شبدر قرمز چیست؟ | مکمل یائسگی


شبدر قرمز گیاهی است که سال هاست در طب سنتی برای درمان برخی بیماری ها استفاده می شود. این گیاه مانند یک ادرارآور طبیعی تولید ادرار را افزایش می دهد و سطح مایعات را در بدن متعادل می کند. همچنین با کمک به دفع مواد زائد اضافی، مخاط و سمومی که می توانند در بدن تجمع کنند را خارج کرده و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد. علاوه بر این، شبدر قرمز می تواند به عملکرد کبد، ریه ها، سیستم اسکلتی و اندام های گوارشی کمک کند. ایزوفلاون های شبدر قرمز ممکن است به درمان علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه، بهبود تراکم استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و مشکلات مرتبط با قلب، مانند کلسترول بالا و فشار خون کمک کند.

آیا شبدر قرمز استروژن را افزایش می دهد؟

این گیاه حاوی ایزوفلاوون است. ایزوفلاون ها به دلیل فعال کردن گیرنده های استروژن اثراتی شبیه استروژن در بدن ایجاد می کنند. ایزوفلاون های اصلی موجود در شبدر قرمز شامل جنیستئین، دایدزن، فورمونونتین و بیوچانین هستند که با استخوان های قوی تر در افراد مسن و کاهش خطر ابتلا به انواع مختلفی از “سرطان های زنانه” و سلامت پروستات مرتبط هستند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که شبدر قرمز ممکن است برای مردان نیز مفید باشد، زیرا مردانی با سطوح PSA (آنتی ژن اختصاصی پروستات) بالا پس از مصرف مکمل های حاوی شبدر قرمز، بهبود در عملکرد کبد، عملکرد جنسی و کیفیت زندگی را تجربه کرده اند. همچنین شبدر قرمز منبع بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و الکترولیت های مختلف از جمله کلسیم، کروم، منیزیم، ویتامین های گروه B و ویتامین C می باشد.

فواید و خواص شبدر قرمز

همانگونه که گفته شد این گیاه خواص زیادی برای بدن دارد و نه تنها زنان، بلکه مردان نیز می توانند از مزایای آن بهره مند شوند. در این قسمت از مقاله در مورد خواص شبدر قرمز صحبت می کنیم تا بیشتر با این گیاه آشنا شویم.

1. کمک به کاهش علائم یائسگی

ایزوفلاون ها می توانند در کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، مشکلات خواب، افزایش وزن، کاهش توده استخوانی، شکستگی استخوان یا پوکی استخوان، مشکلات قلبی عروقی و التهاب مفاصل موثر باشند. مکمل شبدر قرمز تأثیر مثبتی بر سیتولوژی واژن، کلسترول تام، لیپوپروتئین با چگالی کم و سطوح تری گلیسیرید دارد. طبق تحقیقات زنان بزرگسالی که از عصاره شبدر قرمز استفاده می‌کنند، طی 90 روز پس از استفاده، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در سلامت پوست سر، مو و پوست خود از جمله کاهش علائم پیری، ریزش و نازک شدن مو تجربه می‌کنند.

با مکمل های مناسب دوران یائسگی اشنا شوید: سافت ژل منوهالت پلاس ویواتیون

2. کمک به حفظ استحکام استخوان

تحقیقات نشان می دهد که شایع ترین نوع پوکی استخوان مرتبط با کمبود استروژن در یائسگی است. بنابراین، این گیاه یک مکمل عالی برای رژیم غذایی پوکی استخوان است. زنان در دوران پیش از یائسگی با سطوح پایین استروژن یا تراکم استخوان پایین نیز می توانند از مکمل شبدر قرمز استفاده کنند. مطالعات نشان داده اند که مکمل‌های ایزوفلاون‌ به بهبود محتوای مواد معدنی استخوان، استحکام مکانیکی استخوان درشت نی (تیبیا) ، وزن استخوان ران، تراکم استخوان ران و جلوگیری از افزایش سطح آلکالین فسفاتاز سرم که منجر به ضعیف شدن استخوان می شود، کمک می‌کند.

3. کمک به سلامت قلب و عروق

سطوح پایین استروژن نه تنها احتمال ابتلا به پوکی استخوان، بلکه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به خصوص در زنان یائسه افزایش می دهد. طبق مطالعات شبدر قرمز برای سلامت شریان‌ها مفید است و خطر تصلب شرایین را کاهش و گردش خون را افزایش داده ، کلسترول را کنترل می کند و نیز به پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب کمک می کند. شبدر قرمز به لطف ایزوفلاون‌ها در برابر بیماری‌های قلبی محافظت کرده و HDL که به آن “کلسترول خوب” گفته می شود، را افزایش داده، از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری کرده و انعطاف پذیری بیشتری در شریان ها ایجاد می کند.

4. کاهش خطر ابتلا به سرطان های خاص

ایزوفلاون‌های موجود در شبدر قرمز به جلوگیری از تکثیر یا رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند و ممکن است قادر به القای آپوپتوز (خود تخریبی سلول‌های سرطانی) باشند. انواع سرطان هایی که تحت تاثیر استفاده از شبدر قرمز قرار می گیرند شامل سرطان پروستات، سینه و آندومتر هستند که با تغییرات هورمونی مرتبط می باشند. هنوز اطلاعات کاملی برای درک همه اثرات استروژن بر سرطان سینه وجود ندارد، بنابراین به افرادی که سابقه سرطان سینه دارند یا در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند، توصیه می‌شود تا زمانی که تحقیقات بیشتری انجام نشده از شبدر قرمز استفاده نکنند.

شبدر قرمز چیست؟

5. کمک به درمان التهاب پوست

ایزوفلاون ها برای کاهش علائم پیری پوست و کاهش بیماری های التهابی پوست مانند پسوریازیس، اگزما و بثورات مختلف مفید هستند. اثرات شبدر قرمز بر استروژن، بیشترین خواص ضد التهابی، محافظت کننده در برابر اشعه ماوراء بنفش، تقویت کننده کلاژن و التیام زخم را به آن می دهد. در افراد مسن، شبدر قرمز اثرات پیری پوست ناشی از کمبود استروژن را کاهش می دهد و می تواند به افزایش تولید کلاژن کمک کند. مزایای شبدر قرمز برای پوست شامل درمان بالینی زخم‌ها یا سوختگی‌ها و بهبود خاصیت ارتجاعی، ضخامت و هیدراتاسیون پوست است. بر اساس برخی تحقیقات، نه تنها فولیکول های پوست، بلکه پوست سر و ناخن ها را نیز تقویت می کند.

6. مبارزه با عفونت های تنفسی

این گیاه برای پیشگیری و درمان بیماری های تنفسی مانند سیاه سرفه، سرماخوردگی، آسم و برونشیت استفاده می شود. ممکن است به کاهش ناراحتی در طول بیماری کمک کرده و خلط را شل کند. می تواند اسپاسم برونش ها را آرام، کیفیت خواب را بهبود بخشد و به تخلیه مخاط و مایعات اضافی از سیستم تنفسی کمک کند. به محض اینکه احساس کردید یک بیماری شروع می شود، آن را امتحان کنید.

دوز مناسب

مکمل های شبدر قرمز را می توان به شکل عصاره یا کپسول یافت. ایزوفلاون های موجود در مکمل های شبدر قرمز بسیار قوی هستند، بنابراین دوزهای بسیار کمی مورد نیاز است. به نظر می رسد تا ۸۵ میلی گرم ایزوفلاون یک بار در روز برای اکثر بزرگسالانی که از شبدر قرمز استفاده می کنند، بی خطر است. دو کپسول حاوی 20 تا 40 میلی گرم برگ خشک شبدر قرمز، که یک تا دو بار در روز می توان مصرف کرد نیز گزینه مناسبی است. مشاهده نتایج و اثربخشی شبدرقرمز ممکن است سه ماه یا 12 هفته طول بکشد.

اثرات جانبی

از آنجایی که شبدر قرمز حاوی ایزوفلاون است ایمنی آن در بیماران مبتلا به سرطان سینه یا آندومتر بحث برانگیز است. برخی افراد هنگام مصرف شبدر قرمز عوارض جانبی مشابه استروژن مانند نفخ، حساس شدن سینه ها، تغییر در دوره های قاعدگی، تغییرات خلق و خو و سردرد را گزارش کنند. شبدر قرمز برای اکثر افراد خنثی، بی خطر یا حتی مفید به نظر می رسد و ممکن است به دلیل اثرات رقیق کننده خون در افرادی که لخته شدن خون غیرطبیعی دارند یا به تازگی جراحی کرده اند، خطر برخی از اختلالات خونریزی را افزایش دهد. در این موارد باید از مصرف این گیاه خودداری شود.

کلام پایانی
شبدر قرمز معمولا برای کمک به کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، خستگی، ریزش مو و کاهش میل جنسی استفاده می شود. ممکن است به حفظ استحکام استخوان ها، بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش خطر ابتلا به سرطان های خاص، درمان التهاب پوست و مبارزه با عفونت های تنفسی کمک کند. شبدر قرمز با تقلید از اثرات استروژن به مبارزه با التهاب، عفونت ها و عدم تعادل هورمونی کمک می کند.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع:draxe



Source link