علم ورزش| قرص دیانابول چیست؟عوارض، فواید، روش مصرف دیانابول


هنگامی که ما در مورد استفاده از استروئید توسط ورزشکاران حرفه‌ای اطلاعاتی به گوش می‌رسد، سوالاتی مانند عوارض جانبی، استفاده بیش از حد، عوارض جانبی برای مغز، زمان حفظ اثرات مصرف و… در ذهن همه ما بوجود می‌آید. بنابراین، در این مقاله، مجله علم ورزش پاسخ این سوالات را در مورد دیانابول بررسی می‌کند.

دیانابول چیست؟

متاندرستنولون (انگلیسی: Methandrostenolone) (بانام‌های تجاری دیانابول، دانابول و آوربول) یک استروئید خوراکی و تزریقی آنابولیک است. دیانابول دارای خواص آندروژنی و آنابولیک بسیار بالایی است که نیتروژن را در خون و عضلات به دام می‌اندازد و به شدت جذب آب و نمک در زیر پوست و عضلات را افزایش می‌دهد. این دارو قدرت خارق العاده‌ای ایجاد می‌کند و این دلیل روی آوردن ورزشکاران به این ماده است.

دیانابول یک استروئید آنابولیک یا یک ماده مصنوعی مربوط به هورمون جنسی مردانه است. در حقیقت، این نوع دوم از استروئیدهای آنابولیک در مردان بعد از تستوسترون در نظر گرفته شده و اولین بار در سربازان جنگ جهانی دوم استفاده شد و در دهه ۱۹۶۰ به دلیل استفاده توسط ورزشکاران برای تقویت عملکرد مشهور شد. شد. استروئیدهای آنابولیک اثرات سازنده‌ای مانند رشد عضلات اسکلتی و اثرات آندروژنیک مانند ویژگی‌های جنسی مردان را افزایش می‌دهد. این استروئید به عنوان مواد کنترلی تلقی شده و برای برخی موارد پزشکی خاص تجویز می‌شود.

بر اساس گزارشموسسه ملی دوپینگ (NIDA)، تخمین زده می‌شود که ۱ تا ۶٪ از ورزشکاران حرفه‌ای از این استروئید برای افزایش عملکرد ورزشی خود استفاده می‌کنند. با این حال، آژانس اعلام کرده است که قطعاً تعداد افرادی که از چنین موادی استفاده می‌کنند از آمار موجود بیشتر است.

suggest
حتما بخوانید:

بتا آلانین چیست؟عوارض، فواید و روش مصرف بتا آلانین

چرا دیانابول بهترین آنابولیک استروئید است؟

هنگامی که دیانابول در دهه ۱۹۶۰ برای اولین بار به صورت تجاری در دسترس عموم قرار گرفت، موفقیت چشمگیری بود. از آن زمان به پرکاربردترین استروئید آنابولیک در سراسر جهان تبدیل شده است. افرادی که از آن استفاده کرده‌اند اثرات مفید آن را در افزایش توده عضلانی و قدرت گزارش کرده اند.

دیانابول تعادل نیتروژن مثبت را افزایش می‌دهد. نیتروژن در اسیدهای آمینه یافت می‌شود و باعث ایجاد پروتئین‌هایی می‌شود که عناصر اصلی سازنده عضله هستند. با افزایش تعادل نیتروژن مثبت، پروتئین بدن برای ایجاد و افزایش توده عضلانی استفاده می‌شود و دیگر به عنوان منبع سوخت عضله استفاده نمی‌شود و از طریق عرق، ادرار یا مدفوع دفع می‌شود.

استروئیدهای آنابولیک همچنین برای اهداف پزشکی و قانونی استفاده می‌شود. این دارو برای درمان بیماری‌های خاصی مانند آسم، سرطان پستان و آرتروز، آسیب‌ها، مشکلات رشد و شیمی درمانی استفاده می‌شود.

عوارض جانبی مصرف استروئیدها گسترده است و منجر به بیماری‌های کبدی، قلبی و کلیوی، رفتارهای وحشیانه غیرقابل کنترل، عصبانیت و پارانویا می‌شود. همچنین ممکن است در بزرگسالان باعث تغییرات رفتاری و روانی، افسردگی، آکنه شدید و کوتاهی قد شود.

اثر قرص دیانابول در بدنسازی

قرص دیانابول چیست و چه عوارض و فوایدی دارد؟

دیانابول تأثیر مستقیمی بر روی توده عضلانی دارد و در شش هفته اول هفته‌ای ۲ تا ۴ پوند باعث افزایش می‌شود. اضافه وزن بدن شامل افزایش بافت عضلانی و احتباس مایعات است. همچنین باعث افزایش جریان خون در حین و بعد از ورزش می‌شود و همچنین باعث بهبود تمرکز می‌شود.

گلیکوژنولیز

این اصطلاح و روند به معنای تجزیه گلیکوژن بدن و تبدیل آن به گلوکز است. رژیم شما حاوی کربوهیدرات کافی برای تأمین نیازهای روزانه است و این کربوهیدرات‌ها منبع مستقیم انرژی در طی فرآیند گلیکوژنولیز هستند. با افزایش و بهبود این روند، سطح انرژی به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

ذخیره نیتروژن

نیاز به حفظ نیتروژن یکی از مزایای اصلی عوامل آنابولیک است که اکثر ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش باید از آن آگاه باشند. هرچه نیتروژن بیشتری در بدن ذخیره شود، فعالیت آنابولیک بیشتری خواهید داشت. عکس این معادله واضح است و باید از آن اجتناب شود. اگر سطح نیتروژن بدن خیلی کم باشد، بدن با ورود به یک مرحله متابولیک واکنش نشان می‌دهد.

سنتز پروتئین

سنتز موثر پروتئین یکی دیگر از اصول اساسی است که باید هنگام ورزش در نظر گرفته شود. سنتز پروتئین به مقدار پروتئین ساخته شده توسط سلولهای بدن گفته می‌شود. پروتئین‌ها مهمترین عناصر سازنده عضلات بدن هستند و با کمک این سنتز، شما به طور موثر به روند ساخت عضلات بدن کمک می‌کنید و در نتیجه قدرت و حجم عضلات بیشتری خواهید یافت.

suggest
حتما بخوانید:

بهترین نوع پروتئین برای افزایش سنتز پروتئین در عضلات چیست؟

آیا دیانابول بر مغز تأثیر می‌گذارد؟

دوزهای بالای آن تأثیرات متفاوتی بر خلق و خوی مصرف کننده دارد و می‌تواند فرد را خوشحال، راضی و هیجان زده کند. در بعضی موارد، باعث بی‌خوابی و رفتارهای خشونت‌آمیز مصرف کننده می‌شود. در برخی موارد، ورزشکاران تأیید کرده‌اند که مصرف آن تاثیری در مغز و روحیه آن‌ها ندارد. اثرات Dianabol بر روی مغز می‌تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد.

چگونه دیانابول را مصرف کنیم؟

بسیاری از بدنسازان به سه روش از دیانابول استفاده می‌کنند: دوره‌ای، همزمان و هرمی. این ۳ روش رایج‌ترین روش‌های مصرف داروهای داروهای آنالوبیک است. در روش دوره‌ای، ورزشکار دارو را برای مدت زمان مشخصی مصرف می‌کند و سپس به بدن مدت زمان کافی برای استراحت چند هفته می‌دهد و پس از پایان استراحت دوباره مصرف آن را شروع می‌کند.

در روش همزمان، ورزشکار بیش از یک نوع استروئید مصرف می‌کند. تئوری این است که مصرف همزمان دو استروئید باعث افزایش اثرات داروها می‌شود. در روش هرمی، ورزشکار دو روش اول یعنی چرخه‌ای و همزمان را با هم ترکیب می‌کند. یک یا دو استروئید در دوزهای کم مصرف می‌شود، که بعدا دوز را به نصف افزایش می‌دهد و در پایان هرم (دوره) دوباره کاهش می‌یابد.

ورزشکاران معتقدند که این طرح هرمی به بدن اجازه می‌دهد تا با دوزهای بالای استروئیدها سازگار شود و به سیستم هورمونی بدن زمان کافی برای تجدید قوا می‌دهد. با این حال، تاکنون اثرات مصرف با روش‌های دوره‌ای و هرمی از نظر علمی اثبات نشده است.

suggest
حتما بخوانید:

کدام دارو یا مکمل های بدنسازی برای کبد مضر است؟

دوز مناسب و طریقه مصرف دیانابول

قرص دیانابول چیست و چه عوارض و فوایدی دارد؟

اگر قبلاً هرگز از استروئید استفاده نکرده‌اید، بهتر است با دوز کم شروع کنید. این روش نحوه واکنش بدن به Dianabol را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید با ۲۰ میلی گرم در روز شروع کنید. با مصرف این مقدار در روز، احتمال بروز عوارض جانبی در مصرف آن به حداقل می‌رسد. اگر متوجه اثرات مثبت مصرف آن شوید و هیچ عارضه جانبی منفی نداشته باشید، می‌توانید دوز را تا ۳۰ میلی گرم در روز افزایش دهید. برای اکثر مردان، حداکثر دوز روزانه ۵۰ میلی گرم است.

البته بدنسازان از 3 روش برای مصرف دیانابول بهره می‌برند:

روش دوره‌ای

در این روش برای یک دوره مشخص دیانابول را مصرف می‌شود؛ سپس چند هفته‌ای زمان برای استراحت به بدن داده می‌شود. بعد از پایان دوره استراحت مصرف دیانابول دوباره شروع می‌شود.

روش همزمان

در این روش فرد مصرف بیش از یک نوع استروئید را در نظر دارد. چون بر این باورند مصرف همزمان دو استروئید افزایش اثرات داروها را به دنبال دارد.

روش هرمی

این روش ترکیبی از هر دو روش بالا است، به این صورت که یک یا دو استروئید را با دوز پایین مصرف می‌کنید تا به مرور در نصف دوره دوز مصرفی را افزایش دهید و در پایان دوره دوباره دوز کمتری مصرف می‌شود.

هر قوطی Dianabol حدود ۹۰ کپسول دارد. مصرف یک کپسول با سه وعده اصلی در روز حداکثر به مدت ۸ هفته قابل مصرف است، یعنی سه کپسول در روز مصرف کنید. طول عمر متوسط ​​این دارو حدود ۳ تا ۵ ساعت است، که نشان می‌دهد مصرف یک وعده در روز باعث نوسان سطح خون در طول روز می‌شود. حتی در روزهایی که ورزش نمی‌کنید می‌توانید از آن استفاده کنید. وقتی می‌خواهید دوز روزانه خود را قبل از ورزش مصرف کنید، باید بین مصرف و زمان ورزش ۳۰ دقیقه فاصله داشته باشید. Dianabol باید حداقل به مدت ۲ ماه مصرف شود و به مدت یک هفته و نیم موقتاً متوقف شود تا بدن استراحت کند.

suggest
حتما بخوانید:

هورمون رشد یا سوماتروپین چیست؟چه تأثیری در بدنسازی دارد؟

اگر بعد از یک ماه مصرف دیانابول قطع شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر بعد از یک ماه، مصرف آن را قطع کنید کاهش وزن پیدا خواهید کرد، یعنی نیمی از وزن افزایش یافته را از دست می‌دهید؛  این امر عادی است و جای نگرانی نیست. به یاد داشته باشید افزایش وزن ناشی از مصرف دیانابول بر پایه احتباس آب است و هر زمانی که مصرف دارو قطع شود سرانجام وزن کسب شده را از دست خواهید داد.

پس از پایان دوره مصرف قرص دیانابول؛ میزان تستوسترون بدن شما به حالت قبل بر می‌گردد اما توده عضلانی شما افزایش یافته است، با این وصف اگر می‌خواهید نتایجی که از مصرف آن گرفته‌اید را حفظ کنید لازم است روی تغذیه و تمرین به خوبی تمرکز کنید.

اثرات عضلانی دیانابول در صورت قطع مصرف چقدر طول می‌کشد؟

باید انتظار داشته باشید چند روز بعد از قطع مصرف روزانه دیانابول، مقداری از فواید کسب شده از دست برود.

عوارض دیانابول چست؟

در صورت مصرف نادرست دیانابول، عوارض جانبی مختلفی وجود دارد. برخی از عوارض جانبی که معمولاً گزارش شده شامل بزرگ شدن سینه در مردان، فشار خون بالا، جوش و آکنه، ریزش مو و سمی شدن کبدی است. این عوارض ممکن است شما را بترساند، اما اجتناب ناپذیر است. در زمان مصرف آن از نوشیدن الکل خودداری کنید زیرا باعث آسیب بیشتر به کبد می‌شود.

آیا دیانابول تولید تستوسترون را متوقف می‌کند؟

اثر دیانابول بر روی تستوسترون متناقض است. برخی مقالات ادعا کرده‌اند که این دارو ترشح تستوسترون را سرکوب می‌کند، در حالی که برخی دیگر از مطالعات می‌گویند که دیانابول هیچ تاثیری بر ترشح تستوسترون ندارد، اما نکته مهم این است که مردان به دیانابول واکنش متفاوتی نشان می‌دهند و مطمئناً تأثیر دیانابول بر تستوسترون از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. این موضوع به فرد بستگی دارد.

چگونه بدانم دیانابول برای من مفید است یا نه؟

تصمیم به استفاده یاعدم مصرف استروئیدها کاملاً به خود شما بستگی دارد. سلامتی شما باید به گونه‌ای باشد که بتوانید آن را مصرف کرده و در مورد هورمون‌ها اطلاعات لازم را داشته باشید.

چه کسی نباید دیانابول را مصرف کند؟

به طور معمول، افراد سالم می‌توانند استروئید مصرف کنند. البته شرایطی وجود دارد که از استفاده از استروئیدها جلوگیری می‌کند. اگر مبتلا به دیابت کنترل نشده یا فشار خون بالا، گلوکوم و پوکی استخوان هستید، نباید از دیانابول یا هر استروئید دیگر استفاده کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه اطلاع رسانی دارد و برای استفاده از آن لازم است با متخصص مربوطه مشورت کنید.

ترجمه و تعدیل: diet.com




Source link

دیدگاهتان را بنویسید