بهترین ویتامین‌ های چربی سوز


بررسی بهترین ویتامین‌ های چربی سوز

در این مطلب از سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان به بررسی بهترین ویتامین‌ های چربی سوز می پردازیم. متابولیسم یا سوخت وساز یک فرآیندی است که بین غذا و مواد مغذی در بدن اتفاق می‌افتد تا انرژی لازم تأمین شود. متابولیسم بالا کالری بیشتری را می‌سوزاند و کاهش وزن سریعتر اتفاق می‌افتد. دسته‌ای دیگر از ویتامین‌ها هم هستند که به حفظ متابولیسم بدن کمک می‌کنند. انواع بهترین ویتامین برای کاهش وزن که باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند شامل موارد زیر می‌باشند:

ویتامین گروه B

این دسته از ویتأمین‌ها برای سوخت وساز بدن بسیار حائز اهمیت هستند. از ویتامین گروه B برای کنترل اشتها و تقویت سیستم عصبی استفاده می‌کنند و کمبود این ویتامین باعث ایجاد مشکلات بسیاری در بدن می‌شود. بطورمثال:

  • ویتامین  B1: باعث تجزیه موادمغذی می‌شود.
  • ویتامین  B2: روی غده تیروئید تأثیر گذاشته وباعث بالارفتن متابولیسم بدن می‌شود.
  • ویتامین  B3: باعث سوخت وساز کربوهیدرات، چربی‌ها و پروتئین‌ها در بدن شده و از خستگی مفرط و عدم تمرکز جلوگیری می‌کند.
  • ویتامین  B5: خواص ویتامین B5 باعث آزاد شدن انرژی ناشی از مصرف چربی‌ها می‌شود.
  • ویتامین  B6:  فواید ویتامین B6 روی تولید هورمون تیروئید تأثیر می‌گذارد که در فرآیند سوخت و ساز مؤثر است.
  • ویتامین  B7: باعث ترمیم بافت‌های بدن می‌شود.
  • ویتامین  B9:  یا اسید فولیک که از کم خونی جلوگیری می‌کند.
  • ویتامین B12: یکی از ویتامین‌های کمیاب که در منابع غذایی گیاهی وجود ندارند و باید از طرق دیگر جذب شود.

دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

۳.ویتامین D

کاهش یا افزایش این ویتامین در بدن موجب تغییرات وزن و چربی سوزی می‌شود پس امکان لاغری با ویتامین دی وجود دارد .اکثرافرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند دچار چاقی مزمن می‌شوند. استفاده از ویتامین برای لاغری در کنار رعایت تغذیه و ورزش می‌تواند باعث تناسب اندام شود و به عنوان مکملی برای لاغری مورد استفاده قرار بگیرد. اگر تغذیه اصولی و درستی داشته باشید می‌توانید این ویتامین‌ها را از غذا‌های سالم جذب کنید. ویتامین دی از طریق نورخوشید جذب بدن می‌شود. از طرفی با بسیاری از مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، ماهی، غلات غنی شده و… هم این ویتامین تأمین می‌شود. کمبود ویتامین دی سطح هورمون پاراتیروئید و کلسترول را در بدن افزایش می‌دهد و باعث ذخیره چربی‌های ناسالم در بدن می‌شود.

ویتامین E

یکی دیگر از ویتامین های چربی سوز می‌باشد. خواص ویتامین E سبب  بین بردن سموم و به کاهش وزن کمک می‌کند. ویتامین E توکسین‌ها و سمومی که از طریق تغذیه نامناسب جذب بافت‌های بدن شده طی فرآیندی از بدن خارج کرده و از چاقی جلوگیری می‌کند.

ویتامین C

شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که چطور ویتامین سی می‌تواند در دسته ویتامین های چربی سوز قرار بگیرد؟ و یکی از فواید ویتامین C چربی سوزی باشد.  اغلب ما در دوران سرماخوردگی بیشتر از این ویتامین استفاده می‌کنیم. مصرف این ویتامین همراه با ورزش به افزایش سوخت و ساز بدن بسیار کمک می‌کند و تا ۳۰ درصد چربی سوزی را افزایش می‌دهد.

بهترین ویتامین‌ های چربی سوز | متخصص تغذیه اصفهان

بهترین مولتی ویتامین جهت افزایش سوخت و ساز بدن

پیشتر در مورد ویتامین های لاغر کننده صحبت کردیم. ولی شاید از خود بپرسید که مولتی ویتامین‌ها چقدر در لاغری می‌توانند نقش داشته باشند؟ در این قسمت از مطلب قصد داریم تا در مورد مولتی ویتامین مینرال توضیحاتی به شما ارائه بدهیم.  کمبود ریزمغذی‌ها باعث می‌شود که فرد اشتهای بیشتری داشته باشد. بنابراین تأمین این ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌تواند به شما تا حدی در رژیم لاغری کمک کند. ویتامین‌های امگا۳، آهن و منیزیم هم از دسته ویتامین‌هایی هستند که در صورت کاهش آن‌ها در بدن مشکلاتی در متابولیسم پیش می‌آید که روند سوخت و ساز را تقریباً متوقف می‌کند. مصرف مولتی ویتامین‌ها می‌تواند نیاز‌های روزمره بدن تأمین کند.

منیزیم

ویتامین منیزیم باعث تولید انرژی و انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها می‌شود. منیزیم علاوه بر کنترل فشار خون به تنظیم سطح گلوکز و کاهش وزن هم کمک می‌کند.


مطالعه بیشتر:

مواد غذایی مفید برای کلیه ها

نان رژیمی برای صبحانه

بررسی غذاهای اسیدی و قلیایی





Source link