فواید توت ها در سلامت مغز

Peanut Butter Berry Toast1 - فواید توت ها در سلامت مغز

فواید توت ها در سلامت مغز

از جمله فواید توت ها در سلامت مغز کاهش زوال ذهنی و بهبود عملکرد شناخت می باشد. جای تعجب نداردکه میوه ها و سبزیجات نقش مهمی در الگوهای سلامت مغزی سالم برای خوردن دارند همانطور که رژیم های غذایی سالم برای بدن عمل می کند.

خوردن میوه ها و سبزیجات علاوه بر منافعی که برای سلامت عمومی بدن دارند باعث محافطت از مغز شما نیز می شوند. انواع محصولات خاص ممکن است منافع مغزی خاص را به همراه داشته باشد. همانطور که در رژیم غذایی MIND مشخص شده غذاهای خاص به ویژه انواع توت ها دارای مزایایی در سلامت مغز هستند. گرچه بلوبری در این میان بیشترین توجه علمی را به خود جلب کرده است سایر توت ها از جمله توت فرنگی، تمشک، توت سیاه، بیل بری ، هاکلبری و زغال اخته و همچنین انگور و موویز، حاوی ترکیبات رنگدانه مشابه آنتوسیانین ها هستند. آنتوسیانین ها سبب ایجاد رنگ های قرمز، بنفش و آبی در انواع توت ها می شود. آنتوسیانین ها می توانند از سد خونی مغزی عبور کرده و در ناحیه ای از مغز که مرتبط با یادگیری و حافظه است متمرکز شوند. در مغز، آنتوسیانین ها سبب کاهش التهاب و آسیب پذیری به استرس اکسیداتیو که با پیری همراه است، می شوند و ممکن است سیگنالینگ عصبی را افزایش دهد.

مطلب مرتبط:  پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر با رژیم غذایی MIND

تجزیه و تحلیل داده ها در مورد مصرف توت در میان حدود 16،000 زن بالای 70 سال شرکت کننده در مطالعه سلامت پرستاران نشان می دهد که چگونه میوه ها ممکن است بر روی پیری مغز تاثیر بگذارد. زنان هر دو سال یکبار برای حافظه و سایر موارد شناختی مورد آزمایش قرار گرفتند و هر چهار سال یکبار پرسشنامه های رژیم غذایی را تکمیل کردند. محققان دریافتند کسانی که دو یا اغلب نیم فنجان توت فرنگی یا بلوبری را در هر هفته مصرف می کنند زوال مغزی اهسته تری را تجربه می کنند تا 2½ سال تأخیر در پیری را تجربه می کنند. در مطالعات دیگر، بعضی از داده های بیماران مبتلا به آلزایمر نشان می دهد که بلوبری می تواند از آسیب مغزی که مشخصه ای از بیماری است جلوگیری کند.

9646hwp4x - فواید توت ها در سلامت مغز

مزایای اضافه کردن توت ها به رژیم غذایی

توت ها را می توانید هم به صورت تازه هم خشک یا یخ زده استفاده کنید. می توانید روز خود را با یک اسموتی که شامل مشت کم از توت تازه است (استفاده از انواع توت های یخ زده میزان یخی که برای افزودن به مخلوط کن نیاز دارید را کاهش می دهد) آغاز کنید. در حالی که میوه های کامل (حتی خرد شده در مخلوط کن) یک انتخاب سالمتر از آب میوه هستند که اکثر فیبرها را از بین می برد، آنتوسیانین ها در انواع توت ها و انگور به نظر می رسد در آبمیوه زنده بمانند. آزمایشات تصادفی و کنترل شده شواهد امیدوار کننده ای برای اثرات کران بری، بلوبری و آب انگور بر عملکرد شناختی در افراد مسن ایجاد کرده است.
برای مثال در یک مطالعه اثرات آب انگور با یک دارونما در داوطلبان سالمند که در حال حاضر مبتلا به اختلال شناختی خفیف هستند مقایسه شد. پس از 16 هفته، کسانی که آب انگور نوشیدند در تست حافظه، بهتر از گروه دارونما عمل کردند. اندازه گیری فعالیت مغز نشان می دهد فعال شدن بیشتر در گروه انگور، نشان می دهد افزایش جریان خون در مناطق مغز در ارتباط با یادگیری و حافظه است.

berries 150615 today 9313b42c7336f328588a04e58ab431b2.fit 760w - فواید توت ها در سلامت مغز

بلوبری می تواند به حفظ عملکرد مغز و بهبود حافظه کمک کند

استرس اکسیداتیو می تواند روند پیری مغز شما را سرعت بخشد و اثرات منفی بر عملکرد مغز دارد. با توجه به مطالعات حیوانی، آنتی اکسیدان ها در بلوبری ممکن است در مناطق مغز شما که برای هوش ضروری هستند تاثیر گذارد. به نظر می رسد که آنها از نورون های سالم بهره مند شوند که منجر به پیشرفت در سیگنال های سلولی می شود. مطالعات انسانی نیز نتایج امیدوارکننده ای را به دست آورده اند. در یکی از این مطالعات، نه سالمند بالغ با اختلالات شناختی خفیف، هر روز آب بلوبری را مصرف کردند. بعد از 12 هفته، بهبود چندین مارکر عملکرد مغز را تجربه کرد. مطالعه شش ساله در بیش از 16000 سالمند، نشان می دهد که بلوبری و توت فرنگی با تاخیر در سن مغزی تا 2.5 سال ارتباط دارد.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید