رژیم کم کربوهیدرات و بارداری

دسته بندی : رژیم کتوژنیک

زمان انتشار : 1399/05/31

زمان به روز رسانی : 1399/07/20

 

وقتی کارولینا کارتیر در ماه مارس گذشته متوجه شد که یک دو قلو را باردار است، هیچ وقت برایش سوال پیش نیامد که آیا حال که باردار است هنوز هم باید رژیم کتوژنیکش را ادامه دهد یا نه. این خانم ۳۱ ساله سیاتلی تقریبا تمام عمرش دچار مشکلات متابولیکی بوده است. بلوغ زودرس، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) در سن ۱۴ سالگی، اضافه وزن ۱۴۵ کیلوگرمی با قد ۱۸۳ سانتی و پیش دیابت در سن ۲۰ سالگی. سندرم تخمدان او باعث شد که تخمدان‌های او بزرگ شده و پوشیده از کیست شوند. به او گفته شد که نابارور است و احتمالا هیچ‌گاه نخواهد توانست بچه‌دار شود.

در آگوست ۲۰۱۴، و در سن ۲۸، او به حدی مریض بود که بخاطر ناتوانی پزشکی از کارش به عنوان یک تحلیلگر مالی کناره گیری کرد. در اولین ماه، او رژیم کتوژنیک را کشف کرد، و خود را با آن تطبیق داد. در بین تابستان ۲۰۱۴ تا فوریه ۲۰۱۷ او حدود ۵۴ کیلو‌گرم وزن از دست داد. اولین دوره قاعدگی طبیعی‌اش را تجربه کرد که در ادامه به دوره طبیعی ۲۸ روزه تبدیل شد، و اندازه تخمدان‌هایش به ۳.۵ سانت رسید. افسردگی بلند مدتش از بین رفت. با اینکه دو بارداری را در اوایل سال ۲۰۱۶ از دست داد اما می‌دانست که هر روز دارد بهتر می‌شود. تست مثبت بارداری‌اش در مارس ۲۰۱۷ یک سورپرایز خوشحال کننده بود. کمی بعد از آن هم متوجه شد که یک دو قلو سالم را باردار است.

بعد از یک دوره یک هفتگی حالت تهوع شدید و دریازدگی بر روی یک کشتی تفریحی با مصرف کم کربوهیدرات، او به رژیم کتوژنیکش پایبند ماند و حالا در هفته ۲۰ اُم بارداری‌اش قرار دارد و منتظر تولد فرزندانش است. او می‌خواهد این رژیم را تا آخر عمرش ادامه دهد. کارولینا حالا حس خوبی دارد و کاملا و سالم و سرحال است. او می‌گوید چرا باید این رژیم را ترک کنم حال که کاملا سلامت شده‌ام و باردارم؟

بحث و جدل بر سر بارداری کتو

شاید مصرف کم کربوهیدرات‌ها در رژیم کتو در حالت عادی مشکل نداشته باشد، اما در دوران بارداری بحث‌ها و جدال‌های زیادی در زمینه درست بودن یا نبودن استفاده از این رژیم هست. کتون‌های موجود در ادرار زنان باردار دکتر‌های زیادی را می‌ترساند و آن‌ها را به اشتباه می‌اندازد. دکتر‌ها فکر می‌کنند این شرایط بخاطر حالت خطرناک کتواسیدوز دیابتی است که بخاطر بارداری و یا گرسنگی کتوز است. تعداد دکترهای مراقبت اولیه و پزشکان متخصص زنان و زایمانی که درک درستی از کتوز تغذیه‌ای در طول بارداری دارند با وجود رشد هنوز هم اندک و کم است.

 

با این حال، از تعداد در حال افزایش مطالعات مشاهده‌ای طولانی مدت مشخص می‌شود که شرایط فیزیولوژیکی خاص و عوارض حاملگی ممکن است در آینده خطر ابتلا به بیماری‌ها هم در مادر و هم در بچه افزایش دهد. از این رو ما می‌دانیم که به وجود آوردن یک حاملگی سالم برای مادر و بچه بسیار مهم است. اما بهینه‌ترین و بهترین رژیم برای مادر و فرزندی که هنوز متولد نشده چیست؟

با کمبود مطالعات، بسیاری از پزشکان اغلب از توصیه‌های پیش‌فرض و معمولی استفاده می‌کنند. چربی کمتری مصرف کنید. میوه و سبزیجات و غلات زیاد مصرف کنید. بعضی از پزشکان اگر یک خانم باردار به آنها بگوید که در حال استفاده از رژيم کتو هست ممکن است عصبانی ‌شوند. بعضی از پزشکان مستقیما به خانم‌ها می‌گویند: در حال صدمه زدن به بچه‌ات هستی! 

