کاملترین مقاله در مورد رژیم کاهش وزن کتوژنیک از 0 تا 100


آشنایی با رژیم کاهش وزن کتوژنیک

امروز می خواهم با شما در مورد رژیم کتوژنیک صحبت کنم که جدیدا خیلی‌ها از این رژیم برای لاغری استفاده میکنند.به احتمال زیاد برای همه شما سوال شده که رژیم کتوژنیک چی هست؟ چه مزایا و معایبی داره و یا آیا این رژیم به بدن ضرر هم میزنه؟ ممکنه که بازگشت دوباره داشته باشه؟ آیا رژیم کتوژنیک همراه با ورزش میشه؟

رژیم کتوژنیک برای بیماری‌های زمینه‌ای مشکل ساز هست یا نه؟

همه اینها برای شما سوال هست. این  خیلی خوبه که آدم قبل از اینکه اقدام به گرفتن رژیمی بکنه تمام اطلاعات لازم و کافی را در مورد اون رژیم به دست بیاره و بدونه که آیا با بدن سازگار یا نه؟!

حالا میخوایم باهم دیگه در مورد اینکه کتوژنیک چجور رژیمی هست و چه قوانینی داره، صحبت کنیم .

تفاوت اصلی رژیم کتوژنیک با رژیم های دیگه درمیزان کربوهیدرات هست که در رژیم کتویی به کمترین مقدار خودش میرسه در صورتی که  میزان چربی و پروتئین به بیشترین مقدار خودش میرسه!

حتما از شنیدن این موضوع تعجب کردید,وجود چربی در یک رژیم کاهش وزن !!

مطمئنا علامت سوال های زیادی در ذهنتون به وجود آمد.

چربی های مفید و سالم چه نوع چربیهایی هستند؟

منظور از چربی در رژیم کتوژنیک ،چربی و روغن‌های سالم و خوب است مثل : روغن زیتون ، روغن نارگیل و یا چربی مفیدی که در گوشت ارگانیک وجود دارد و همینطور چربی های مفید لبنیات به خصوص شیری که به صورت ارگانیک تهیه شده.

پس این موضوع را متوجه شدید که منظور از چربی در رژیم کتوژنیک چربی های ناسالم مثل چربی روغن سرخ کردنی، روغن های فراوانی که ما برای پخت و پز استفاده میکنیم نیست.

 

کربوهیدرات چیست ؟

در ادامه در مورد این موضوع که اصلاً کربوهیدرات چیه صحبت می کنیم ،رژیم کتوژنیک چرا میخواد کربوهیدرات رو به حداقل ممکن برسونه.

کربوهیدرات یکی از سه نوع از منبع انرژی هست که در بیشتر مواد غذایی دیده میشه و وجود داره مثل برنج، ماکارونی، نان.

کربوهیدراتها یکی از مواد سوخت و ساز اصلی بدن هستند که بسیاری از آنها در بدن به گلوکز تبدیل می شوند .

در رژیم کتویی این منبع سوخت و ساز با چربی های مفید و خوب جایگزین می شوند.

ساختار اصلی رژیم کتوژنیک اینجوریه که سوخت و ساز بدن رو به جای کربوهیدرات با چربی جایگزین میکنه یعنی : به جای اینکه بدن کربوهیدرات بسوزونه ،گلوکز بسوزونه، چربی‌ها رو میسوزونه این روند چربی سوزی به کاهش وزن بدن کمک میکنه.

یک نکته بسیار بسیار مهم این است که وجود کربوهیدرات برای تنظیم تعادل بدن ضروری است در نتیجه به هیچ وجه کربوهیدرات را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف نکنید .

شما باید حداقل 50 یا 60 گرم کربوهیدرات را در رژیم غذایی خود داشته باشید بخصوص فیبرها نقش مهمی دارند.

 

 

 

 

از موارد دیگری که در رژیم کتوژنیک باهاش برخورد می‌کنیم اینه که علاوه بر کاهش وزن، افزایش حجم عضله، کاهش احساس گرسنگی،عملکرد بهتر سیستم هورمونی بدن،  و افزایش هوشیاری و عملکرد مغز رو هم شاهد هستیم.

 آشنایی با رژیم کتویی و هرم غذایی مربوط به آن

  توضیح هرم اولیه برای رژیم کتونی

هرم اولیه رژیم کتوژنیک

در قسمت پایین  قسمت پایه گوشت ها هستند بعد بالاتر از آن تخم مرغ و پنیر ، طبقه بالاتر چربیها و بعد بالاتر سهم کوچکی از سبزیجات غیر نشاسته ای و مغزها و در نوک هرم هم بخشی از خانواده توت ها رو داریم
این هرم برای خیلی ها به علت حجم بالای گوشت و پنیر و تخم مرغ بسیار بدبینانه است.
ولی اگر مفهوم اصلی هرم رو متوجه بشیم شاید زیاد باهاش مخالفت نکنید.
تو رژیم کتونی ما مخالف گوشت نیستیم ولی نباید بیشترین سهم ما از رژیم غذایی گوشت باشه بعد میرسیم به  مقدار بسیار کم سبزیجات غیر نشاسته ای که زیاد جالب به نظر نمی رسه.

خب همانطور که می‌بینید تعادل جالبی بین مواد غذایی لازم رژیم کتویی در این هرم که به عنوان هرم اولیه رژیم کتوژنیک شناخته میشه برقرار نشده است ،پس بریم سراغ یه هرم جدیدتر و بهتر

⁦⬇️⁩

 

Keto Diet Food List Pyramid مرتبط با کاملترین مقاله در مورد رژیم کاهش وزن کتوژنیک از 0 تا 100

معرفی هرم کامل و مفید در رژیم غذایی کتوژنبک

تو یه هرم بهتر که شامل روغن های بسیار مفید و سالم هست دقت کنید
اینکه همه پایه روغن نیست بلکه پایه رژیم غذایی شامل روغن های مفید مثل روغن نارگیل و گوشت و ماهی های چرب و همینطور تخم مرغ هست که بسیار عالی به نظر میرسه.
ولی باید مطمئن باشید که ازگوشت هایی استفاده کنید که ارگانیک و چرب باشند
و همین طور از ماهی پرورشی و روغن های مثل روغن نارگیل و آووکادو و کره و روغن زیتون استفاده کنید
بازهم تاکید میشه که همگی ارگانیک و سالم باشند .
بخش بزرگ بعدی گیاهان غیر نشاسته ای هستند .منظور از گیاهان غیر نشاسته ای سبزیجاتی هستند که میزان نشاسته و قند آنها کمتر هست بیشتر به دنبال سبزیجاتی باشید که آب زیاد و برگ سبز ندارن مثل بادمجان، پیاز، گل کلم،قارچ و انواع فلفل که می توانید در پخت و پز هم از این سبزیجات استفاده کنید.

دسته بعدی سبزیجات سبز و دارای فیبر هستند مانند کرفس ،خیار،اووکادو

همانطور که در بالا اشاره شد فیبرها نقش بسیار مفیدی در سیستم گوارش بدن ما بازی میکنند و نباید از آنها غافل شد.
نباید میوه نشاسته ای و دانه دار تو رژیم کتوژنیکتون  باشه .
حالا میرسیم به لبنیات که باید شامل شیر تهیه شده از دام ارگانیک طبیعی و با کیفیت باشه و همینطور از نوع خام باشد و تا حد امکان پاستوریزه نشده باشد.
همینطور میتونید با استفاده از تخمیر شیر،ماست و خامه هم تهیه کنید چون در این صورت حاوی آنزیم های فعال هست و لاکتوباسیل ها ی زنده دارد که در هضم غذا به ما کمک میکنند و سالم هستند.

بعد ما در قله آجیل ها و بری ها رو داریم ،بری ها یعنی خانواده توت ها بسیار سالم و مناسب هستند و حاوی ریز مغذی هستند ولی یک مقدار هم قند دارند، پس بسته به میزان کربوهیدراتی که میخواهید دریافت کنید از آنها مصرف کنید ولی لازم نیست کاملا محدود کنید .توجه کنید که از آجیل ها حتما به صورت خام استفاده کنید و از تفت دادن و برشته کردن آنها خودداری کنید. از آجیل های خوب می توان گردو و فندق را نام برد ولی آجیل هایی که کربوهیدرات بالایی دارند مثل بادام هندی را خیلی محدود کنید.

خیلی ها با رژیم کتویی مخالف هستند و میگویند که چطور از رژیمی که پر از گوشت و چربی هست برای کاهش وزن استفاده میکنید.
اما انچه که باید گفت این است که تو رژیم کتویی از همه مواد موجود در طبیعت استفاده می شود تنها در صورتی که سالم و ارگانیک باشند فقط کافیه از ترکیب و چینش درستی در رژیم غذایی استفاده شود.

بدن شما نیاز دارد که همه نوع غذایی بخورید ولی از غذاهای پروسس شده و آسپارتام و سوکاروز و مواد مصنوعی دارد دوری کنید اینها جایی در بدن شما ندارند اگر میخواهید سالم باشید.

 

خب حالا که با رژیم کتویی و اصول آن آشنا شدید شاید علاقمند باشید که این رژیم را در برنامه غذایی خود قرار دهید

یکی از اولین سوالاتی که در ذهن شما پیش می آید این است که برای جایگزین کردن غذای حاوی کربوهیدرات با پروتئین و چربی از چه موادی استفاده کنم؟

خب اینجا یکم باید از هنر جایگزین کردن بهره ببرید

مثلا جایگزینی آرد سفید با آرد بادام

یا استفاده از روغن نارگیل در رژیم غذایی

همینطور استفاده از شیرینی های که از پروتئین تهیه شده اند.

 

……

برای اطلاعات بیشتر از سایت سلامتی 247 بازدید فرمایید

 



Source link

دیدگاهتان را بنویسید