مزایای روغن زیتون برای سلامتی چیست ؟


روغن زیتون به عنوان یکی از سالم ترین روغن ها برای مصرف از طرق مختلف به طور گسترده ای شناخته شده است و بسیاری از مطالعات، تحقیقات و کارشناسان نشان می دهند که این روغن دارای فواید بی نظیری برای سلامتی است. همچنین یک منبع اصلی و اصلی چربی در رژیم غذایی مدیترانه ای است که به عنوان برترین رژیم غذایی سال ۲۰۱۹ انتخاب شد.

در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین فواید سلامتی روغن زیتون را که شامل پیشگیری از بیماری ها ، تقویت سیستم ایمنی، بهبود پوست و حتی بهبود سلامت روانی و عاطفی می شود، خلاصه و ساده مطرح کنیم …

روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون مایعی است که از طریق فشار دادن زیتون های کامل که از درخت Olea europaea به دست می آید، استخراج می شود. عمدتاً برای پخت و پز و برای تهیه غذاها استفاده می شود، اما به دلیل تطبیق پذیری در فواید سلامتی، در مکمل ها، صابون ها، داروها و حتی لوازم آرایشی نیز یافت می شود.

روغن زیتون عمدتا از کشورهایی مانند: اسپانیا، ایتالیا، یونان و تونس تهیه می شود. به دلایل فواید زیاد این روغن برخی به روغن زیتون طلای مایع میگویند .

فواید روغن زیتون برای سلامتی

روغن زیتون یکی از بهترین روغن ها برای سلامتی است که در زیر به مهم ترین فواید آن اشاره میکنیم .

البته به این موضوع توجه داشته باشید که روغن های زیتون تقلبی در بازار فراوان اند و انتخاب فروشگاه قابل اعتماد و مناسب برای خرید کار آسانی نیست . ما به شما روغن مانیاد را پیشنهاد میکنیم که میتوانید از سایت خود این شرکت مستقیما روغن زیتون و دیگر روغن های مورد نیازتان را تهیه کرده و از آن لذت ببرید .

خرید روغن مانیاد

۱) ممکن است از سکته مغزی جلوگیری کند

روغن زیتون به دلیل داشتن چربی های تک غیراشباع به کاهش احتمال سکته کمک می کند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که روغن زیتون را در غذای خود می‌گنجانند، تا ۴۱ درصد احتمال سکته مغزی را کاهش می‌دهند.

۲) به حفظ وزن سالم و افزایش آنتی اکسیدان ها کمک می کند

حتی اگر روغن زیتون کالری بالایی داشته باشد، به حفظ کالری دریافتی کمک می کند و در نتیجه به حفظ تناسب اندام کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد منجر به افزایش وزن نمی شود و در واقع گاهی اوقات می تواند منجر به کاهش وزن و افزایش تعداد آنتی اکسیدان ها شود، به خصوص زمانی که با رژیم غذایی مدیترانه ای ترکیب شود.

۳) به سلامت عاطفی و سلامت شناختی کمک می کند

مشخص شده است که روغن زیتون می تواند بر زوال شناختی مرتبط با بیماری هایی مانند آلزایمر تأثیر بگذارد.

۴) ممکن است به درمان آرتریت روماتوئید کمک کند

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی ناتوان کننده است که باعث التهاب، تورم و درد زیادی در اطراف مفاصل و اندام های بدن می شود. روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی است و نشان داده شده است که همراه با مکمل روغن ماهی به افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک می کند.

۵) ضد التهاب و تسکین درد

روغن زیتون حاوی ماده ای به نام اولئوکانتال است که دارای خواص ضد التهابی است که معمولاً در داروهایی مانند ایبوپروفن یافت می شود، اما بدون هیچ گونه عوارض جانبی داروها. همچنین مشخص شده است که مانند ایبوپروفن، روغن زیتون نیز می تواند به تسکین درد کمک کند.

