۵ فایده باورنکردنی رژیم گیاهخواری

مجله دلگرم | خیلی از اون زمان که همه به گیاهخواران به دیدی بد نگاه میکردند نگذشته اما امروزه “گیاهخوار” بودن تبدیل به یک رفتار لوکس و لاکچری شده!!! برای مدت زیادی گمان میشد که این رژیم غذایی دارای مواد مورد نیاز بدن نیست و میتواند به انسان آسیب برساند. درسته که رژیم غذایی کاملا گیاهی میتواند دارای کمبود برخی مواد غذایی مانند پروتئین ها و مواد معدنی باشد اما اگر کمی دقت و توجه داشته باشید، میتوانید با قرار دادن مواد غذایی مناسب در برنامه خود، این مواد معدنی را هم دریافت کنید.

چرا باید گوشت را از برنامه غذایی خود حذف کنید؟

در برخی از کشورهای بزرگ جهان مثل آمریکا، میلیون ها نفر در طول سال هیچگونه گوشتی مصرف نمیکنند. افراد بسیار دیگری نیز گوشت قرمز را کنار گذاشته اند اما همچنان مرغ و ماهی استفاده میکنند. دسته ای دیگر از افراد هستند که نه تنها انواع گوشت های حیوانی را مصرف نمیکنند بلکه از خوردن فرآورده های حیوانی مثل شیر، پنیر و تخم مرغ نیز اجتناب میکنند.

دلایل بسیاری برای داشتن یک رژیم گیاهخواری وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • سالم تر بودن این رژیم غذایی
  • پیشگیری از آسیب رسیدن به حیوانات
  • پیشگیری از مصرف مواد شیمیایی نگه دارنده موجود در محصولات کارخانجات
  • جلوگیری از هدر رفت منابع طبیعی
  • ارزان تر بودن رژیم گیاهخواری نسبت به رژیمی که گوشت فراوانی دارد.

از دنیا عقب نمانید

اگر تاکنون قصد داشته اید که رژیم غذایی خود را به یک رژیم گیاهخواری تبدیل کنید اما همچنان این کار را انجام نداده اید، باید به شما بگویم که در حال حاضر افراد بسیاری در دنیا این چنین رژیمی دارند و هر روز نیز به تعداد این افراد افزوده میشود.

امروزه حدود 20 میلیون نفر در دنیا رژیم گیاهخواری دارند. البته همانطور که اشاره کردیم گیاهخواری سطوح مختلفی دارد اما این 20 میلیون نفر که به آن اشاره کردیم سخت ترین نوع رژیم گیاهخواری را دارند.

در ادامه سعی میکنیم خواص رژیم گیاهخواری را برای شما شرح دهیم.

مهم ترین سوالی که پیش روی رژیم های غذایی طولانی مدت مثل رژیم گیاهخواری وجود دارد این است که آیا این رژیم واقعا میتواند از شما در برابر بیماری های شایع و سخت محافظت کند؟

پاسخ در اکثر مواقع مثبت است. بطور مثال میتوان به شکل قطعی گفت که گیاهخواران کمتر دچار سکته قلبی میشوند چراکه:

و به همین دلایل کلسترول بد، فشار خون و همچنین بی ام آی (BMI) کمتری نیز دارند.

همه ی این موارد به شما کمک میکند که سبک زندگی سالم تری داشته و بیماری های قلبی و عروقی نیز کمتر شما را تهدید کند.

البته توجه داشته باشید که فوایدی که برای رژیم گیاهخواری ذکر کردیم بطور کلی است چراکه برای بررسی دقیق نه تنها رژیم غذایی بلکه باید سبک زندگی بطور کامل بررسی شود و مواردی همچون سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و همچنین میزان ورزش کردن و فعالیت های فیزیکی نیز در نظر گرفته شود.

اما چیزی که مشخص میباشد این است که گیاهخواران نسبت به افرادی که در رژیم غذایی خود گوشت زیادی مصرف میکنند، سالم تر هستند.

در ادامه تاثیری که رژیم غذایی گیاهخواری بر برخی بیماری های شایع میگذارد را بررسی میکنیم.

بیماری های قلبی

شواهد نشان میدهد بیماری های قلبی افراد گیاهخوار را کمتر تهدید میکند. در مطالعات علمی معتبر مشخص شده است که گیاهخواران حدود 20 تا 25 درصد کمتر دچار بیماری های قلبی میشوند.

سرطان

صد ها مقاله علمی معتبر اثبات کرده است که مصرف میوه و سبزیجات میتواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش خطر ابتلا به سرطان داشته باشد و به همین دلیل شواهد محکمی وجود دارد که اثبات میکند گیاهخواران کمتر دچار سرطان میشوند.

دیابت نوع 2

مطالعات علمی نشان داده است که داشتن یک رژیم غذایی گیاهی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان زیادی کاهش میدهد. در یک تحقیق معتبر مشخص شد که گیاهخواران 50 درصد کمتر دچار دیابت میشوند.

پوکی استخوان

در مورد رژیم های گیاهخواری همیشه این نگرانی وجود دارد که در صورت حذف مواد غذایی مانند شیر، کلسیم بدن کم شده و خطر ابتلا به بیماری هایی همچون پوکی استخوان افزایش یابد.

