آگورافوبیا (ترس از مکان های شلوغ) چیست؟ 0| شرکت پرستاری سلامت اول


ترس از مکان‌ های شلوغ یا آگورافوبیا، در واقع نوعی بیماری روانی بوده که افراد درگیر با آن از حضور داشتن در مکان‌های شلوغ پرهیز می‌کنند. علائم این اختلال بیشتر در زمان‌هایی که فرد وارد محیط‌های شلوغ می‌شود، قابل مشاهده بوده اما گاهی اوقات ممکن است پیش‌ از حضور داشتن در چنین مکان‌هایی نیز این علائم بروز کنند.

برخی افراد به دلیل درگیری شدید با این اختلال، حتی با فکر کردن حضور در مکان‌های شلوغ نیز دچار حالت‌های دردآور و ناخوشایند می‌شوند که معمولا با حملات پانیک و وحشت همراه است و نیاز به خدمات پرستاری دارند. دقت داشته باشید شدت درگیری با اختلال آگورافوبیا، در هر کسی متفاوت بوده و تمام افراد به یک صورت شاهد آن هستند.

آگورافوبیا (ترس از مکان های شلوغ) چیست؟
آگورافوبیا (ترس از مکان های شلوغ) چیست؟

رایج ترین علائم اختلال آگورافوبیا

دقت داشته باشید بیماران آگورافوبیا، اغلب با مشکلات روحی و جسمی متعددی مواجه می‌شوند و ممکن است هر بار علائم مختلفی را مشاهده کنند. این علائم در تمام بیماران به یک شکل نیست اما معمولاً شامل مواردی همچون سرگیجه، احساس مرگ، حالت تهوع، جنون، بی‌اختیاری در ادرار، احساس درد در قفسه‌ سینه، عرق کردن، لرزش، اسهال و همچنین اختلالات تنفسی می‌شود.

شاید برای شما جالب باشد: فوبیای اجتماعی

در صورت رخ دادن چنین علائمی ممکن است فرد به پرستار در منزل نیاز پیدا کند. از جمله رایج‌ ترین و مهم‌ ترین علائم بیماری آگورافوبیا از نظر برخی متخصصان و روانشناسان نیز می‌توان داشتن ترس ترک کردن منزل، تمایل نداشتن به حضور در مکان‌های عمومی، ترس از گیر افتادن به‌ صورت تنهایی در موقعیت‌های اجتماعی، میل نداشتن به تنهایی بیرون رفتن، پرهیز از حضور در مکان‌هایی همچون آسانسور، مراکز خرید و سینما را نام برد.

آگورافوبیا (ترس از مکان های شلوغ) چیست؟
آگورافوبیا (ترس از مکان های شلوغ) چیست؟

عوامل مؤثر در ایجاد اختلال آگورافوبیا

به‌ طور کلی نمی‌توان یک دلیل مشخص و ثابت شده را برای ایجاد این اختلال در نظر گرفت

برخی از متخصصان معتقدند که این بیماری می‌تواند به دلیل وجود اختلال در سیستم عصبی، ژنتیک، فشارهای عصبی، وراثت، از دست دادن بستگان نزدیک، اعتماد به‌ نفس پایین، تغییرات شیمیایی موجود در مغز، سابقه خانوادگی، تجربه وحشت در مکان‌های شلوغ، داشتن اضطراب و استرس رخ دهد.

نکات مهم جهت درمان و نگهداری از بیماران دارای آگورافوبیا

حال که به خوبی متوجه شدید آگورافوبیا (ترس از مکان های شلوغ) چیست؟ بهتر است با طریقه نگهداری از شخص دارای این فوبیا هم آشنا شوید. از این رو توصیه  می‌کنیم موارد مفیدی که در ادامه مطلب ذکر می‌شود را نادیده نگیرید.

  • زندگی کردن با فردی که دچار اختلال آگورافوبیا بوده، ممکن است بسیار دشوار به‌ نظر برسد اما شما باید با حمایت کردن آن‌ها و انجام یک‌سری اقدامات لازم، برای بهبودشان قدم‌های مثبتی بردارید و ناامید نشوید. در صورت نیاز می‌توانید از یک موسسه پرستاری هم درخواست کمک کنید تا در این راه تنها نباشید.
  • برای به دست آمدن نتیجه‌ای عالی‌ می‌توانید از یک روانپزشک یا مشاور باتجربه کمک بگیرید.
  • دقت داشته باشید برای این‌ که یک پشتیبان مناسب برای بیماران آگورافوبیا باشید، نیاز است حتما فرد با شما احساس نزدیکی داشته باشد. به‌ همین دلیل همیشه سعی کنید به حرف‌های او گوش دهید تا بتواند بدون محدودیت، مشکلات خود را با شما درمیان بگذارد و شما نیز از این طریق راحت‌تر به او کمک کنید.
  • پرستار بیمار باید به‌ خوبی بداند که چه چیزی می‌تواند منجر به ایجاد این اختلال شود و از رخ دادن آن‌ها تا حد امکان جلوگیری نماید.
  • در اکثر اوقات نباید به شکل مستقیم به بیمار کمک کنید. شاید فکر کنید که اگر مستقیماً به او بگویید باید بر ترس خود غلبه کند، کار درستی را انجام داده‌اید اما این امر می‌تواند منجر به افزایش اضطراب و ترس او شود. این رفتار می‌تواند منجر به پنهان‌ کاری علائم در بیمار شود و بهبود او نیز به تاخیر بی‌افتد.
  • در حال‌ حاضر روش‌های درمانی زیادی جهت برطرف کردن این اختلال وجود دارد اما نباید بدون آگاهی، داروهای مختلفی برای بیمار تجویز کرد.
آگورافوبیا (ترس از مکان های شلوغ) چیست؟
آگورافوبیا (ترس از مکان های شلوغ) چیست؟

سخن پایانی

فراموش نکنید درمان به موقع اختلال آگورافوبیا اهمیت زیادی دارد زیرا با نادیده گرفتن این موضوع، زندگی اجتماعی و سلامت جسمانی تحت تأثیر عوامل مخربی قرار خواهند گرفت. بنابراین اگر خودتان یا نزدیکان‌تان دچار این اختلال هستید، بهتر است از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید و اقدامات درمانی لازم را سریعا انجام دهید. برای مراقبت از افراد مسن نیز می‌توانید از پرستار سالمند کمک بگیرید.



Source link