 ۶) سلامت قلب و عروق

یک مطالعه نشان داد که روغن زیتون مرغوب می تواند نقش بزرگی در درمان تصلب شرایین، که یک بیماری قلبی عروقی است که در آن پلاک در داخل رگ های شما ایجاد می شود، ایفا کند. همچنین نرخ مرگ و میر قلبی عروقی در کشورهای اروپایی-مدیترانه ای در مقایسه با کشورهای غربی بسیار پایین تر است، که نشان می دهد روغن زیتون نقش مهمی در سلامت قلب و عروق دارد زیرا روغن زیتون بخش بزرگی از رژیم غذایی مدیترانه ای است.

۷) روغن زیتون به حفظ سطح کلسترول سالم کمک می کند

نشان داده شده است که روغن زیتون با کاهش «کلسترول بد» (LDL) و افزایش «کلسترول خوب» (HDL) به حفظ سطح کلسترول سالم کمک می کند.

۸) کاهش خطر ابتلا به سرطان

مطالعات نشان می‌دهند که روغن زیتون می‌تواند به کشتن سلول‌های سرطانی کمک کند، همچنین از طریق آنتی‌اکسیدان‌هایی که روغن زیتون سرشار از آن است، از سرطان جلوگیری می‌کند. برای جلوگیری از ابتلا به سرطان از روغن زیتون مانیاد استفاده کنید .

۹) درمان و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

یک مطالعه نشان داد که در بزرگسالان سالم، مصرف روغن زیتون خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد و مصرف روزانه روغن زیتون نشانه‌هایی از بهبود متابولیسم گلوکز را در بزرگسالانی که قبلاً به این بیماری مبتلا بودند نشان داد.

۱۰) ممکن است سنگ کلیه را کاهش، پیشگیری و حل کند

طبق یک مطالعه، به نظر می رسد خواص آنتی اکسیدانی و همچنین سایر جنبه های روغن زیتون به کاهش، پیشگیری و گاهی اوقات حتی از بین بردن سنگ کلیه کمک می کند.

۱۱) پوکی استخوان و افزایش سلامت استخوان

اگرچه جزء فعال دقیق آن هنوز مشخص نیست، اما ثابت شده است که روغن زیتون فرابکر به پیشگیری از پوکی استخوان و افزایش سلامت استخوان کمک می کند.  همچنین نشان داده شده است که روغن زیتون معدنی سازی استخوان و جذب کلسیم را بهبود می بخشد، که می تواند در بهبود سلامت استخوان مفید باشد.

۱۲) دردهای قبل از قاعدگی را کاهش می دهد

تحقیقات و یک کارآزمایی بالینی نشان می دهد که دوزهای روزانه روغن زیتون دو هفته قبل از شروع چرخه قاعدگی مصرف می شود، در مقایسه با ایبوپروفن می تواند در کاهش شدت درد موثرتر باشد. این احتمالاً به دلیل خواص ضد التهابی و تسکین درد روغن زیتون است.

۱۳) ممکن است به فشار خون کمک کند

طبق یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه کالیفرنیا، نشان داده شده است که دو قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر غنی از فنل می تواند فشار خون را کاهش دهد.

۱۴) به بهبود پوست کمک می کند

روغن زیتون از طریق مصرف یا از طریق استفاده موضعی روی پوست فواید زیادی برای پوست دارد. مطالعات نشان می دهد که اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون فوق بکر می توانند از کبد شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کنند که بر روی پوست شما منعکس می شود.  تحقیقات اخیر فرانسوی همچنین نشان می دهد که روغن زیتون به پوست می تواند به محافظت از پوست در برابر اثرات پیری خورشید کمک کند.

همچنین نشان داده شده است که روغن زیتون می تواند به عنوان یک مرطوب کننده عالی و حتی التیام زخم ها در صورت استفاده موضعی استفاده شود.

خرید روغن زیتون اصل از مانیاد 



Source link