و بنا بر این نوشیدن آب کافی در بهبود و کنترل این بیماریها بسیار موثر است.

کمک به سلامت مفاصل و ستون فقرات

حدود ۸۰ درصد از مفاصل و مایع میان مفصلی و دیسکهای ستون فقرات را آب تشکیل می دهد و بنا بر این نگهداری بدن در حالت کم آبی در دراز مدت به شدت روی سلامت مفاصل و عملکرد آنها اثر می گذارد و نوشیدن به اندازه آب می تواند حرکت صحیح مفاصل و حالت سلامت آنها را حفظ کند.

اهمیت مصرف آب | متخصص تغذیه اصفهان

دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

بهبود عملکرد دستگاه تنفسی

کم آبی می تواند سیستم تنفسی بدن را تضعیف عملکرد مواجه کند و زمانی که شما دچار تشنگی بلند مدت و شدید می شوید یکی از واکنشهای بدن تنفس سخت تر و نفس نفس زدن است بنا بر این دستگاه تنفس شما برای داشتن عملکرد صحیح وابسه به تامین آب بدن می باشد.

افزایش اکسیژن رسانی و تغذیه بدن

بیش از ۹۰ درصد خون انسان از آب تشکیل شده است و خون وسیله رساندن اکسیژن و مواد غذایی به سلولها را بر عده دارد و نشیدن آب به اندازه کافی سیستم گردش خون را تقویت می کند و از این سریق سطح اکسیژن رسانی و تغذیه بدن را افزایش می دهد

به کنترل دیابت کمک می کند

نوشیدن آب به قدر کافی میل به خورد مواد غذایی شیرین و قندی را در فرد کاهش می دهد. از طرفی سبب افزایش سطح تجزیه کلوگز جهت تامین انرژی مورد نیاز بدن می شود و می تواند سبب کنترل قندخون در افراد دیابتی شود.

به سلامت و زیبایی پوست کمک می کند

هرگز نمی توان بدون نوشیدن آب کافی انتظار پوستی سالم و زیبا را داشت چراکه درصد بالایی از حفظ رطوبت و آبرسانی پوست وابسطه به تامین آب بدن می باشد. نوشیدن آب کافی پوست شما را شفاف و شاداب کرده، از خشکی و دهیتراته شدن پوست جلوگیری می کند. و مانع پیری زودرس و چین چروک پوست خواهد شد. شادابی و سلامت سلولهای پوستی به شدت تحت تاثیر آب میان بافتی سلولهای آنها می باشد و زمانی که بدن نتواند آب مورد نیاز خود را تامین کند شادابی این سلولها رفته رفته کم می شود. و پوست مستعد آسیبهایی همچون چروک، تیرگی، لکه، پیری و… می باشد.

اهمیت نوشیدن آب برای سلامت مو

اگرچه مو جزء بافتهای مرده محسوب می شود. اما فولیکول مو در پوست سر نیاز به تقویت و تغذیه دارد. و نوشیدن آب خونرسانی و اکسیژن رسانی به ریشه موها را بهبود می بخشد. و از این رو از خشکی بیش از حد مو، ضعف موها، خشکی پوست کف سر و شوره، ریزش موها و… جلوگیری می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آب به شکل ویژه و مستقیم روی غدد و ارگانهای بدن ازجمله سیستم لنفی تاثیر گذاشته و این رو با کمک به تعادل هورمونی و سیستم لنفی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدن را در مقابل بیماریهای مختلف مقاوم تر می کند.

بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی

۷۳ درصد از مغز ما انسانها را آب تشکیل می دهد. و به شکل ویژه ای سلامت و بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی تحت تاثیر دریافت آب به مقدار کافی است. نوشیدن آب به شکل ناشتا سوخت رسانی به مغز را بهتر و باعث افزایش سطح هوشیاری و تمرکز می شود. در کم آبی و تشنگی های شدید مغز به شدت تحت تاثیر می باشد. و یکی از عوارض آن عدم هوشیاری و توهم می باشد.

کمک به تنظیم فشار خون

کمبود آب به مدت طولانی سبب غلظت خون می شود و در نتیجه فشارخون رفته رفته افزایش می یابد. از این رو رسیدن آب کافی به بدن نه تنها از خطر افزایش فشارخون جلوگیری می کند. بلکه سیستم گردش خون با تقویت و خوردن آب به شکل ناشتا فشارخون را تنظیم می کند.


مطالعه بیشتر:

مواد غذایی برای سلامت پروستات

خواص هندوانه برای بدن

اهمیت مصرف آب در طول شبانه روز (۱)





Source link