شیرینی در رژیم کتوژنیک و خرید شیرین کننده طبیعی استویا


ممکنه شما هم جزو افرادی باشید که در رژیم کتوژنیک به سر می برید اما بدون شیرینی و قند نمی تونید زندگی کنید و یا زندگی بدون شکر براتون هیچ جذابیتی نداره.

یه خبر خوب براتون داریم که می تونید با جایگزین کردن قند و شکر با شیرین کننده های دیگه مثل استویا و اریتریتول بدون هیچ نگرانی کام خودتون رو شیرین کنید و از شیرینی در رژیم کتوژنیک خودتون استفاده کنید.

در این مطلب سه شیرین کننده اصلی که به عنوان شیرینی در رژیم کتوژنیک قابل استفاده هستند و امروزه بسیار کاربردی شده اند را معرفی می کنیم.

شیرینی در رژیم کتوژنیک

ketosweet مرتبط با شیرینی در رژیم کتوژنیک

سه شیرینی در رژیم کتوژنیک که جزو اصلی ترین شیرین کننده های مجاز رژیم کتوژنیک هستند شامل:

  • استویا
  • اریتریتول
  • زایلیتول

کلیه مواد غذایی شیرین, نوشیدنی ها و یا شیرینی جات کتویی شامل یکی از این شیرین کننده ها هستند.

استویا چیست؟

شیرین کننده طبیعی استویا یکی از معروف ترین شیرین کننده هایی ست که در رژیم کتوژنیک مجاز به مصرف آن هستید.

استویا در اصل یک گیاه است به اسم شیرین برگ، از برگ های این گیاه بعد از فراوری شدن میتونید به عنوان شیرین کننده در چای و نوشیدنی های دیگه و همچنین در غذا و شیرینی و کیک استفاده کرد.

برگ گیاه شیرین برگ حدود 200 الی 300 برابر شیرین تر از شکر هستش، ولی این گیاه بعد از فراوری شدن و حذف فلزات سنگین قابل مصرف میشه و نباید به صورت برگ مورد مصرف قرار بگیره.

در واقع کالری کم و کربوهیدرات کمتر نسبت به شکر شیرین کننده استویا رو در زمره یکی از بهترین شیرین کننده های طبیعی و مناسب برای لاغری افراد قرار داده.

از استویا برای هر چیزی میتونید استفاده کنید، در نوشیدنی ها، بستنی و کیک و شیرینی، مربا و خوراکی های شیرین دیگه.

برای افراذی که دیابت دارند و همچنین کسانی که به دنبال رژیم لاغری هستند، شیرین کننده طبیعی استویا میتونه بسیار مناسب باشه چون جذب بدن نمی شه ولی کام شما رو شیرین میکنه.

پس اگر مبتلا به دیابت هستید و یا رژیم غذایی دارید با خیال راحت می تونید از استویا در رژیم غذایی خودتون استفاده کنید.

اریتریتول چیست؟

اریتریتول هم میتونه به عنوان یک شیرین کننده جایگزین شکر و قند باشه، ولی برای افرادی که به این ماده آلرژی دارند شیرین کننده طبیعی استویا میتونه انتخاب بهتری داشته باشه.

اریتریتول به عنوان یک قند الکلی به شمار می یاد که در برخی از میوه ها یافت می شه ولی معمولاً از ذرت با انجام تغییرت ژنتیکی به دست می یاد.

همچنین جایگزین خوبی برای آسپارتام به حساب میاد که البته نباید در مصرف اون زیاده روی کرد، چرا که مضراتی هم داره.

افرادی که حساسیت روده دارند، اریتریتول میتونه باعث تحریک پذیری بشه و در بعضی از افراد ممکنه باعث سرگیجه و اسهال بشه، در نتیجه این افراد باید در مصرف این نوع شیرین کننده مراقب باشند.

همچنین برخلاف استویا که اشتها رو کم میکنه اریتریتول بر عکس باعث پرخوری میشه که این به نوبه خود برای افرادی که رژیم دارند بسیار ناخوشایند هست، در نتیجه به این افراد توصیه میشه از استویا استفاده کنند.

البته همچنین گاهاً گزارش شده که در بعضی از افراد سبب ایجاد حساسیت پوستی شده.

کتوژنیک

زایلیتول چیست؟

زایلیتول تقریباً به شیرینی ساکارزه اما نسبت به آن ۳۳ درصد کالری کمتری داره و به عنوان یک شیرین کننده دیابتی استفاده می‌شه.

زایلیتول بر خلاف شیرین کننده‌های طبیعی یا مصنوعی دیگه، برای سلامت دندان‌ها نیز مفیده و حتی مصرف مداوم اون امکان پوسیدگی دندان‌ها را تا یک سوم کاهش می‌ده.

همچنین باعث جذب مجدد مواد معدنی به وسیله مینای دندان‌ها می‌شه که استحکام دندان‌ها رو افزایش می‌ده.

همچنین جویدن آدامس‌های حاوی زایلیتول نیز از بروز عفونت گوش میانی که یکی از شایعترین بیماری‌های دوران کودکی محصوب میشه تا حدی جلوگیری می‌کنه.

زایلیتول به طور طبیعی و در غلظت‌های پایین در الیاف بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شه، و می‌تونه از انواع توت‌های مختلف، جو، و قارچ و همچنین به عنوان یک ماده فیبری خشک از پوسته ذرت و تفاله نیشکر استخراج بشه.

نوشیدنی های مناسب رژیم کتوژیک

از بهترین نوشیدنی ها در رژیم کتوژنیک به چای میشه اشاره کرد که مصرفش برای افزایش چربی سوزی و کاهش قند خون بسیار مناسبه.

ولی خیلی از افراد نمیتونن چای رو بدون قند یا شکر مصرف کنند، به همین دلیل شیرین کننده طبیعی استویا میتونه به جای شکر برای شیرین کردن چای استفاده بشه.

در رژیم کتوژنیک معمولاً هر چیز شیرینی حذف میشه که شکر در اولویت این مواد قرار داره.

اما استفاده از استویا به جای شکر برای شیرینی جات، نوشیدنی ها، دسر و غذاهای شیرین هیچ ضرری نداره و اصلاً از رژیم خارج نمیشویم.

قابل ذکره که اکثر پزشکان رژیم درمانی در فهرست مواد کتوژنیک از استویا بعنوان اولین شیرین کننده طبیعی یاد میکنند و اولین پیشنهادشون برای جایگزینی قند و شکر استویاست.

نتیجه گیری

در کل شیرین کننده طبیعی استویا بهترین شیرین کننده دنیاست و تاکنون هیچ ضرری برای آن ثابت نشده، البته مصرف اریتریتول به مراتب خیلی بهتر از مصرف شکر سفید و قنده چون کالری و کربوهیرات کمتری داره.

نکته: استویا از اریتریتول شیرین تره و گیاهی ست در حالی که اریتریتول، قند الکلی است که از میوه ها به دست می یاد.

در رژیم کتوژنیک شکر و هرچیزی که کربوهیدرات بالایی داره باید حذف بشه، در مقابل باید از مواردی استفاده کنیم که بتونه جایگزین مناسبی برای قند و شکر باشه که بهترین انتخاب شیرین کننده استویاست.

 

امیدوارم با خوندن این مطلب با جایگزین های قند و شکر آشنا شده باشید و بتونید از شیرینی در رژیم کتوژنیک خودتون استفاده کنید.

در صورتیکه تمایل به خرید محصولات استویا دارید از بخش فروشگاه سایت میتونید قرص استویا، پودر استویا و دیگر محصولات رو تهیه کنید.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید