خواص خرمالو چیست؟ از عوارض خرمالو خبر دارید؟


خواص خرمالو می تواند شما را به خوردن بیشتر این میوه زیبا و خوشمزه ترغیب کند. البته از عوارض خرمالو را هم با اینکه محدود هستند، نباید چشم پوشی کرد.

بررسی خواص خرمالو و عوارض مربوط به آن، موضوعی است که همزمان با شروع فصل پاییز و زمستان بسیار تکرار می‌شود. خرمالو یک میوه هوس برانگیز و منحصر به فرد است که به دلیل داشتن رنگ زیبا و طعم گس بسیار پرطرفدار است. اگر شما هم از هواداران این میوه لذیذ هستید، این مطلب را با دقت دنبال کنید.


فهرست مطالبی که در ادامه می‌خوانید:


خواص خرمالو
لیست خواص خرمالو

خواص خرمالو

1. خواص خرمالو برای کاهش التهاب

خرمالو سرشار از ویتامین C و فلاونوئیدها است. به همین دلیل یک آنتی‌اکسیدان طبیعی محسوب می‌شود و می‌تواند بدن را در مقابل انواع بیماری‌ها مقاوم نگه دارد. همچنین مصرف این میوه به سم‌زدایی بدن و مقابله با رادیکال‌های آزاد می‌کند. از این رو توصیه می‌شود در فصل‌هایی که احتمال سرماخوردگی افزایش می‌یابد، از این میوه خوشمزه غافل نشوید.

علاوخه بر این‌ها، خوردن خرمالو تب و اختلالات مزمن دیابت را کاهش داده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، آرتروز و زوال عقل جلوگیری می‌کند.

2. خواص خرمالو برای قلب

خرمالو حاوی مقادی بالایی از ویتامین E، چربی‌های اشباع نشده و فیبر غذایی است که کمک می‌کنند کلسترول خون تنظیم شود. از این رو، می‌تواند برای بهبود سلامت قلب مفید باشد. علاوه بر این‌ها، این میوه حاوی مقادیر قابل توجهی از پتاسیم است و می‌تواند فشار خون را به طور موثری کاهش دهد.

به همین دلیل شما می‌توانید برای داشتن ضربان قلب طبیعی، جلوگیری از فشار خون بالا و پیشگیری از آریتمی قلب، خرمالو بخورید.

3. خواص خرمالو برای گوارش

به منظور جلوگیری از نفخ شکم و یبوست می‌توانید خرمالو را به سبد خرید خود اضافه کنید. این میوه به لطف داشتن انواع ویتامین‌های گروه ب و فیبرهای محلول، کمک می‌کند تا متابولیسم بدن بهتر انجام شده و کربوهیدرات‌های بیشتری تجزیه شوند. به همین دلیل شما با خوردن خرمالو هضم بهتری را تجربه خواهید کرد. همچنین ترکیبات موجود در این میوه می‌تواند به جلوگیری از عفونت معده و روده کمک کند.

4. خواص خرمالو برای پوست

همانطور که می‌دانید، داشتن پوستی خوب نیازمند تغذیه مناسب است. استفاده از خرمالو کمک می‌کند پوست جوان‌تر و سالم‌تری داشته باشید. خرمالو سرشار از ویتامین‌های E ،C و آنتی‌اکسیدان‌های کاتچین است. به همین دلیل این میوه دارای خواص ضد التهابی بوده و می‌تواند به بهبود آکنه، لکه‌های تیره، زخم‌ها و کاهش چین‌و‌چروک صورت کمک کند. مصرف میوه خرمالو باعث می‌شود شما پوستی روشن، بدون جوش و آکنه و جوان‌تر داشته باشید.

5. خواص خرمالو برای بینایی

خرمالو حاوی مقادیر زیادی ویتامین A و آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زاکسنتین است که می‌توانند تاثیر چشمگیری در سلامت بینایی داشته باشند. در صورتی که به تازگی عمل چشم انجام داده‌اید، می‌توانید از این میوه خوشمزه برای به دست آوردن سلامت خود استفاده کنید. خوب است بدانید که خوردن خرمالو به شما کمک می‌کند تا دیرتر به آب مروارید یا پیری چشم مبتلا شوید.

6. خواص خرمالو برای دیابت

در ادامه‌ی فهرست خواص خرمالو می‌توان به کنترل و مدیریت دیابت اشاره کرد. خبر خوب این است که مصرف این میوه شیرین برای افراد دیابتی کم‌خطر است و در صورتی که به اندازه متعادل استفاده شود، می‌تواند از افزایش قند خون جلوگیری کند.

7. خواص خرمالو در پیشگیری از سرطان

خرمالو به دلیل داشتن ترکیبات ویژه و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند از بدن در برابر سرطان محافظت کند. مطالعات نشان داده است که مصرف این میوه در پیشگیری از سرطان روده موثر است. همچنین افرادی که تحت شیمی‌درمانی هستند نیز می‌توانند از این میوه پرخاصیت استفاده کرده و امیدوار باشند که مصرف آن در بهبود سرطان‌شان موثر باشد و رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کند.

8. خواص خرمالو برای کاهش وزن

خرمالو کالری و چربی کمی دارد و می‌تواند جایگزین تنقلات پرکالری شود. اگر به دنبال رفع میل خود نسبت به شیرینی هستید می‌توانید یک عدد خرمالوی کوچک را به عنوان میان‌وعده استفاده کنید.

همچنین این میوه به دلیل داشتن فیبر بالا، تنظیم قند خون و نیز مقدار فراوانی آب در بافت خود، یک خوراکی کاملا سالم و مفید برای افراد دارای رژیم است و می‌تواند هوس‌های کاذب را به خوبی سرکوب کند.

اگر به دنبال کاهش وزن و لاغری هستید، خرمالو می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم از ورزش نیز غافل نشوید و این برنامه تمرینی را برای افزایش سرعت کاهش وزن خود دنبال کنید: برنامه بدنسازی چربی سوزی کل بدن با تمرکز بر شکم و پهلو

عوارض خرمالو و خواص خرمالو
علاوه بر خواص خرمالو، عوارضی هم با آن همراه هستند

عوارض خرمالو

به طور کلی مصرف خرمالو عارضه خاصی به همراه ندارد، اما برخی افراد ممکن است به دلیل داشتن حساسیت، بعد از خوردن این میوه دچار معده درد یا حالت تهوع شوند. همچنین در صورت استفاده بیش از حد ممکن است با مشکلات گوارشی همراه باشد.

در صورتی که به تازگی عمل روده انجام داده‌اید، بهتر است تا مدتی از خوردن این میوه اجتناب کنید. مطالعات نشان داده است افرادی که دچار انسداد روده هستند بهتر است این میوه را با احتیاط استفاده کنند. در این افراد استفاده از خرمالو، به ویژه به صورت خشک شده، ممکن است علائمی مانند نفخ، درد، اسهال یا یبوست ایجاد کند.

تداخلات دارویی خرمالو

استفاده از خرمالو ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، اگر از داروی انعقاد خون یا فشار خون استفاده می‌کنید، بهتر است بلافاصله خرمالو نخورید. در صورت لزوم، درباره محدودیت‌های غذایی خود با پزشک‌تان مشورت کنید.

خواص خرمالو می‌تواند سلامتی شما را ارتقا دهد
خواص خرمالو می‌تواند سلامتی شما را ارتقا دهد

 بهترین زمان برای خوردن خرمالو

توصیه می‌شود خرمالو را اول صبح یا آخر شب مصرف نکنید. خوردن خرمالو با شکم ناشتا ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در معده و علائمی مانند تهوع یا استفراغ شود. همچنین در پایان روز نیز استفاده از این میوه می‌تواند قند خون شما را افزایش داده و خواب شما را مختل کند. بهترین زمان برای خوردن خرمالو اوایل روز یا عصر است.

سوالات متداول

آیا خوردن خرمالو برای افراد دیابتی مناسب است؟

بله، همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم این میوه می‌تواند توسط افراد مبتلا به دیابت هم استفاده شود و محدودیت جدی وجود ندارد. اما فراموش نکنید که در این‌باره باید حد تعادل را رعایت کرده و بیش از حد خرمالو نخورید.

آیا خرمالو کربوهیدرات کمی دارد؟

بله، خرمالو کربوهیدرات کمی دارد و هر 100 گرم از آن، چیزی در حدود 18.59 گرم کربوهیدرات دارد.

خوردن چند عدد خرمالو در روز مجاز است؟

بهتر است بیشتر از 100 گرم از این میوه را در روز مصرف نکنید. این مقدار به معنای خوردن یک عدد خرمالوی متوسط است. مصرف بیش از حد خرمالو می‌تواند باعث ایجاد اسهال، یبوست، تهوع، استفراغ یا معده درد شود.

چرا خوردن بیش از حد خرمالو بد است؟

مصرف بیش از حد خرمالو می‌تواند باعث انسداد روده، نفخ شکم، دل درد، استفراغ، حالت تهوع و معده درد شود. همچنین همانطور که پیش‌تر هم توضیح دادیم، افرادی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند، بهتر است در مصرف این میوه احتیاط کنند.

آیا خرمالو برای بیماران کلیوی بد است؟

خیر، بیماران مبتلا به نارسایی کلیه نیز می‌توانند از این میوه استفاده کنند و محدودیت خاصی ندارند. برعکس، این میوه حاوی ویتامین‌های مناسب برای کلیه است. البته در این زمینه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

آیا خرمالو حاوی اگزالات است؟

خیر، خرمالو اگزالات زیادی ندارد.

آیا زنان باردار می توانند خرمالو بخورند؟

بله، خوردن خرمالو در دوران بارداری بی‌خطر است.

آیا خرمالو باعث ایجاد سنگ کلیه می شود؟

خیر، خرمالو اگزالات کمی دارد و باعث ایجاد سنگ کلیه نمی‌شود.

آیا خرمالو برای ورزشکاران مناسب است؟

بله، این میوه کالری، قند و چربی کمی دارد و در مقابل، حاوی ویتامین‌های کافی و فیبر فراوان است. از این رو برای رژیم ورزشکاران نیز مناسب است.


منابع: healthifyme و netmeds



Source link