همایش سالیانه انجمن پزشکی عفونی کودکان


نیاز روزانه کودکان به ویتامین دی، روی و آهن
 
نوزدهمین همایش سالیانه انجمن پزشکان عفونی کودکان ایران و پانزدهمین بزرگداشت استاد دکتر احمد سیادتی به صورت حضوری از امروز ۱۰ آبان ماه در سالن همایش دکتر غرضی بیمارستان میلاد آغاز به کار کرد.
 

دکتر محمدرضا بلورساز رئیس انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران در حاشیه برگزاری این همایش بیش از ۴۰ سخنران درباره انواع مهم و شایع بیماری‌های عفونی و تنفسی اطفال به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

وی افزود: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، عفونت‌های شایع کودکان در کشور به خصوص عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی، عفونت‌های ادراری، واکسیناسیون، بیماری کاوازاکی، مونونوکلئوز، آنفلوآنزا و کووید، همچنین نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه امراض عفونی، اثرات تغذیه بر رشد و نمو کودکان، اهم موضوعات این همایش سه روزه هستند. در همین راستا همایشی نیز به صورت آنلاین ۳ تا ۵ آبان برای متخصصان شهرستان‌ها و استان‌های کشور برگزار شد.

بلورساز با حضور در غرفه شرکت پوراطب گستر ایرانیان در نمایشگاه جنبی این رویداد که به معرفی محصولات مکمل غذایی و انواع ویتامین‌های خوراکی کودکان پرداخته است، گفت: مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های خوراکی اطفال باید براساس توصیه‌های پزشکان و مطابق با نیازهای کودکان که در هر سن تفاوت دارد، تجویز شود به گونه‌ای که آزمایش‌های دوره‌ای و چکاپ برای بررسی کمبود برخی از این ویتامین‌ها جهت مصرف توسط هر کودک به طور مجزا لازم است.

وی افزود: ویتامین دی، روی (زینک) و آهن باید به طور جدی و روزانه مصرف شوند به گونه‌ای که نیاز کودکان به این سه ماده یا عنصر کمیاب و ضروری در سنین مختلف کودکی مطابق با وزن و شرایط تغذیه متفاوت اما لازم است.

رئیس انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان با بیان اینکه مصرف مکمل‌ها چه در بالغین و چه در کودکان باید به طور علمی و منطقی توصیه شود، افزود: این عناصر کمیاب و ویتامین‌های ضروری نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی دارند.

وی گفت: ویتامین دی باید به صورت ۰/۲ میلی‌گرم به ازاء هر کیلوگرم (دو دهم میلی‌گرم) وزن کودک به طور روزانه با هدف پیشگیری مصرف شود و زینک (عنصر معدنی روی) نیز ۰/۱ میلی‌گرم (یک دهم) بر هر کیلو وزن کودک باید به طور روزانه برای پیشگیری از برخی بیماری‌ها توسط کودکان مصرف شود. برای بالغین به طور معمول حداقل ۵۰ هزار واحد ویتامین D به طور ماهانه باید توصیه شود.

بلورساز گفت: ویتامین A، ویتامین دی و مولتی‌ویتامین باید به کودکان زیر دو سال حتما داده شود اما برحسب نیاز کودک، آهن با هدف پیشگیری از بیماری (پروفیلاکسی) باید یک تا دو میلی‌گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن کودک به طور روزانه تجویز شود و در موارد نیاز بیشتر به این ماده، باید دوزهای بالاتر را محاسبه و توصیه کرد اما دوز سه تا پنج میلی‌گرم آهن برای هر کیلوگرم وزن کودک جنبه درمانی دارد که باید طی سه ماه استفاده شود و بعد آزمایش چکاپ برای بررسی نیاز مجدد، انجام شود.
dr bloursaz.jpg

وی درباره اهمیت مصرف مکمل آهن و قطره لیپوزومال “فروسیس” توسط کودکان گفت: آهن لیپوزمال به عنوان مکمل تغذیه‌ای کودکان با فناوری ساخت ویژه، می‌تواند نیاز کودکان را برطرف کند و مشکلاتی مانند سیاه شدن دندان را نیز به همراه نداشته باشد. ضمن اینکه طعم بلوبری در این محصول جذابیت خوراکی بیشتری برای کودکان دارد. آهن لیپوزومال بسیار خوب است، دندان کودکان را سیاه نمی‌کند و از شش ماهگی به بالا قابل تجویز است.

بلورساز گفت: ویتامین‌ها و املاح معدنی باید بر حسب نیاز بدن مصرف شوند چون می‌توانند عوارض جانبی نیز ایجاد کنند. مثلا مصرف زیاد ویتامین A می‌تواند تومور مغزی ایجاد کند و مصرف بیش از نیاز ویتامین دی در بدن سنگ‌های کلیوی می‌سازد، پس باید تجویز زیر نظر پزشک باشد اما در مجموع نیاز وجود دارد.

وی تاکید کرد: برای کنترل بیماری‌های عفونی شایع باید استفاده از ماسک، شستشوی مکرر دست‌ها و مصرف مواد غذایی لازم به خصوص میوه‌ها و سبزی‌ها را در زندگی مورد توجه ویژه قرار داد.

نوزدهمین همایش سالیانه انجمن پزشکی عفونی کودکان ایران و پانزدهمین بزرگداشت استاد دکتر احمد سیادتی به صورت حضوری از ۱۰ تا ۱۲ آبان ماه در تهران، بزرگراه حکیم، جنب برج میلاد، بیمارستان میلاد، سالن همایش اصلی (شماره ۱) دکتر غرضی برگزار می‌شود.

شرکت پوراطب گستر ایرانیان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فرآورده‌های مکمل در ایران در نمایشگاه جنبی این همایش حضور دارد.
pourateb_0.jpg

 



Source link