راهنمای استفاده از برنامه غذایی هفتگی

راهنمای برنامه غذایی توصیه شده در رژیم درمانی دکتر مجید کلاهدوزان متخصص تغذیه ,استاد دانشگاه ,

مولف کتاب ومدیر کلینیک های سلامت ایرانیان و سپاهان با این بخش از دلگرم همراه باشید.

راهنمای برنامه غذایی توصیه شده

سلامت جوی عزیز شما در هفته یک برنامه غذائی که متناسب با نیازتان تنظیم شده دریافت میکنید.

اجرای دقیق برنامه غذایی

(عدم تغییر در نوع و مقدار غذاها؛عدم جابجایی روزهای هفته؛عدم حذف غذاها)یکی از اساسی ترین دلیل موفقیت افراد در کاهش وزن بدون داشتن عوارض می باشد.برخی از افراد برای کاهش وزن سریع تر میزان غذای خود را کمتر از میزان تعیین شده مصرف میکنندکه این مسئله نیز عوارض بسیاری از جمله:ریزش مو؛ریزش عضلات بدن و … به همراه خواهد داشت و پس از مدتی کاهش وزن متوفق خواهد شد.)

مواد غذایی موجود در برنامه غذایی خود را بر اساس نوع؛اندازه و مقادیر زیر انتخاب نمایید.

1.نان خود را از نوع سبوسدار یا سنگک انتخاب کنید و آنرا به صورت 10×10(30گرم)برش دهید و به تعداد واحدی که در برنامه غذایی شما تعیین شده استفاده نمایید.

2.واحد پنیر؛گوشت؛مرغ و ماهی به تعداد قوطی کبریت و هر قوطی کبریت معادل 30گرم می باشد.

3.برنج را به تعداد قاشقی که در برنامه غذایی برای شما در نظر گرفته شده و همراه با حبوبات استفاده نمائید(توجه داشته باشید که قاشق برنج شما کاملا پر یا سر خالی نباشد)

4.هنگام مصرف مرغ؛از قسمت سینه مرغ استفاده نمائید و ران و قسمتهای دیگر مرغ را به دلیل داشتن چربی بالاتر مصرف نکنید.

5.گوشت گوسفند را به دلیل کالری و کلسترول بالا از برنامه غذایی خود حذف کنید و گوشت گوساله؛شتر مرغ را جایگزین کنید.

6.ماهی موجود در رژیم ها را به صورت آب پز یا فرپز یا کبابی استفاده کنید و به هیچ عنوان آن را سرخ نکنید.

7.هنگام طبخ خورش ها از سرخ کردن آن بپرهیزید.

8.روزانه6تا8لیوان آب بنوشید.

9.بیسکویت مصرفی خود را از نوع بیسکویت سبوسدار انتخاب نمائید.

10.نان سوخاری موجود در رژیم غذائی خود را از سوپر مارکت و از نوع بسته بندی تهیه کنید زیرا کالری آن کمتر بوده و قابل محاسبه است.

11.مصرف سبزیجات(هویج-کلم-کاهو-گوجه-خیار-سبزی خوردن-پیاز-کدو)به جز سبزیجات نشاسته ای(سیب زمینی-ذرت-نخود سبز-کدوحلوایی-باقالا)آزاد است.

12.تعداد واحد میوه مطابق با میزان تعیین شده توسط کارشناس و بر اساس فهرست جانشینی میوه ها باشد.

13.لبنیات مصرفی خود را از نوع کم چرب معادل1/5 درصد چربی انتخاب کنید(1واحد لبنیات=1 ل شیر=1 ل ماست=2 ل دوغ=4 ق غ کشک).

14.روغن مصرفی شما ترجیحا زیتون و کانولا باشد و به میزانی که در برنامه غذایی تان محاسبه شده استفاده کنید.

15.چنانچه نسبت به غذای خاصی حساسیت دارید و یا از مصرف غذای خاصی خوشتان نمی آید بیان نمایید.

فهرست انواع میوه ها

راهنمای برنامه غذایی توصیه شده

آلبالو:3/4لیوان

خرما متوسط:2عدد

آناناس:3/4لیوان

انار؛انبه؛موز:نصف میوه متوسط

انجیر:2عدد

انگور:15 حبه

سیب؛پرتقال؛کیوی و هلو متوسط:1عدد

گرمک؛خربزه؛هندوانه طالبی:1لیوان خرد شده

گلابی بزرگ:نصف میوه

زردآلو متوسط:3عدد

گیلاس:12 عدد.

با آرزوی موفقیت برای شما

دیدگاهتان را بنویسید