بهترین و بدترین خوراکی‌ها برای کبد

برای داشتن کبد سالم از غذاهای چرب و چاق کننده دوری کنید!

سرخ کردنی‌ها و همبرگر‌ها اصلا انتخاب مناسبی برای سلامت کبد نیستند. خوردن غذاهای با روغن اشباع شده‌ی زیاد باید می‌شود کار کبد سخت شود و نتواند بدرستی وظیفه‌اش را انجام دهد. مصرف این نوع غذاها در طول زمان موجب التهاب کبد می‌شود که ممکن است باعث ایجاد زخم در کبد یا همان سیروز کبد شود!

پس، دفعه‌ی بعدی که هوس غذای بیرون را کردید، حتما به گزینه‌های سالم‌تری فکر کنید و کبد خود را خوشحال کنید!

مصرف اوتمیل برای کبد مناسب است

مصرف اوتمیل برای کبد مناسب است

غذاهای سرشار از فیبر کمک می‌کند که کبد بهتر کار کند. یک خوراکی عالی برای شروع روز می‌خواهید؟ اوتمیل را امتحان کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که این غذا می‌تواند به شما کمک کند تا از شر اضافه وزن و چربی شکمی خلاص شوید،که این شما را از بیماری‌های کبد دور نگه می‌دارد.

آیا نوشیدن قهوه برای سلامت کبد مفید است؟

اگر نمی‌توانید یک روز کامل را دور از قهوه بگذارنید برای‌تان خبر خوشی داریم! طبق تحقیقات احتمالا قهوه برای کبد شما منافعی دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند کبد شما را در برابر آسیب‌های مصرف الکل زیادی یا غذای ناسالم حفظ کند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

مصرف چای سبز می‌تواند از سرطان کبد جلوگیری کند

چای سبز دارای نوعی آنتی اکسیدان به نام کاتچین است. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند بدن شما را در برابر برخی از سرطان‌ها، شامل سرطان کبد محافظت کند.

اگر شما خودتان چای سبز را تهیه کنید و گرم بنوشید کاتچین بیشتری دریافت خواهید کرد. چای یخی و آماده، مقادیر کمتری از این ماده‌ی مفید دارد.

برای داشتن یک کبد سالم، آب بنوشید

یکی از بهترین کارهایی که برای سلامت کبد می‌توانید انجام دهید وزن متناسب است. عادت کنید که به جای نوشیدن نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا از آب استفاده کنید.

با این کار هر روز کالری بسیار کمتری دریافت خواهید کرد و متعجب خواهید شد!

مصرف بروکلی و سلامت کبد

مصرف بروکلی و سلامت کبد

اگر طالب یک کبد سالم هستید حتما به رژیم غذایی روزانه خود مقدار زیادی سبزیجات اضافه کنید. کلم بروکلی می‌تواند برای این فکرِ بکر، خیلی مناسب باشد. برخی از تحقیقات عنوان می‌کنند که این غذای مقوی، کبد شما را در مقابل بیماری کبد چرب محافظت می‌کند.

اگر کلم بروکلی آب‌پز یا بخار پز باب میل شما نیست، می‌توانید آن را خرد کرده با تکه‌های بادام، میوه‌های خشک و سس سالاد مخلوط کنید. هم‌چنین کلم بروکلی بو داده همراه با سیر و سرکه بالزامیک ترکیب لذیذی خواهد شد.

مصرف شکر را محدود کنید

مصرف بیش از حد این ماده‌ی شیرین می‌تواند برای کبد شما عوارض بدی داشته باشد. بخشی از وظیفه و کارکرد کبد تبدیل قند به چربی است. با مصرف بیش از حد شکر، کبد چربی زیادی تولید خواهد کرد که این در دراز مدت می‌تواند شما را به بیماری کبد چرب مبتلا کند.

پس به کبد خود رحم کنید و مصرف قند و شکر و شیرینی را به حداقل برسانید.

خوردن بادام، شما را در برابر کبد چرب محافظت می‌کند

مغزیجات خصوصا بادام منابع بسیار خوبی از ویتامین E هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که این ویتامین، کبد را در برابر بیماری کبد چرب محافظت می‌کند.

بادام برای قلب شما هم مفید است، پس دفعه‌ی بعد که هوش هله هوله و میان وعده کردید به سراغ بادام بروید. می‌توانید از بادام در سالاد‌ها هم استفاده کنید.

در مصرف نمک محتاط باشید!

بدن شما به مقداری نمک نیاز دارد، اما مراقب باشید به این بهانه در مصرف آن اسراف نکنید.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد نمک می‌تواند منجر به فیبروز شود که مرحله اول زخم کبد است. ترفتند‌های ساده‌ای برای کاهش مصرف نمک وجود دارد، از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند بیکن، سوسیس و کالباس اجتناب کنید. به جای مصرف کنسرو سبزبجات، از سبزیجات تازه استفاده کنید. و هنگام مصرف نمک دست و دلبازی را کنار بگذارید!

تضمین سلامت کبد با مصرف اسفناج

سبزیجات برگ سبز، دارای یک آنتی اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون هستند که می‌تواند کمک کند کبد شما درست کار کند.

آماده کردن و سرو اسفناج بی‌نهایت ساده است. می‌تواند به عنوان سالاد تهیه شود، هم‌چنین  می توان  آن را با سیر و روغن زیتون تفت داد و یک غذای خوشمزه و سالم تهیه کرد. حتی زمانی که کمی پلاسیده شو می‌توان آن را با پنیر پارمزان تازه همراه کرد و لذت برد.

بلوبری و مقابله با بیماری‌های بدی

این میوه در خود ماده‌ای به نام پلی فنول دارد که می‌تواند کبد را در مقابل بیماری کبد چرب، که معمولا همراه با اضافه وزن و کلسترول بالا محافظت کند.

اگر به بلوبری دسترسی یا علاقه ندارید، می‌توانید از خوراکی‌های دیگری که سرشار از پلی فنول هستند، مثل شکلات تلخ، زیتون و خرما استفاده کنید.

پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی

نوشیدن زیاد الکل می‌تواند کبد شما را خراب کند. در طول زمان  می‌تواند موجب سیروز کبد شود.

حتی نوشیدن گاه به گاه الکل هم می‌تواند مضر باشد. سعی کنید مصرف الکل خود را کم و محدود کنید. خصوصا خانم‌ها.

ادویه‌ها و سبزیجات خشک

آیا می‌خواهید همزمان از قلب و کبد خود محافظت کنید؟ از سبزیجاتی نظیر آویشن و پونه کوهی غافل نشوید. آن‌ها منابع خوبی از پلی فنول‌ها هستند که برای سلامتی مفید هستند.

ادویه‌ها و سبزیجات می‌توانند در بسیاری از دستورهای غذایی جایگزین نمک شوند. ادویه‌هایی نظیر دارچین، زردچوبه و پودر کاری را در دستور غذایی خود بگنجانید.

مصرف هله هوله و میان وعده‌های ناسالم را محدود کنید

دفعه‌ی دیگری که هوس یک میان وعده به سرتان زد، به جای هله هوله حتما یک میان وعده‌ی سالم را جایگزین کنید. اشکال چیپس و خوراکی‌های سرخ شده این است که مقدار خیلی زیادی شکر، نمک و چربی دارند!

پس بهتر است که یک تغییری در سلیقه‌ی غذایی خود ایجاد کنید. مثلا بد نیست که یک سری مواد غذایی سالم را به عنوان خوراکی و میان وعده با خود به سرکار ببرید. مثلا یک عدد سیب با مقداری کره‌ی فندق یا بادام زمینی ایده‌ی بدی نیست. یا مقداری نخود شیرین همراه با یک فنجان کوچک هوموس!

تریتا را در جهت رسیدن به اهدافش حمایت کنید:

منابع:

  1. https://www.webmd.com/hepatitis/ss/slideshow-best-and-worst-foods-for-your-liver

دیدگاهتان را بنویسید