چربی احشایی چیست و چگونه میزان آن را در بدن کاهش دهیم؟

چربی احشایی چیست و چگونه میزان آن را در بدن کاهش دهیم؟

چربی احشایی منظور جمع شدن چربی در بدن ما است، اما این چربی بیشتر در لایه های پوستی کمر، ران ها و در نواحی اندام های شکمی جمع می شوند. چربی احشایی مانند چربی های دیگر زیرپوستی نیست و مبارزه با آن کمی سخت تر است.

گاهی ممکن است تجمع این چربی های زیر پوستی آن قدر زیاد باشد و مبارزه با رفع آن سخت باشد که مجبور به عمل جراحی شوید. اما لازم بذکر است که در مواردی پزشکان هنوز نمی دانند چطور می توانند لایه احشایی را برش دهند.

چربی احشایی معمولا در رایج ترین حالت در حفره شکمی جمع می شود و نام این چربی را “چربی فعال” نیز نامیده اند. چرا که این مدل عملکرد هورمن های بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد. به همین دلیل اگر این چربی در بدن شما بیش از حد مجاز ذخیره شود می تواند پیامد های مخرب و بدی را همراه داشته باشد.

شاید برای شما سوال باشد که این چربی چند درصد بدن ما را گرفته است. در حالت کلی چربی احشایی تشکیل دهنده 10 درصد چربی های بدن ما است.
اما چگونه باید میزان این چربی را بدن مورد سنجش قرار دهیم؟ دو روش بسیار دقیق برای تعیین میزان چربی احشایی وجود دارد که عبارتند از:

• سی تی اسکن

• MRI

این روش ها بسیار دقیق هستند اما هزینه بسیار زیادی را باید برایشان خرج کنید که برای بسیاری از افراد مقدور نیست. به همین دلیل می توان از روش های دیگری نیز استفاده کرد. اما این روش دقت اندازه گیری دقیقی ندارد. پزشک می تواند به سوال پرسیدن درباره رژیم غذایی و سبک زندگی فرد متوجه میزان این چربی در بدن او بشود و درصد آن را در بدن تخمین بزند.

همچنین طبق مطالعات انجام شده اندازه شکم را می توانید یک شاخص در اندازه گیری چربی احشایی بدن قرار دهید و از روی آن بفهمید که چربی احشایی در بدن تان بالا است یا خیر؟

خانم ها اگر سایز دور شکمشان بیشتر از 80 و آقایان اگر بیش از 90 سانتی متر باشد. احتمال خطر چربی احشایی در بدن شان وجود دارد.

علاوه بر این BMI هم شاخص مناسبی برای اندازه گیری میزان چربی احشایی است. به طوری که اگر این شاخص بیش از 25 باشد شما اضافه وزن دارید که همین امر باعث می شود تجمع چربی احشایی در بدن تان بیشتر باشد.

این نکته بسیار قابل توجه است که اگر میزان چربی احشایی در بدن شما بالا رود، خطر ابتلا به حمله قلبی، بیماری قلبی، دیابت نوع 2، فشار خون، سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و آلزایمر را در افراد افزایش می دهد.

تنظیم رژیم غذایی اصولی با دستگاه آنالیز بدن

• اطمینان حاصل کنید که مرتباً یک شب خوب بخوابید

خواب کافی می تواند به کاهش چربی های احشایی کمک کند، شب ها به میزان کافی بخوابید و خواب مناسبی را در یک شب تجربه کنید. این امر باعث می شود این چربی در بدن شما به حد تعادل خود برسد.

• مصرف الکل را محدود کنید

مصرف مشروبات الکلی باعث کلسترول و چربی خون بالا می شود. همچنین این امر بر روی چربی احشایی نیز تاثیرگذار خواهد بود. پس اگر می خواهید میزان این چربی را بدن خود کاهش دهید، توصیه می کنیم از مصرف مشروبات الکلی دست بکشید و آن ها را برای همیشه کنار بگذارید.

• ترک سیگار

یکی دیگر از مواردی که به افزایش چربی احشایی در بدن کمک می کند مصرف دخانیاتی مانند سیگار است. افرادی که سیگار می کشند به نسبت افرادی که سیگار نمی کشند چربی احشایی بیشتر در بدن شان ذخیره شده است. از این رو به شدت توصیه می شود که برای کاهش چربی احشایی در بدن بهتر است سیگار کشیدن را ترک کنید.

سیتوکن بسازد، سیتوکن یک ماده ای است که التهاب زا می باشد. با بالارفتن چربی و ذخیره شدن آن در اطراف قلب، کبد و روده ها باعث می شود سطح التهاب افزایش پیدا کند که با افزایش آن بدن در برابر انسولین از خود مقاومت نشان می دهد.

همچنین چربی احشایی به رگ اصلی کبد نیز بسیار نزدیک است. به این رگ پورتال می گویند. وظیفه پورتال این است که خونی که سرشار از مواد مغزی است را از روده به کبد منتقل می کند.

همان گونه که در ابتدا نیز گفته شد چربی احشایی از نظر متابولیکی بسیار فعال است. یعنی به عبارت ساده تر این چربی احشایی در مسیرهای متابولیک بدن دخالت می کنند. اسیدهای چرب آزاد از چربی های احشایی می توانند به سمت رگ پورتال حرکت کنند و هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، کبد میزان کلسترول بیشتری را تولید می کند.

تشخیص میزان توده چربی بدن با آنالیز بدن

دسته‌ها اطلاعات تغذیه ای

دیدگاهتان را بنویسید