علم ورزش | ورزش در یک قرص؛ همه چیز در مورد قرص ورزش


آنچه در این مقاله می‌خوانید

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که یک قرص ممکن است بتواند اثرات ورزش را تقلید کند. محققان دریافتند ترکیبی که به تازگی با نام قرص ورزش ساخته شده، ممکن است بتواند باعث افزایش فیبر عضلانی و استقامت شود، درست شبیه به اثرات ورزش. متخصصان نتایج این یافته‌ها را توضیح می‌دهند و اینکه قرص ورزش چه معنایی برای تناسب اندام می‌تواند داشته باشد.

قرص ورزش چیست؟

اگر بتوانید همان فواید متابولیک باشگاه رفتن را بدون عرق کردن، به سادگی و با مصرف یک «قرص ورزش» به دست آورید چه حسی خواهید داشت؟ دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس ۱۰ سال وقت صرف کردند تا ترکیبی را برای تقلید از اثرات ورزش بر بدن، به شکل قرص درست کنند.

مطالعه‌ای که در جلسه اخیر انجمن شیمی آمریکا (ACS) ارائه شد، نشان داد ترکیبات شیمیایی جدید به نظر می‌رسد قادر به انجام این کار هستند، حداقل در موش‌ها. تغییرات متابولیکی که در بدن ما هنگام ورزش رخ می‌دهد شامل فعال شدن پروتئین‌های ویژه‌ای است که به عنوان گیرنده‌های مرتبط با استروژن (ERR) شناخته می‌شوند.

اکنون محققان ترکیبی به نام SLU-PP-332 ساخته‌اند که می‌تواند هر سه نوع ERR را فعال کند، یعنی تقلید از اثرات ورزش بر روی این پروتئین‌ها. در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، تیم تحقیقات دریافتند که این ترکیب باعث افزایش فیبر عضلانی و بهبود استقامت حیوانات در هنگام دویدن روی تردمیل می‌شود.

کاهش چربی از نتایج قرص ورزش

همچنین دانشمندان گروهی از موش‌ها را تحت یک رژیم غذایی پرچرب قرار دادند تا چاق شوند. سپس به تعدادی از آن‌ها به مدت ۲۸ روز SLU-PP-332 -ترکیب معروف به قرص ورزش- داده شد. در پایان مشخص شد، موش‌هایی که این ترکیب را مصرف کرده بودند، ۱۲ درصد سبک‌تر از موش‌های گروه دارونما بودند.

علاوه بر این، این موش‌ها حدود نیم گرم چربی بدن اضافه کردند، در حالی که برای گروه دارونما این مقدار حدود پنج گرم چربی بود. به گفته دانشمندان، این ترکیب منجر به کاهش سطح کلسترول و‌تری گلیسیرید خون می‌شود. محققان همچنین داروی شبیه ساز ورزش را روی موش‌هایی که به طور طبیعی چاق بودند آزمایش کردند. در این آزمایش، موش‌های چاق، ۳ ماه با رژیم غذایی معمولی تغذیه شدند و به مدت ۱۲ روز نیز به آن‌ها SLU-PP-332 یا دارونما داده شد.
در نهایت، موش‌هایی که داروی واقعی را مصرف کردند، با وجود خوردن همان مقدار غذا، چربی بدن کمتری داشتند. به گفته محققان، وزن کبد آن‌ها نیز کاهش یافته بود.

بها الگندی، استادیار شیمی دارویی و بیهوشی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن، می‌گوید که ایجاد این تغییرات سلولی بدون نیاز به ورزش می‌تواند برای سالمندان، کسانی که بر اثر بیماری دچار آتروفی عضلانی شده‌اند و افرادی که با مصرف داروهای کاهش وزن مانند اوزمپیک، عضله از دست می‌دهند، مفید باشد.

