آیا گریه باعث کاهش وزن می شود؟

گریه، یکی از واکنش های طبیعی احساسی بدن شماست.

برخی افراد به راحتی گریه می کنند، در حالیکه برخی دیگر اینگونه نیستند. هر زمان که به دلیل احساسات بیش از حد گریه می کنید، در واقع بدن در حال تولید آنچه بدان “اشک روان” گفته می شود، است.

در واقع “اشک های روان” واکنش روانشناختی شما را به حالتی جسمی تبدیل می کند.

سیگنال های مغزی، هورمونها و حتی فرایندهای متابولیک بدن، همه و همه تحت تاثیر اشک های معنوی (psychic tears) قرار دارند.

در این خصوص محققان کنجکاوند که تاثیرات گسترده تر و اثرات طولانی مدت پس از گریه کردن را دریابند.

از آنجا که گریه کردن سبب سوزاندن مقادیری کالری شده، سموم را آزاد نموده و هورمون های بدن را متعادل می کند، برخی حدس می زنند که دوره های مکرر گریه، حتی می تواند در کاهش وزن موثر باشد.

در ادامه مقاله، به بررسی رابطه گریه و کاهش وزن و اینکه آیا گریه باعث کاهش وزن می گردد، مزایای سلامتی گریستن چیست و علائم افسردگی کدامند، پرداخته شده است.

 

گریه و کاهش وزن – گریستن چه میزان کالری می سوزاند؟

شکست عاطفی، ناراحتی های عمقی و شدید، تحمل درد جدایی و تجربه نمودن علائم افسردگی، از دلایل گریه های مکرر می باشند. هنگامی که فردی احساسات شدید را تجربه می کند، ممکن است متوجه کاهش وزن گردد که به نظر می رسد به هم مرتبط می باشند.

این احتمال وجود دارد، اما احتمالا کاهش وزن ناشی از اندوه و افسردگی، بیشتر با کاهش اشتها مرتبط است تا گریستن.

در حالیکه گریه کردن موجب سوزاندن مقادیری کالری می شود، لازم است ساعت ها و روزها گریه کنید تا همان تعداد کالری را که با یک قدم پیاده روی تند از دست می دهید، بسوزانید.

به گفته یک منبع مطالعاتی معتبر، تصور می شود گریه تقریبا همان مقدار کالری را زمانی که می خندید، می سوزاند. در حدود 1.3 کالری در دقیقه

این بدان معناست که برای هر جلسه بیست دقیقه ای، شما 26 کالری بیشتر از آنچه می توانستید بدون اشک بسوزانید، سوزانده اید. این میزان اصلا زیاد و قابل توجه نیست.

آیا گریستن برای سلامتی شما مفید است؟

درست است که کالری سوزی با گریه بعنوان یک تمرین کالری سوزی بزرگ محسوب نمی شود، اما در آزاد شدن اشک های روان از چشمان شما، فواید سلامتی دیگری نیز وجود دارد.

برخی از این مزایای سلامتی گریستن حتی می تواند به تعادل هورمون ها کمک نموده و به متابولیسم بدن جهت کاهش وزن کمک نماید. مزایای سلامتی گریستن شامل:

گریه استرس را کم می کند.

ممکن است شما با حس آرامش و ریلکسی پس از گریستن خوب آشنا باشید!

محققان دریافته اند که عمل گریستن سبب تقویت روحیه شما شده و به بدن شما کمک می کند تا استرس را رها سازد.

گریه به طور معمول با احساس از دست دادن، جدایی و یا ناتوانی که تمایل دارد بدن شما را در معرض هوشیاری قرار دهد، بیان می گردد.

گریستن در واقع مکانیسمی است که انسان جهت بازگرداندن آرامش به بدن و مغز شما ایجاد نموده است. حیوانات تحت استرس نیز گریه می کنند (اگرچه معمولا با اشک ریختن همراه نیست) که از تئوری عنوان شده پشتیبانی می کند.

گریستن، بدن را سم زدایی می کند.

بدن شما همیشه اشک تولید می کند که از چشمان شما در برابر تحریکات محافظت نموده و آن را روان و نرم نگه می دارد.

وقتی به دلیل احساسات گریه می کنید، اشک ها حاوی یک ترکیب دیگر نیز می باشند: کورتیزول، هورمون استرس.

استرس می تواند با گریستن های طولانی مدت از بین برود. تنظیم کورتیزول می تواند به شما در خلاص شدن از شر چربی های سر سخت ناحیه شکم و پهلو کمک نموده و همچنین سبب کاهش استرس می گردد.

گریستن موجب کاهش اندوه و درد می گردد.

هنگامی که به مدت طولانی گریه می کنید، دو هورمون اکسی توسین و اندورفین تولید می شود. این مواد شیمیایی طبیعی سبب ایجاد حس تسکین و خالی شدن ذهن و مغز می شوند که پس از گریستن رخ می دهد.

این هورمون ها با تسکین، عشق و خوشبختی همراه بوده و عاملی کمک کننده جهت مدیریت احساسات قدرتمند مرتبط با غم و اندوه می باشند.

هورمون های ذکر شده نه تنها درد روانی را کاهش می دهند، بلکه سبب کاهش درد جسمی نیز می گردند.

گریه و کاهش وزن وزن کالری سوزی مزایای سلامتی گریستن علائم افسردگی

چه هنگامی درخواست کمک کنید؟

گریستن گاه به گاه مشکلی ندارد. اگر اخیرا یک واقعه آسیب زا را تجربه کرده اید، طبیعیست که هر روز به مدت هفته ها و یا حتی ماه ها گریه کنید. برخی افراد تمایل به گریستن داشته و راحت تر از دیگران گریه می کنند.

گریه کردن بیش از حد معمول، می تواند نشانه افسردگی و یا سایر شرایط سلامت روان باشد. گریه غیرقابل کنترل و یا گریستن به علت چیزهای کوچک در طول روز، ممکن است بر زندگی و انتخاب های شما نیز به شکلی منفی تاثیر گذارد.

حتی اگر فکر نمی کنید دچار افسردگی باشید و یا نمی خواهید دارو مصرف کنید، همچنان باید در خصوص سلامت روان خود محتاط و پیشگیرنده باشید.

در خصوص علائم و مشکلات خود به پزشک متخصص مربوطه و یا مشاور روانشناس مراجعه نمایید.

همچنین باید با علائم افسردگی آشنا شوید. افسردگی در افراد مختلف، متفاوت است اما علائم رایج آن عبارتند از:

کاهش اشتها و یا کاهش وزن ناگهانی

از دست دادن علاقه به فعالیت های روزانه

بی خوابی و یا تغییر در روتین خواب

تمایل به خودآزاری یا گرایش جدید به رفتارهای تکانشی

عدم علاقه به برنامه ریزی برای آینده و حفظ روابط

خستگی/فرسودگی

مشکل در تمرکز

سخن پایانی:

گریه موجب سوزاندن کالری می شود، اما این میزان جهت کاهش وزن، کافی و قابل توجه نیست.

براساس تحقیقات انجام شده، تماشای یک فیلم غم انگیز و یا سعی در انجام کارهای متناسب با گریستن، به هیچ وجه جایگزین تمرینات ورزشی نمی باشد.

گریه خوب هر چند وقت یکبار مزایای سلامتی همانند کاهش استرس را در بر دارد.

اگر در نتیجه ایجاد یک آسیب و غم و اندوه، بیش از اندازه گریه می کنید و یا دچار افسردگی شده اید با یک مشاور و ارائه دهنده خدمات روانی صحبت کنید تا در مورد روش های درمانی که می تواند به شما کمک کند راهنمایی شوید.

۱ » ۲ » ۳ » ۴ » ۵ به این مقاله امتیاز میدم !

[کل: 3 میانگین: 3.3]

دیدگاهتان را بنویسید