بعضی از پزشکان به مطالعاتی که بر روی موش‌ها انجام شده استناد می‌کنند و می‌گویند که با رعایت رژیم کتو نوزاد در رحم رشد مغز کمتری دارد و اندام‌های مرتبط با مغز دچار اختلال عملکرد می‌شوند و تغییرات عصبی، در زمان بلوغ در بچه‌ موش‌ها به وجود می‌آید. اما ما موش نیستیم، پس یک مادر که به سلامتی کودک اهمیت می‌دهد، مسئولیت پذیر است و انتظار یک بچه سالم را دارد باید چه کند؟ از آنجایی که هیچ مطالعه علمی دقیقی بر روی این موضع انجام نشده است، بهترین کار استفاده از تجربه و دانش افراد آگاه و کسانی است که در طول بارداری از رژیم کتوژنیک استفاده کرده‌اند و هیچ مشکلی برای پیشنهادش به دیگران ندارند.
 

وضعیت رژیم غذایی کتوژنیک

برای زنان استفاده از رژیم کتوژنیک در طول بارداری کاملا بی‌خطر است. دکتر مایکل فاکس می‌گوید: در زمان‌های باستانی همه زنان تقریبا کتوژنیکبوده‌اند. دکتر فاکس یک متخصص باروری در مرکز دارویی تولید مثل جکسون‌ویل است. او ۱۷ سال است نه تنها به زنانی که نابارور هستند رژیم کتوژنیک را توصیه می‌کند بلکه به تمام بیمارانش این توصیه را می‌کند. او در طول این مدت صدها مریض داشته که کاملا در طول بارداری کتوژنیک بوده‌اند و بعد از زایمان هم هیچ مشکلی نداشته‌اند. دکتر فاکس توصیه می‌کند تا خانم‌ها دو تا سه ماه قبل از بارداری رژیم را شروع کنند تا قبل از باردارشدن با رژيم سازگار شوند. او می‌گوید بعد از اینکه خانمی باردار شد، مادر هر دو ساعت از خوردن وعده‌هایی با چربی بالا و کربوهیدرات کم لذت می‌برد. البته در طول این مدت خبری از روزه داری و گرسنه ماندن هم نخواهد بود. او یک لیست از مواد غذایی که مادر باید در وعده‌هایش مصرف کند را به بیمار می‌دهد. این لیست شامل موارد زیر است.

پنیر خامه‌‌ای، آجیلهای شیرین نشده، کرفس، خیار، گل کلم، مغز‌ها، تخم مرغ در هر شکلی، گوشت، ماهی کنسرو و یا تازه، پنیر‌ها، آووکادو، کره، و خامه پر چرب.

این نوع غذا خوردن نرخ سقط جنین، پره اکلامپسی، دیابت بارداری، مریضی صبحگاهی را کاهش می‌دهد. او می‌گوید: من معتقدم حالت تهوع یک واکنش هیپوگلیسمی به بالا رفتن چشمگیر میزان انسولین بدن بخاطر هورمون‌های بارداری است.

در یک مورد بسیار دراماتیک، دکتر فاکس یک بیمار به او مراجعه کرد که چنان مریضی  صبحگاهی ( هایپرمسیس گراویداریوم ) – به همراه استفراغ شدید در زمان بارداری- داشت که چند بار در بیمارستان بستری شده بود و شش بار سقط جنین انجام داده بود. با توصیه دکتر فاکس این خانم شروع به استفاده از رژیم کتوژنیک قبل از بارداری هفتم کرد. در طول بارداری این خانم هیچ حالت تهوعی نداشت و تمام حاملگی را بدون مشکل طی کرد. این موفقیت ناگهانی نشان می‌دهد که کمبود قند خون ناشی از مقاومت انسولینی بلافاصله توسط رژیم از بین رفته است.