البته همانطور که اشاره شد آن دسته از گیاهخوارانی که فرآورده های حیوانی همچون ماست و شیر مصرف میکنند چنین نگرانی ندارند.

در یک مطالعه علمی مشخص شده است که حدود 75 درصد افرادی که گیاهخوار محض هستند (یعنی تنها مواد غذایی گیاهی استفاده میکنند) کمتر از مقادیر توصیه شده کلسیم مصرف میکنند.

سرطان روده

حذف گوشت قرمز از برنامه غذایی، یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان روده را از بین میبرد. شما میتوانید گوشت قرمز را از برنامه غذایی خود حذف کنید و یا مصرف آن را کاهش دهید و برای اینکار نیازی نیست که حتما گیاهخوار باشید.

بطور قطعی میتوان گفت که مواد سرطان زا کمتری در بدن گیاهخواران وجود دارد.

رژیم گیاهخواری چه خطراتی دارد؟

رژیم گیاهخواری مشکلاتی دارد اما نمیتوان گفت که خطرناک است. مطمئن باشید خطرات سبک زندگی و غذا های نا سالمی که امروزه مصرف میکنند (فست فود ها، نوشابه، غذا های چرب و…)

توجه داشته باشید که گیاهخوار بودن به این معنا نیست که مصرف مواد غذایی همچون پاستا، پیتزا و نان را افزایش دهید.

مشکلات عمده ای که افراد پس از رعایت رژیم گیاهخواری با آن متوجه میشوند، اغلب بدلیل عدم دانش و اطلاعات کافی جهت خرید مواد غذایی است که هم گیاهی باشد و هم بتواند مواد مورد نیاز بدن آن ها را بطور کامل تامین کند.

اگر رژیم گیاهخواری داشته باشید اما بطور کاملا هوشیارانه از گیاهانی که میتوانند کمبود موادی که منابع حیوانی وجود دارد استفاده نکنید دچار کمبود پروتئین، ویتامین ب12، ویتامین د، ویتامین کا و کلسیم خواهید شد.

همه ی این مواد را میتوانید از منابع گیاهی دریافت کنید اما باید بدانید که چه گیاهانی حاوی این مواد هستند. توجه داشته باشید که گیاهخوار شدن صرفا به معنی گوشت نخوردن نیست!

توصیه هایی برای گیاهخواران

در ادامه چند توصیه مهم برای گیاهخواران داریم البته اگر غیر گیاهخواران (افرادی که رژیم غذایی دیگری دارند) هم این نکات را رعایت کنند، گام بزرگی در جهت داشتن یک زندگی سالم تر برداشته اند.

– از غذا های فرآوری شده ای که کربوهیدرات و شکر دارند پرهیز کنید چراکه در رژیم گیاهخواری به اندازه کافی کربوهیدرات وجود دارد.

– درسته که گیاهان برگ سبز دارای مقداری ویتامین کا هستند اما این مقدار کافی نیست و باید از مواد غذایی غنی تری همچون شیر سویا، شیر برنج، آب پرتقال طبیعی و غلات صبحانه استفاده کنید.

– برای اینکه مطمئن باشید مواد مورد نیاز بدن شما تامین شده است روزانه یک عدد قرص مولتی ویتامین مصرف کنید. توجه داشته باشید که این مولتی ویتامین باید 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین ب12 و حداقل 70 درصد نیاز روزانه به روی را تامین کند.

– حتما در برنامه غذایی خود باید مواد غذایی گیاهی که دارای امگا3 هستند قرار دهید. برخی از این مواد غذایی عبارتند از سویا، دانه های چیا، دانه های کنف، دانه های کتان، روغن کانولا، سبزیجات برگ سبز، جوانه گندم، گردو و انواع آجیل ها. همچنین میتوانید از مکمل های غذایی که از جلبک سبز تهیه میشوند نیز استفاده کنید.

– برای دریافت مقدار کافی پروتئین لوبیا و انواع حبوبات، سویا، کینوآ، مغزیجات، غلات کامل و دانه های طبیعی استفاده کنید.

– اگر دچار بیماری مزمن هستید، حتما قبل از استفاده از هرگونه مکمل غذایی و دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

– برای کنترل میزان اشتها خود مقدار زیادی سبزیجات و میوه های بدون نشاسته استفاده کنید.

– روغن و چربی های اشباع را با روغن های مفیدی همچون روغن گردو (و همچنین روغن سایر مغز های مفید) روغن زیتون، روغن آووکادو و روغن کانولا تعویض کنید.

– اگر هدف تان کاهش وزن است، باید همچنان میزان کالری های دریافتی خود را کنترل کنید چراکه مصرف کالری زیاد چه از طریق غذا های گیاهی باشد و چه از هر طریق دیگری، میتواند باعث افزایش وزن شود.

رژیم غذایی گیاهخواری واقعا میتواند زندگی شما را تغییر داده و سلامت شما را تضمین کند البته تنها به این شرط که حواستان باشد که همه ی مواد مورد نیاز بدن خود را با انتخاب صحیح غذایی که میخورید تامین کنید.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید