خطرات جدی مصرف سدیم در کودکان: سهم مناسب نمک در رژیم غذایی


بسیار از افراد از خطرات مصرف سدیم در کودکان، آگاه هستند اما نمی‌دانند که الگوهای غذایی اشتباه آن‌ها این خطرات را به دنبال دارد. شاید تصور کنید مصرف نمک طعام در حین پخت یا خوردن غذا، بیشترین سهم را در ابتلا به فشار خون بالا دارد؛ اما این غذاهای آماده و فست‌فودها هستند که 77 درصد سهم مصرف نمک در رژیم غذایی را تشکیل می‌دهند.

بدن برای داشتن عملکرد صحیح به میزان مشخصی سدیم احتیاج دارد؛ اما اگر این ماده به‌صورت اضافی تامین شود مشکلات جدی‌ای برای سلامتی به همراه خواهد داشت. در ادامه یک سری آمار در مورد میزان مصرف سدیم و تامین آن ارائه می‌دهیم.

خطر مصرف سدیم زیاد برای کودکان

الگوهای غذایی کودکان و نوجوانان 2 تا 18 سال در این سنین ایجاد می‌شود و تا بزرگسالی ادامه دارد. در پیش گرفتن الگوی غلط در مصرف نمک می‌تواند پیامدهایی به دنبال داشته باشد.

طبق آماری که از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به دست آمده است، از هر 10 کودک، 9 نفر بیش از میزان توصیه شده سدیم مصرف می‌کند.

این آمار نشان می‌دهد که تقریبا از هر 6 کودک، یک نفر، به فشار خون بالا در دوران کودکی مبتلا می‌شود. این مشکل بیماری‌های قلبی و سکته را به دنبال خواهد داشت.

مصرف زیاد سدیم در کودکان، فشار خون بالا به دنبال درد.مصرف زیاد سدیم در کودکان، فشار خون بالا به دنبال درد.
مصرف زیاد سدیم در کودکان، فشار خون بالا به دنبال درد.

سدیم و مصرف نمک

نمک خوراکی یا سدیم کلرید، یک ترکیب شیمیایی است که 40 درصد آن را سدیم و 60 درصد آن را کلرید تشکیل می‌دهد. آمار نشان می‌دهد که سهم زیادی از سدیم از نمک طعام تامین می‌شود. در ادامه میزان مصرف نمک به شکل‌های مختلف در رژیم غذایی را بررسی می‌کنیم:

سهم نمک در رژیم غذایی افراد عادی

منبع اصلی نمک اضافی که منجر به فشار خون بالا و مشکلات قلب و عروق می‌شود، غذاهای فرآوری شده است؛ به طور معمول، افراد عادی به صورت‌های زیر نمک مصرف می‌کنند:

  • غذاهای فرآوری شده و آماده: 77 درصد
  • منابع طبیعی: 12 درصد
  • هنگام غذا خوردن: 6 درصد
  • در حین پخت: 5 درصد

یک وعده غذایی فست فود، ممکن است بیش از 1500 میلی‌گرم سدیم به بدن فرد برساند.

دستورالعمل میزان مصرف سدیم در کودکان

میزان مورد نیاز مصرف روزانه سدیم برای کودکان و نوجوانان به صورت زیر است:

  • سنین 2 تا 3 سال: کمتر از 1200 میلی‌گرم
  • سنین 4 تا 8 گرم: کمتر از 1500 میلی‌گرم
  • سنین 9 تا 13 سال: کمتر از 1800 میلی‌گرم
  • سنین 14 تا 18 سال: 2300 میلی‌گرم

یک قاشق غذا خوری نمک برابر با 2300 میلی گرم سدیم است.

یکی از شکل‌های تامین سدیم اضافی، استفاده از نمک خوراکی در حین غذا پختن است.یکی از شکل‌های تامین سدیم اضافی، استفاده از نمک خوراکی در حین غذا پختن است.

آمار مصرف سدیم

آماری که مایو کلینیک طبق نظرسنجی ملی تغذیه و سلامت 2015-2016 ارائه داده است، نشان می‌دهد:

  • 90 درصد کودکان و نوجوانان بیش از حد توصیه شده سدیم مصرف کردند.
  • میزان مصرف سدیم طبق این آمار، 2000 تا 5000 میلی‌گرم در روز بود.
  • دانش‌آموزان دبیرستانی تقریبا به میزان 400 تا 800 میلی‌گرم سدیم بیشتر از بچه‌های سن پایین‌تر مصرف کردند.
  • 50درصد از سدیم مصرف شده از ساندویچ‌ها، پیتزا، برگر، غذاهای مکزیکی، غذاهای پنیردار، سوپ و تنقلات تامین می‌شود.
  • دختران به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر از پسران به استفاده از سدیم اضافی روی آوردند.

این آمار در مورد کل مصرف روزانه سدیم نشان می‌دهد:

  • 10 درصد سدیم از بوفه‌های مدرسه؛
  • 16 درصد از فست فود؛
  • 58 درصد از غذاهای فروشگاهی تامین می‌شود.
تنقلات و غذاهای آماده در مدارس، مصرف سدیم در کودکان را بالا می‌برد.تنقلات و غذاهای آماده در مدارس، مصرف سدیم در کودکان را بالا می‌برد.
تنقلات و غذاهای آماده در مدارس، مصرف سدیم در کودکان را بالا می‌برد.

کاهش مصرف سدیم

آماری که تا کنون در مورد مصرف سدیم در کودکان ارائه دادیم، نگران کننده است؛ بنابراین ضروری است که مصرف این ماده کاهش داده شود.

عادات غذایی کودکان بستگی زیادی به سبک زندگی خانواده و آشپزی سالم دارد. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این الگوهای غذایی از کودکی به بزرگسالی منتقل می‌شود و منجر به فشار خون بالا و سکته خواهد شد.

توصیه هایی برای کاهش مصرف سدیم در کودکان

غذاهای رستورانی و فرآوری شده سهم مهمی در بالا رفتن میزان مصرف نمک دارند؛ بنابراین لازم است که رویکرد درستی در دفعات مصرف این غذاها داشته باشید.

پختن غذا در منزل می‌تواند نقش مهمی در کاهش مصرف این ماده داشته باشد. در هنگام پخت غذا و برای طعم‌دار کردن آن، می‌توانید برخی گیاهان و ادویه‌ها را جایگزین نمک کنید.

برچسب اطلاعات غذایی روی هر غذای فرآوری شده و تنقلاتی که از فروشگاه می‌خرید را بخوانید؛ سپس محصولاتی را انتخاب کنید که کمتر از 140 تا 200 میلی‌گرم سدیم دارند.

سعی کنید در هر وعده غذایی، تنها یک غذای فرآوری شده و کنسروی مصرف کنید.

ارقام ارائه شده در این مقاله، طبق آمار ایالت متحده آمریکا و بر اساس تحقیقات علمی انجام شده در این کشور است.

خانواده‌ها باید الگوی غذایی خود را در جهت کاهش مصرف سدیم تغییر دهند.خانواده‌ها باید الگوی غذایی خود را در جهت کاهش مصرف سدیم تغییر دهند.
خانواده‌ها باید الگوی غذایی خود را در جهت کاهش مصرف سدیم تغییر دهند.

کلام آخر

مصرف بیش از حد سدیم برای کودکان خطرات جدی‌ای را به دنبال دارد. والدین نقش مهمی در شکل‌گیری عادات غذایی کودک دارند و می‌توانند یک سبک غذایی سالم را در خانواده ایجاد کنند. بنابراین به عنوان یک والد دغدغه‌مند بهتر است میزان مصرف سدیم را کنترل کنند.

کاهش مصرف غذاهای فست فودی و کنترل میزان استفاده از نمک طعام در غذا، به شما کمک می‌کند میزان مصرف سدیم متعادل‌تری داشته باشید.



Source link