این گروه تحقیقاتی به طور جامع ترکیب پلاسمای خون موش‌هایی را که روی تردمیل با شدت بالا می‌دویدند، تجزیه و تحلیل کردند. سپس این ترکیبات با ترکیبات پلاسما در موش‌های ورزش نکرده مقایسه شد. نتایج این آزمایش تغییرات مولکولی قابل توجهی را در خون موش‌هایی که ورزش کرده بودند نشان داد. ورزش یک اسید آمینه اصلاح شده به نام Lac-Phe در خون تولید می‌کند، این ماده از لاکتات و فنیل آلانین سنتز می‌شود.

مایکل راک، M. D. مدیر پزشکی عصب‌شناسی می‌گوید، ایده درمانی دارویی که می‌تواند اثرات بیولوژیکی ورزش را در بدن تکرار کند، مطمئناً یک ایده هیجان‌انگیز است. مزایای سلامتی ورزش منظم به خوبی مستند شده است. اما متأسفانه، بسیاری از افراد نمی‌توانند به طور منظم فعالیت بدنی داشته باشند، که گاهی اوقات ممکن است به دلایل پزشکی باشد.

به عنوان مثال، بیماران مبتلا به اختلالات عصبی، از جمله زوال عقل پیشرفته و برخی اختلالات عصبی عضلانی، ممکن است نتوانند به میزان قابل توجهی از نظر فیزیکی فعال باشند. این ایده که با مصرف یک قرص (قرص ورزش) می‌توان از فواید فیزیکی ورزش کردن بهره برد، می‌تواند برای این افراد معجزه کند.

اما، این یک قرص جادویی نیست

گرگوری کاتز، M. D، می‌گوید: چند جنبه وجود دارد که باید در نظر داشت، به طور عمده از آنجایی که این تحقیق بر روی جوندگان انجام شده است نه بر روی انسان، نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که آیا انسان همان اثرات را از مصرف قرص ورزش خواهند دید یا خیر.

به خاطر داشته باشید که این ترکیب تنها یک خانواده از گیرنده‌ها را فعال می‌کند در حالی که ورزش اثرات بسیار دیگری بر بدن دارد در حالی که در این مرحله کار شده روی قرص ورزش، این ترکیب تنها اثرات متابولیکی مفیدی دارد. بنابراین، ما هنوز نمی‌دانیم که آیا این دارو می‌تواند برای شرایط سلامت خاصی مفید باشد یا خیر.

در حالی که مطالعات روی حیوانات با این ترکیب نشان می‌دهد که می‌تواند به طور بالقوه در برابر شرایطی مانند چاقی، نارسایی قلبی یا کاهش عملکرد کلیه با افزایش سن مفید باشد، این دارو به احتمال زیاد به این زودی‌ها به عنوان درمانی برای این مشکلات استفاده نخواهد شد. او خاطرنشان می‌کند: برای اینکه این قرص برای استفاده انسانی در نظر گرفته شود، هنوز کارهای زیادی دارد.

هرچند نتیجه بررسی‌های اولیه امیدوارکننده به نظر می‌رسد اما به گفته دانشمندان پیش از آزمایش این دارو بر روی انسان باید تحقیقات بیشتری به ویژه درباره عوارض جانبی دارو صورت بگیرد. اگر همه‌چیز خوب پیش برود، می‌توان امیدوار بود در چند سال آینده آزمایش‌های انسانی نیز شروع شود.

قرص ورزش، جایگزین باشگاه رفتن نمی‌شود!

همانطور که گفته شد حتی اگر این قرص به مرحله عرضه انسانی برسد، به‌طور کامل جایگزین ورزش نخواهد شد. همانطور که محققان پروژه می‌گویند، هیچ راهی برای جایگزینی ورزش وجود ندارد؛ چرا که اهمیت و فواید ورزش؛ بیش از هر راه دیگری است. با این حال، قرصی مانند این به طور بالقوه می‌تواند تأثیر ورزش را بر بدن شما افزایش دهد و کار را برای افرادی که در تلاش برای رسیدن به اهداف ورزشی هستند، آسان‌تر کند.

تهیه و تدوین: diet.com

نتایج این تحقیق در Journal of Pharmacology and Experimental Therapeutics منتشر شده است.




Source link