دکتر رابرت کلیتز، یک متخصص باروری در کلینیک باروری CNY است. این کلینیک مراکزی را در نیویورک و فلوریدا دایر کرده است و طی پنج سال گذشته در حال تجویز و توصیه رژیم کتوژنیک برای بهبود باروری است. دکتر کلیتز می‌گوید: دوست دارم بگویم معنی کتوژنیک در واقع کلیدی به نبوغ است. دکتر کلیتز ویدئوهای الهام بخش و مفید در فیسبوک منتشر می‌کند تا زنان را تشویق به استفاده از رژیم‌های پر چرب و کم کربوهیدرات در طول بارداری کنند. او می‌گوید: انسان‌ها نیازی به کربوهیدرات‌ها ندارند. با اینکه او شاهد موفقیت‌های زیادی در این زمینه بوده است اما هنوز هم پزشکانی که استفاده از رژیم کتوژنیک در طول بارداری را تایید کنند کم هستند.

کارشناس کتوژنیک، نویسنده، و دکتر تغذیه ماریا امریک که وبسایت محبوبی در زمینه کتوژنیک دارد، به صدها زن مشاوره داده است و به آنها توصیه کرده است تا در طول بارداری از رژیم کتوژنیک استفاده کنند. نتایج او بسیار خوب بوده است و تعداد بسیاری از این توصیه راضی بوده‌اند. او با لحنی کنایه آمیز می‌گوید: چطور این رژیم که حاوی غذاهای مفید و واقعی است می‌تواند به جنین صدمه برساند. او به یک مورد اشاره می‌کند و می‌گوید جنین به صورت طبیعی در حالت کتوز قرار دارد و این حالت برای ساخته شدن ساختار چرب بدن مثل مغز و سلول‌های عصبی مورد نیاز است.

یک کارشناس دیگر در زمینه رژیم‌های کم کربوهیدرات یا کتوژنیک در طول بارداری متخصص تغذیه آمریکایی لیلی نیکولاس است. او یک کتاب معروف در سال ۲۰۱۵ به نام غذای واقعی برای دیابت بارداری منتشر کرد که یک فصلش کاملا به تصورات غلط در حول کتوز در دوران بارداری است. او در حرفه‌اش به صدها زن باردار به عنوان متخصص دیابت بارداری ( که به آن عدم تحمل کربوهیدرات بارداری نیز گفته می‌شود. ) کمک کرده است. در کنار کتاب و وبسایتش، او مرتبا در پادکست‌های مربوط به رژیم‌های کتوژنیک و کم کربوهیدارت به عنوان کارشناس مهمان شرکت می‌کند.

دیابت بارداری مشکل بسیار مهمی برای خانم‌های باردار است. به خصوص خانم‌هایی که قبل از بارداری پیش دیابت معالجه نشده دارند. قسمت دوم این مقاله کاملا روی این حالت تمرکز دارد. در ادامه گفته خواهد شد چه عادت غذایی مناسب این حالت است. همچنین یک مصاحبه مفصل با دکتر نیکولاس خواهیم داشت.

دکتر نیکولاس می‌گوید: برای من مسخره است که اگر به پزشک تان بگویید می‌خواهم از یک رژیم کم کربوهیدرات استفاده کنم به شما خواهد گفت که این کار درست و مطمئن نیست، اما اگر بگویید می‌خواهم از رژیمی بر پایه سبزیجات، گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، آجیل، و مغز‌ها و میوه استفاده کنم، پزشک تان خواهد گفت که کار درستی می‌کنید و همین راه را ادامه دهید.

او همچنین اشاره می‌کند که بعضی از خانم‌ها ممکن است در طول چند روز اول بارداری با کمی مصرف بیش‌تر کربوهیدرات حس بهتری داشته باشند. اگر این اتفاق افتاد نباید خود را سرزنش کنید. آن را انجام دهید. شما باید هر طور که شده سه ماهه اول بارداری را طی کنید. دکتر نیکولاس ادامه می‌دهد: اما سعی کنید همیشه غذاهای مقوی و دارای مواد معدنی بالا را انتخاب کنید. همه خانم‌ها از استفاده از رژیمی که مقوی و حاوی مواد معنی بالاست و دارای کربوهیدرات کمتری است سود خواهند برد.

 

مادران کتو واقعی

برای بعضی از مادران مثل جیل کینگزلی، که دو حاملگی با کربوهیدرات بالا و یک حاملگی کتوژنیک و کربوهیدرات کم داشته‌اند، فواید آخری کاملا روشن است. او بعد از تجربه حالت تهوع شدید در هفته ۱۶ بارداری سومش تصمیم گرفت به استفاده از یک رژيم کتوژنیک روی بیاورد. بعد از ۲۴ ساعت حالت تهوع او از بین رفت. مادر ۳۲ ساله آریزونایی گفت: کاملا مشخص بود که بدن با چربی و پروتئین بهتر کنار می‌آمد و نمی‌توانست کربوهیدرات را تحمل کند. دو بارداری قبلی او با مشکلاتی مثل تورم، نفخ، فشار خون بالا، حالت تهوع شدید و عفونت پر شده بود. او تمام دوران بارداری دومش را در حال استراحت بر روی تخت بود چون حالت تهوع او آنقدر بد بود که نمی‌توانست بایستد.

در طول بارداری سوم و با رژیم کتو فشار خونش عادی بود و اضافه وزنش کنترل شده و متوسط بود. همچنین او هیچ نفخ و ورمی را تجربه نکرد و حس بسیار خوبی داشت. موضوعی که باعث شگفتی او شده بود این بود که در طول بارداری سومش تا قبل از زایمان می‌توانست پیاده روی طولانی را بدون مشکل انجام دهد، در حالیکه در طول زایمان دوم حتی نمی‌توانست از تختش بلند شود.

او در ۱۱ جولای بعد از ۳ ساعت و ۲ دقیقه زایمان ( از ترکیدن کیسه آب تا به دنیا آمدن بچه ) جاستین تایلر کینگزلی سه کیلوگرمی را به دنیا آورد. خانم کینگزلی می‌گوید: او بچه بی عیب من است. ماما او که تا به حال ۳۰۰ بچه را به دنیا آورده بود تا به حال با یک مادر کتو کار نکرده بود و در ابتدا کمی شکاک بود ولی با دیدن نتیجه شگفت زده شد. او به جیل گفت با استفاده از این رژیم تو ریسک زایمان را برای خودت و بچه‌ات پایین آورده‌ای.

برای کارولینا کارتر، ناراحت کننده‌ است که با توجه به سابقه وضع سلامتی‌اش، کسی به او بگوید در دروان بارداری‌اش باید دوباره از کربوهیدرات‌ها استفاده کند و نیاز روزانه‌ای به آن دارد. او عمیقا عقیده دارد که رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا که مادرش استفاده می‌کرد و کنترل ضعیف دیابت بارداری مادرش، او را در معرض قند خون بالا و میزان انسولین بالا در رحم قرار داده است. همین موضوع باعث مشکلات متابولیکی برای او شده است. او می‌گوید: رژیم کتوژنیک یک راه حل ساده ولی مفید برای من بود. اگر کسی به من گفته بود کربوهیدرات نخور، من دو دهه درد و سختی نمی‌کشیدم.

حالا کارولینا نه تنها در طول بارداری‌اش رژیم کتوژنیک را رعایت می‌کند، بلکه در دانشگاه باستیر در واشنگتن ثبت نام کرده است، تا در پاییز سال آینده، وقتی مرخصی زایمان‌اش تمام شد، تحت آموزش قرار بگیرد و یک متخصص تغذیه شود. او می‌گوید: من می‌خواهم به بقیه مردم روحیه بدهم و از آنها حمایت کنم، به خصوص زنان باردار. در واقع او الان یک مفسر است که به صورت منظم در دو گروه فیسبوکی به مادران دیگر در خصوص رژیم کتوژنیک مشاوره می‌دهد و آنها را راهنمایی می‌کند. هر کدام از این گروه‌ها حدود ۵۰۰۰ عضو دارد. در بعضی از مشاوره‌های اخیرش او به افراد می‌گوید که لازم نیست به دکتر بگویید از رژیم کتوژنیک استفاده می‌کنید. این جمله آن‌ها را می‌ترساند. کافی است بگویید من شکر، غذاهای فرآوری شده و نشاسته را از رژیم غذایی‌ام حذف کرده‌ام. هیچ دکتری در رژیم غذایی روزانه‌تان قند تجویز نمی‌کند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید