زیاده روی در مصرف مواد غذایی سالم هم میتواند مضر باشد

146135 - زیاده روی در مصرف مواد غذایی سالم هم میتواند مضر باشد

زیاده روی در مصرف مواد غذایی سالم هم میتواند مضر باشد

اهمیت و نقش تغذیه در سلامتی بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل کارشناسان دائماً بر مصرف مواد غذایی سالم و پرهیز از تنقلات و مواد غذایی ای که فاقد ارزش غذایی هستند، تأکید می کنند. اما میانه روی و اعتدال در مصرف سالم ترین و مفیدترین مواد غذایی هم باید رعایت شود در ادامه خواهیم خواهیم دید که زیاده روی در مصرف مواد غذایی سالم هم می تواند مضر باشد.

آب

زیاده روی در خوردن آب می تواند تعادل الکترولیتی بدن را برهم زند. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که کلیه از پردازش آب اضافه ای که وارد بدن شده باز می ماند و درنتیجه سطح سدیم در بدن به شدت کاهش میابد. دیگر پیامد افراط در خوردن آب، در موارد شدید، انباشت آب در مغز است که سبب التهاب مغز و وارد آمدن فشار به آن می شود، چون جمجمه ی انسان انعطاف پذیر نیست. گرچه اتفاق بسیار نادری است اما هر دو مورد در ورزشکارانی که بعد از جلسات ورزشی طولانی احساس نیاز شدید به خوردن آب پیدا می کنند یا افراد دارای مشکلات کلیوی، دیده شده است.

هویج

هویج سرشار از بتا کاروتن می باشد، ماده ای که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می کند. اگر در مصرف هویج زیاده روی کنید، به ازدیاد بتا کاروتن دچار خواهید شد. این بتا کاروتن اضافی می تواند در بدن شما باعث کاروتنمی شود، بیماری ای که پوست را به رنگی زرد درمی آورد. با پردازش کاروتن در بدن، این بیماری به تدریج برطرف می شود و صدمه ای وارد نمی کند.

153154185213169819075122199351106315790149 - زیاده روی در مصرف مواد غذایی سالم هم میتواند مضر باشد

لبو

لبو منبع بسیار خوبی از انواع ویتامین ها و مواد مغذی است. این ماده ی غذایی دارای نیتریک اکسید هم هست که بدن شما آن را به نیترات تبدیل می کند، ماده ای که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. نیترات هم بعداً در بدن به نتروزامین تبدیل می شود که این ماده در گوشت هم وجود دارد، یعنی احتمال ابتلا به بیماری را ممکن است بالا ببرد. به همین خاطر، بهتر است از مصرف زیاد لبو و گوشت قرمز خودداری کنید.

138005 - زیاده روی در مصرف مواد غذایی سالم هم میتواند مضر باشد

سویا و فرآورده های آن

فرآورده های سویا سرشار از مواد مغذی ای از جمله ویتامین B، فیبر، پتاسیم، منیزیم و پروتئین کیفیت بالا هستند. سویا را یک پروتئین کامل می دانند چون دارای هر ۹ اسید آمینه ی ضروری ای است که بدن قادر به تولید آن ها نیست. اما اگر رژیم غذایی تان را اخیراً به دلیل مشکلات تیروئیدی تغییر داده اید باید بدانید که سویا ممکن است با داروهای هورمونی ای که از آن ها برای درمان کم کاری تیروئید در بیماران زن استفاده می شود تداخل داشته باشد. گرچه تحقیقاتی که تا به حال در این زمینه صورت گرفته قطعی نیستند، اما بهتر است در این مورد احتیاط کنید.

2363682122232131155224211621709919618338230 - زیاده روی در مصرف مواد غذایی سالم هم میتواند مضر باشد

آووکادو

آووکادو دارای فیبر و مقادیر زیادی ویتامین است. این ماده ی غذایی می تواند به کاهش کلسترول مضر خون هم کمک کند و به خاطر چربی های تک اشباع شده ی زیادی که دارد، از سلول های شما محافظت می کند. اما در هر حال چربی چربی است. یک عدد آووکادو حاوی ۲۴۰ کالری است که این میزان معادل ۱۰ تا ۲۰ درصد از مقدار کالری ای است که یک فرد باید به طور ایده آل دریافت کند. دریافت بیش از اندازه ی کالری می تواند سبب انسداد سرخرگ ها شود. آووکادوی خام را نباید روزانه بیشتر از نصف یک عدد مصرف کنید.

min - زیاده روی در مصرف مواد غذایی سالم هم میتواند مضر باشد

دانه های چیا

دانه های چیا را گرچه به خاطر امگا ۳ زیادی که در خود دارد جزء ابرغذاها می دانند اما هنوز هیچ شواهدی مبنی بر مفید بودن آن ها برای سلامتی، به خصوص در مورد بیماری های قلبی عروقی وجود ندارد. امگا ۳ موجود در دانه های چیا سخت تر از آن نوع موجود در ماهی سالمون جذب بدن می شود، بنابراین با وجود اینکه اینکه امگا ۳ بیشتری در دانه های چیا وجود دارد، اما باید نزدیک به ۱۰۰ گرم دانه چیا مصرف کنید تا به همان اندازه ی ماهی سالمون، امگا ۳ جذب بدن تان شود. اما نکته ی مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ۱۰۰ گرم دانه چیا حاوی حدوداً ۵۰۰ کالری است که این میزان با کالری موجود در یک عدد ساندویچ همبرگر برابری می کند.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید