علم ورزش | کورگاسم؛ ارگاسم ناشی از ورزش چیست؟


کورگاسم (coregasm) یک ارگاسم ناشی از ورزش است. بعضی از افرادی که آن را تجربه کرده‌اند، عاشقش شده‌اند و برخی دیگر آن را یک مزاحم می‌دانند. همان‌طور که شاید حدس زده باشید کورگاسم از ترکیب دو واژه کور (core به معنی مرکز بدن) + گاسم (orgasm = انتهای کلمه ارگاسم) ساخته می‌شود که اشاره به انجام حرکات مرکز بدنی دارد که باعث ارگاسم فرد می‌شوند.

چه شما کورگاسم را تجربه کرده باشید یا نه – و چه از آن لذت برده باشید یا نه – در ادامه تمامی چیزی که باید درباره ورزشی که باعث ارگاسم می‌شود را بدانید آورده‌ایم. با ادامه علم ورزش همراه باشید.

کورگاسم چیست؟

یک کورگاسم، ارگاسمی است که در حین انجام فعالیت جسمانی اتفاق می‌افتد. به این دلیل به کورگاسم شهرت دارد چون تجربه آن تا حد زیادی به حرکات ورزشی شکمی گره خورده است، اگرچه محققان هنوز دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث کورگاسم می‌شود.

دبی هربنیک (Debby Herbenick) پزشک و پروفسور دانشکده سلامتی عمومی ایندیانای ایالات متحده آمریکا و نویسنده تمرینات کورگاسم (Coregasm workout) در این باره می‌گوید: “ما نمی‌دانیم که کورگاسم چطور اتفاق می‌افتد، اگرچه در بسیاری از جهات این شیوه مشابه ارگاسم با تحریک جنسی است که فرایندهای آنها هنوز هم در حال درک‌شدن هستند”.

جالب این است که کورگاسم ممکن است یک تجربه کاملاً فیزیولوژیکی باشد، در بیشتر افرادی که کورگاسم را تجربه کرده‌اند، گزارش داده‌اند که آنها به فعالیت‌های جنسی فکر نمی‌کردند. انقباضات تکراری و خستگی عضلات لگن خاصره و مرکز بدن به نظر می‌رسد به کورگاسم کمک کند.

کورگاسم چقدر رایج هستند؟

تحقیقات کوچکی درباره موضوع کورگاسم وجود دارند، اما طبق مطالعات هربنیک، به نظر می‌رسد که کورگاسم‌ها ممکن است بیشتر از چیزی که مردم فکر می‌کنند رایج باشند ( این دقیقاً موضوعی نیست که بعضی از افراد بخواهند درباره آن حرف بزنند، بنابراین مکالمه اجتماعی درباره کورگاسم‌ها به راحتی در دسترس نیستند).

با این‌ وجود تحقیق هرنبیک پیشنهاد می‌کند که کورگاسم‌ها نسبتاً رایج هستند حداقل در بین زنان. هربنیک در خبری که درباره مطالعه‌ای منتشر شد گفت: ” این داده‌ها جالب هستند چون آنها پیشنهاد می‌کنند که ارگاسم لزوماً یک رویداد جنسی نیست و همچنین آنها ممکن است به ما چیزی بیشتر درباره فرایندهای بدنی زیربنایی زنانی که تجربه ارگاسم دارند آموزش دهند”.

یک نظرسنجی در مجله کراس فیت نشان داد که این پدیده در بین ورزشکاران کراس‌فیت نسبتاً رایج است. داده‌های نظرسنجی ملی سلامت جنسی و رفتاری روی 1012 مرد و 1083 زن 14 سال به بالا نشان داد حدود 9% از آنهایی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند، گزارش تجربه ارگاسم برپایه ورزش را داده بودند. با ایننحال همه این ارگاسم‌ها به دلیل حرکات مرکز بدن نبودند.

آیا هر فردی می‌تواند یک کورگاسم داشته باشد؟

هیچ تضمینی برای دستیابی با کورگاسم با انجام حرکات لیست شده زیر نیست. درست مانند بعضی از افراد که نمی‌توانند طی فعالیت‌های جنسی‌شان به ارگاسم دست یابند، هر فردی نیز توانایی دستیابی به ارگاسم طی ورزش را ندارد.

مردان نیز می‌تواند کورگاسم را تجربه کنند، همان‌طور که شواهد حکایتی در اینترنت و کتاب هربنیک به آن اشاره دارد. با این حال، احتمالاً در مردان کمتر رایج باشد. بعلاوه، هربنیک می‌گوید یک تفاوت اساسی این است که مردان از کورگاسم تجربه انزال را خواهند داشت و ” یک جنبه جالب این است که آنها عمدتاً نعوظ قبل از انزال را نداشته باشند.”

کورگاسم چه احساسی دارد؟

یک کورگاسم احتمالاً احساسی مشابه یک ارگاسمی که شما در حین انجام فعالیت‌های جنسی انجام می‌دهید را با کمی تفاوت‌های کلیدی دارد. برای زنان، یک کورگاسم ممکن است احساس یک ارگاسم واژنی عمیق را داشته باشد که می‌تواند یک لذت بیشتر را برای زنانی که طی دخول واژنی به ارگاسم دست نمی‌یابند داشته باشد.

در کتاب تمرین کورگاسم (که در بالا اشاره شد)، هرنبیک یک مطالعه بر پایه مصاحبه را که او و همکارانش انجام داده بودند ترتیب دادند که در آن زنانی شرکت داشتند که کورگاسم را تجربه کرده بودند. بعضی از آنها هیچ تجربه دیگری از ارگاسم نداشتند که با آن مقایسه شوند، در حالی که برخی دیگر تجربه ارگاسم از خودارضایی، رابطه جنسی، رابطه دهانی و دیگر انواع روش‌های تحریک‌کردن را داشتند.

دبی هربنیک – پزشک و محقق:

برای آنهایی که تجربه ارگاسم دخول واژنی داشتند، به شکل مستمری می‌گفتند که کورگاسم در مقایسه با ارگاسم خودارضایی کلیتوریس احساسی بیشتر شبیه به ارگاسم رابطه جنسی دارد.”

یک نویسنده در مدیوم (Medium) توضیح می‌دهد که کورگاسم او احساسی شبیه به شروع‌شدن از داخل و حباب‌زدن به بیرون را داشت به جای اینکه از سطح مانند یک ارگاسم کلیتوریس شروع شود. این احتمال به این دلیل است که احساس با عضلات لگن خاصره و مرکز بدن شروع می‌شود به جای اینکه پایه‌های عصبی اطراف ناحیه واژن لمس شود.

برای مردان، یک کورگاسم ممکن است احساسی شبیه یک ارگاسم پروستات را در مقایسه با ارگاسم ناشی از تحریک اندام جنسی‌شان (خودارضایی) به دلیل تحریک داشته باشند. مشابه زنان، این تفاوت احتمالاً به دلیل فعال‌سازی عضلات لگن خاصره و مرکز بدن است.

حرکات ورزشی برای کورگاسم

به طور کلی، حرکاتی که عضلات شکمی را درگیر می‌کند به احتمال زیاد بیشتر از حرکاتی که مرکز بدن را درگیر نمی‌کند باعث کورگاسم شود. حرکاتی که شامل درگیری عضلات لگن خاصره کف لگنی است می‌تواند به کورگاسم کمک کند. پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی 2014 یک نوعی از حرکات ورزشی را که به اولین ارگاسم ناشی از ورزش کمک می‌کند که شامل بالارفتن از طناب، حرکات شکمی و یوگا می‌شود را توصیف کردند.

حرکاتی که می‌تواند احتمالاً به کورگاسم کمک کند شامل حرکات زیر می‌شوند:

  • کرانچ و دراز و نشست: هر نوعی از کرانچ‌ها یا دراز و نشست‌ها ممکن است به تحریک انگیختگی و انجام کورگاسم کمک کند به لطف روشی که عضلات لگن و شکمی منقبض می‌شوند.
  • بلندکردن پاها: کاربران ردیت (Reddit) گزارشاتی مبنی بر تجربه کورگاسم در حین بلندکردن پاها را داشته‌اند که احتمالاً به دلیل موقعیت “توخالی” برای این حرکت ناشی می‌شود.
  • پلانک‌ها و نگهداری توخالی: مانند بلندکردن پا، پلانک‌ها و نگهداری توخالی نیازمند این است که ناف شکمتان را به داخل ببرید و عضلات شکمی را به داخل فشار دهید که می‌تواند باعث یک کورگاسم شود.
  • اسکوات‌ها: اسکوات‌ها ممکن است باعث یک کورگاسم شوند به‌ویژه وقتی به بالا می‌روید وقتی عضلات باسن و مرکز بدن را برای هل‌دادن بدن به بالا منقبض می‌کنید.
  • حرکات شکمی آویزان شدن: شما ممکن است قادر به دستیابی با کورگاسم با انجام حرکاتی مانند بلندکردن پاهای آویزان، آویزان کردن تنه، آویزان کردن پاها (بالا و پایین کردن پاها وقتی دست ها آویزان هستند) یا به شکل آسانی آویزان شدن از یک میله در حین منقبض‌کردن مرکز بدن باشید.
  • بارفیکس و پل اپ: اگر به‌درستی انجام شوند، بدنتان یک موقعیت توخالی را طی پل اپ و بارفیکس تجربه خواهد کرد. این موقعیت شبیه قایق، نیازمند این است که ناف را به نزدیک ستون فقرات کرده و مرکز بدنتان را فشار دهید که احتمال کورگاسم را افزایش خواهد داد.
  • بالارفتن از طناب: بالارفتن از طناب کل بدن شما را درگیر می‌کند اما به‌ویژه باعث درگیری مرکز بدنتان در یک حالت تکراری می‌شود. آنها همچنین باعث اصطکاک ناحیه واژنی می‌شوند. اگر بتوانید بالارفتن از طناب را انجام دهید، این حرکت ممکن است یکی از مؤثرترین روش‌ها برای دستیابی به کورگاسم باشند.
  • حالت‌های یوگا: هر حالت یوگا که نیازمند درگیری مرکز بدن باشد می‌تواند به کورگاسم منتهی شود. برای مثال: حالت قایق، حالت پل، حالت عقاب، حالت دلفین، حالت گربه، حالت صندلی و حالت گاو.

دیگر حرکات

حرکات شکمی به نظر می‌رسد رایج‌ترین حرکاتی باشند که به ارگاسم‌های ناشی از ورزش منجر می‌شوند اما بعضی افراد از تجربه کورگاسم یا نزدیک کورگاسم در حین انجام فعالیت‌های زیر نیز خبر داده‌اند:

  • دویدن (به خصوص سربالایی دویدن)
  • دو سرعتی
  • بلندکردن وزنه
  • دوچرخه‌سواری

ست‌ها تکرارها

در بعضی موارد، واقعاً خود حرکت باعث کورگاسم نمی‌شود. بلکه سطح تلاش است که باعث آن می‌شود. مطابق نظر برخی کاربران ردیت، بعضی از آنها گفته‌اند که در حین انجام‌دادن چند تکرار نهایی کورگاسم را تجربه کرده‌اند.

این می‌تواند نشان دهد که کورگاسم‌ها احتمالاً در زمان خستگی عضلانی اتفاق می‌افتند. اگر خودتان را در حالت تجربه کورگاسم در حین اینکه شدت تمرینتان را بالا می‌برید دیدید یا نزدیک خستگی عضلانی بودید شما می‌توانید ست‌ها را برای پرهیز از کورگاسم کوتاه کنید.

چطور از کورگاسم پرهیز کنیم؟

در مواردی که کورگاسم می‌تواند ناراحت‌کننده، شرم‌آور یا حتی ناخوشایند باشد شما می‌توانید این گام‌ها را برای متوقف‌کردن آن انجام دهید. هربنیک می‌گوید: چون افراد کورگاسم را در انجام بعضی از حرکات نه دیگری تجربه می‌کنند، بهترین روش این است برای پرهیز از کورگاسم از انجام این نوع حرکات پرهیز کرد. همان‌طور که در بالا هم بحث شد، شما می‌توانید ست‌های نهایی را قبل از دستیابی به خستگی عضلانی برای دیدن اینکه می‌تواند کمک کند یا نه به پایان برسانید.

اگر طی ورزش‌های استقامتی مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری کورگاسم را تجربه می‌کنید، سعی کنید زمان یا مسافت تمرینتان را کاهش دهید. هربنیک در این باره می‌گوید که: اگرچه این ممکن است یک توصیه ایده‌آلی نباشد، اما ما هنوز هم در اوایل یادگیری درباره کورگاسم هستیم و بهترین توصیه‌ها با مطالعات بیشتر خواهند آمد.

آیا ورزش ارگاسم جنسی را بهبود می‌بخشد؟

مطالعات نشان داده‌اند که ورزش و عملکرد جنسی ممکن است یک رابطه دوطرفه با همدیگر داشته باشند. مطالعات نشان می‌دهند که ورزش می‌تواند به بهبود زندگی جنسی به روش‌های مختلفی کمک کند شامل کاهش خطر اختلال نعوظ در مردان و تحریک برانگیختگی در زنان.

ورزش ممکن است به شکل مستقیم شانس داشتن ارگاسم طی رابطه جنسی را افزایش ندهد یا شدت ارگاسم را وقتی آنها را تجربه می‌کنید اما تحقیقات پیشنهاد می‌کنند که فعالیت جسمانی می‌تواند رابطه جنسی را در به روش‌های زیر لذت‌بخش‌تر کند:

  • ورزش ممکن است به زنان یائسه کمک کند از علائم مرتبط با رابطه جنسی تسکین یابند، حرکات کف لگن خاصره به‌ویژه ممکن است رهاسازی اضافی را به همراه داشته باشد.
  • چندین مطالعه نشان داده است که فعالیت فیزیکی منظم به حفظ سطوح بالاتر هورمون‌های خاصی کمکی می‌کند شامل هورمون دی هیدروتستسترون که به فرکانس ارگاسم در مردان مرتبط است.
  • ورزش می‌تواند به احساس اعتمادبه‌نفس و جذابیت کمک کند که یک بخش بزرگی از رابطه جنسی سالم و داشتن احساس راحتی با همسران به خصوص در زنان است.

جمع‌بندی

بعضی از افراد ممکن است از کورگاسم و دستیابی فعالانه‌ به آن لذت برند در حالی که بعضی دیگر ممکن است آن را ناراحت‌کننده و حواس‌پرتی بدانند و ترجیح دهند از آن اجتناب کنند. اینکه جزو کدام دسته هستید، باید حرکات مختلفی را امتحان کنید تا ببینید که آیا جزو دسته‌هایی هستید که از آن لذت می‌برید یا نه.

تهیه و ترجمه: diet.com




Source link