آیا امواج مایکروویو برای انسان زیان آور است؟

بعضی از مواد مغذی وقتی در معرض گرما قرار بگیرند (صرف نظر از شیوه گرم شدن) تجزیه می شوند.
عامل اصلی که در حفظ ارزش غذایی تاثیر می گذارد روش پخت غذا است. به طور مثال پختن سبزیجات باعث کاهش ارزش غذایی آن ها میشود. زیرا مواد مغذی از سبزیجات به آب وارد می شوند و ما بعد از پخت و پز آب قابلمه را دور می ریزیم. کلم بروکلی آب پز گلوکوزینولات خود را از دست می دهد، این ترکیب حاوی گوگرد است به سبزیجات خاصیت ضد سرطانی می دهد. در حالی که کلم بروکلی بخار پز شده یا پخته شده در مایکروفر میزان گلوکوزینولات بیشتری دارد. پس از بعضی جهات استفاده از مایکروفر و یا بخار پز کردن به صرفه تر است. ویتامین ث هم یکی دیگر از موادی است که اگر به مدت زیادی در معرض حرارت قرار گیرد از بین میرود. اما برخی از منابع ذکر کرده اند که باتوجه به زمان کم پخت غذا با امواج مایکروویو، پخت و پز با مایکروفر در حفظ ویتامین C و سایر مواد مغذی که هنگام گرم شدن از بین می روند مناسب تر است.

قابل ذکر است که استفاده از مایکروفر هایی که صفحه چرخان ندارند از لحاظ از بین بردن میکروارگانیسم ها نا مناسب است. زیرا دمای قسمتی از غذا که بیشتر در معرض امواج مایکروویو قرار می گیرد بالا می رود و دمای بخش دیگر که در معرض امواج نیست کمتر افزایش می یابد. این نقطه ضعف مایکروفر های قدیمی باعث میشد که میکروارگانیسم های مواد غذایی به طور کامل نابود نشوند و افراد زیادی به دلیل مسمومیت های غذایی به بیمارستان ها مراجعه می کردند.
علاوه بر مدت زمان پخت، دمای پخت در مایکروفر هم تاثیر زیادی در حفظ ارزش غذایی دارد، دمای پخت تاثیر به سزایی در از بین بردن میکروارگانیسم ها دارد اما از طرفی دمای بالایی که در اثر امواج مایکروویو ایجاد می شود می تواند به مواد مغذی نیز صدمه بزند.

در یکی از آزمایشات انجام شده مایکروویو ۹۷٪ آنتی اکسیدان های فلاونوئید را از بین برد، در حالی که جوشاندن فقط ۶۶٪ از آنتی اکسیدان های فلاونوئید موجود در کلم بروکلی را از بین می برد.

البته با توجه به نوع ماده غذایی، توصیه هایی در مورد نحوه طبخ یا گرم کردن آن ها منتشر می شود. به طور مثال گرم کردن شیر انسان در مایکروویو توصیه نمی شود زیرا می تواند به عوامل ضد باکتری در شیر آسیب برساند و آن ها را از بین ببرد.

در برخی از غذا ها هنگام پخته شدن ترکیبات مضری به نام نیتروزامین تشکیل می شود. این ترکیبات هنگامی ایجاد می شوند که نیتریت های موجود در غذا بیش از حد گرم شوند. برخی از منابع ذکر کرده اند که استفاده از مایکروفر برای طبخ غذا تولید اینگونه مواد مضر را کمتر می کند.

با استناد به این داده ها برخی معتقدند که مایکروویو به طور کلی مواد مغذی موجود در غذا ها را را بهتر از سایر روش ها حفظ می کند و میتوان گفت مایکروویو با اکثر معیارها های حفظ ارزش غذایی مطابقت دارد.
اما در مقابل این ادعا، دانشمندان منتقد در مقابل معتقدند که پخت و گرم کردن غذا با مایکروفر میتواند ترکیبات غذا را تحت تاثیر قرار دهد و مواد مغذی آن را کاهش دهد. به طور مثال در آزمایشت انجام شده مشخص شد، برخی از ترکیبات آنتی اکسیدانی در سیر فقط با ۱ دقیقه حرارت مایکروویو از بین روند، در حالی که همین ترکیبات تحمل ۴۵ دقیقه حرارت دیدن در فر معمولی را دارند.

اگر بخواهیم نظر جامعی درمورد تاثیرات مایکروفر بر مواد مغذی بدهیم باید گفت که مایکروفر محاسن و مضرات خود را دارد که به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای مواد غذایی مختلف نیاز به بررسی موردی است.

دیدگاهتان را بنویسید