چای ماچا چیست

ترکیب اصلی : آنتی اکسیدان کاتچین آمینواسید L-theanine

فواید :

محافظت از کبد

بهبود عملکرد مغزی

پیشگیری از سرطان

مفید برای بیماری های قلبی-عروقی

کمک به کاهش وزن

ماچا و کبد :

در مطالعه‌ ای به ۸۰ نفر که کبد چرب غیرالکلی داشتند، به‌مدت ۹۰ روز، هر روز ۵۰۰ میلی‌گرم چای سبز دادند. بعد از ۱۲ هفته، عصارک چای سبز سطح آنزیم کبد را به‌مقدار قابل ‌توجهی کاهش داد. افزایش سطح این آنزیم‌ها موجب آسیب کبدی می‌شود. علاوه‌براین، تحلیل ۱۵ مطالعه‌ی مختلف حاکی از آن است که نوشیدن چای سبز، با کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبد در ارتباط است.

ماچا و ذهن:

در این مطالعه که روی ۲۳ نفر انجام شد، بعضی شرکت‌کنندگان چای ماچا یا میان‌وعده‌ای حاوی ۴ گرم ماچا مصرف می‌کردند، درمقابل گروه کنترل هم چای یا میان‌وعده‌ای معمولی می‌خوردند. درنهایت محققان متوجه شدند که ماچا باعث افزایش تمرکز، سرعت واکنش و حافظه می‌شود. ماچا حاوی ترکیبی به‌نام ال‌تی‌اِنین (L-theanine) است که تأثیر کافئین را اصلاح می‌کند و هوشیاری را افزایش می‌دهد

ماچا و کاهش وزن :

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که مصرف عصاره‌ی چای ماچا هنگام ورزش سبک، چربی سوزی را تا ۱۷ درصد افزایش می‌دهد. مطالعه‌ی دیگری روی ۱۴ نفر حاکی از آن است که مصرف مکمل حاوی عصاره‌ چای سبز مصرف انرژی را به‌مقدار قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. بنابراین میتوان در کنار رژیم غذایی سالم از چای ماچا برای کاهش وزن استفاده کرد.

طرز تهیه :

برای درست‌کردن ماچای سنتی ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری (برابر با ۲ تا ۴ گرم) پودر ماچا را در فنجان بریزید و حدود ۶۰ میلی‌گرم آب داغ به آن اضافه کنید و با همزن آن را هم بزنید و میل کنید.

از کجا بخریم :

از انجمن های گیاهخواری استان یا شرکت ماچانو میتوانید این چای را تهیه کنید

جمع‌بندی :

ماچا از همان گیاه چای سبز می‌آید، اما چون از برگ کامل ساخته شده، مقدار آنتی‌اکسیدان و ترکیب‌های گیاهی مفید بیشتری دارد. مطالعات نشان داده‌اند ماچا و ترکیب‌های آن فایده‌های فراوانی برای سلامتی دارند که به آن اشاره شد. بنابراین می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید و طعم جدیدی به زندگی خود اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید