اعتیاد به مواد غذایی – چگونه می توان بر اعتیاد به مواد غذایی غلبه کرد؟

food substance abuse - اعتیاد به مواد غذایی – چگونه می توان بر اعتیاد به مواد غذایی غلبه کرد؟

اعتیاد به مواد غذایی – چگونه می توان بر اعتیاد به مواد غذایی غلبه کرد؟

اعتیاد به مواد غذایی یک مشکل بسیار جدی است و یکی از دلایل اصلی برخی از افراد این است که آنها نمی توانند نسبت به مواد غذایی اطراف خود کنترل داشته باشند. به نظر می رسد غذا خوردن سالم و از دست دادن وزن برای بسیاری از مردم کاملاً غیر ممکن است افراد بارها و بارها مقادیر زیادی از مواد غذایی ناسالم را با آنکه می دانند این مواد سبب آسیب به بدن می شود مصرف می کنند. حقیقت این است که اثرات غذاهای خاص در مغز می تواند کاملا به اعتیاد منجر شود. این مقاله حاوی اطلاعات دقیق در مورد اعتیاد به مواد غذایی است. این مقاله دقیقاً توضیح می دهد که آنچه که می خورید چگونه کار می کند و شما چگونه می توانید بر آن غلبه کنید.

اعتیاد به مواد غذایی چیست؟

در اعتیاد به مواد غذایی به سادگی، فرد به تنقلات معتاد می شود همانطوریکه معتادان مواد مخدر به مواد مخدر معتاد می شوند. این شامل همان مناطق در مغز، همان انتقال دهنده های عصبی و بسیاری از علائم یکسان می باشد. اعتیاد به مواد غذایی نسبتا جدید ( بحث برانگیز ) است و هیچ آمار خوبی در مورد آن در دسترس نیست. این بسیار شبیه به چندین اختلالات غذا خوردن، از جمله اختلال پرخوری، پرخوری عصبی، پرخوری اجباری و داشتن یک رابطه ناسالم با مواد غذایی است.

مطلب مرتبط:  هر کدام از هوس های غذایی چه پیامی برای ما دارند؟

چگونه اعتیاد به مواد غذایی ایجاد می شود؟

غذاهای آشغال فراوری شده یک اثر قدرتمند روی مراکز پاداش در مغز دارد که انتقال دهنده های عصبی مغز مانند دوپامین را درگیر می کند. مشکل سازترین غذاهای آشغال حاوی شکر یا آرد گندم تصفیه شده و یا هر دو آنها می باشد. اعتیاد به مواد غذایی به علت عدم اراده و یا چیزی شبیه به آن نیست اعتیاد توسط سیگنال شدید دوپامین “ربایش” بیوشیمی مغز ایجاد می شود. مطالعات بسیاری مبنی بر اینکه اعتیاد به مواد غذایی یک مشکل واقعی است وجود دارد.

کدام خوراکی ها با اعتیاد‌غذایی در ارتباطند؟

عموماٌ غذا‌های دارای شکر، چربی یا نشاسته بیشتر جزو این دسته‌اند.

مقیاس اعتیاد غذایی ییل” یک پرسش‌نامه برای فهم بهتر اعتیاد غذایی تهیه کرده است که بیشتر حاوی مواد غذایی مشکل سازند:

  • چیپس
  • سیب‌زمینی سرخ شده
  • آبنبات و شکلات
  • شیرینی و کلوچه‌جات
  • نان سفید
  • ماکارونی
  • بستنی

103332861 647x380 - اعتیاد به مواد غذایی – چگونه می توان بر اعتیاد به مواد غذایی غلبه کرد؟

نشانه های اعتیاد به مواد غذایی

هیچ آزمایش خون برای تشخیص اعتیاد به مواد غذایی در دسترس وجود ندارد. درست مانند دیگر اعتیاد ها، از روی علائم رفتاری تشخیص داده می شود.
در اینجا 8 علائم رایج در معتادان مواد غذایی عبارتند از:
1 – با وجود احساس سیری شما اغلب برای دریافت غذاهای خاص هوس می کنید.
2 – هنگامی که شروع به غذا خوردن می کنید با ولع می خورید و اغلب خودتان احساس می کنید خیلی بیشتر از آنچه که برایتان در نظر گرفته شده است می خورید.
3 – هنگام غذا خوردن با ولع غذا می خورید و گاهی شما احساس بیش از حد خوردن دارید.
4 – شما اغلب احساس گناه بعد از خوردن غذاهای خاص دارید هنوز غذا خوردن پایان نیافته دوباره به زودی شروع به غذا خوردن می نمایید.
5 – شما گاهی اوقات بهانه در سر می سازید که در موقع هوس غذایی غذا بخورید.
6 – شما بارها و بارها سعی به ترک خوردن و یا مقرراتی ( شامل وعده های غذایی در روز ) در مورد غذاهای خاص تنظیم می کنید اما ناموفق بوده اید.
7 – شما اغلب مصرف مواد غذایی ناسالم را از دیگران مخفی کنید.
8 – شما احساس ناتوانی در کنترل مصرف مواد غذایی ناسالم دارید با وجود دانستن این که این غذاها باعث آسیب فیزیکی ( شامل افزایش وزن ) شما می شود.
اگر شما 4 – 5 مورد از این مشکلات را دارید احتمالا شما یک مشکل جدی با مواد غذایی دارید. اگر شما به 6 مورد یا بیشتر مبتلا هستید سپس شما به احتمال زیاد معتاد به مواد غذایی هستید.

bOSCy71PcN7qrw15qnzG - اعتیاد به مواد غذایی – چگونه می توان بر اعتیاد به مواد غذایی غلبه کرد؟

دیگر نشانه های اعتیاد به مواد غذایی عبارتند از:

  • اشتیاق شدید به غذا خوردن
  • صرف قسمت عمدۀ وقت خود به غذا
  • احساس سرمستی و خوشی حین خوردن غذا
  • تلاش های بی‌وقفه برای کنار گذاشتن این عادت که منجر به شکست می‌شوند
  • از دست دادن کنترل بر روی این که چه مدت، چه قدر و چه زمانی غذا باید خورد
  • احساس شکست در روابط خانوادگی، فردی، اقتصادی
  • نیاز به خوردن غذا برای تخلیه احساسات
  • تنهایی و یواشکی خوردن غذا برای عدم جلب توجه
  • خوردن به هنگام ناراحتی جسمی یا درد

بعد از خوردن نیز فرد درگیر با احساسات منفی مانند:

  • خجالت
  • احساس گناه
  • ناراحتی
  • از دست دادن اعتماد‌به‌نفس

می شود.

اعتیاد به مواد غذایی می تواند موجب ایجاد پاسخ‌های فیزیکی مانند:

  • محرومیت غذایی به خود دادن
  • ورزش‌های سخت و سنگین
  • بالا آوردن عمدی و خودآگاه غذا

اعتیاد به مواد غذایی یک مشکل جدی است

اعتیاد به مواد غذایی دقیقاً همان اعتیاد به مواد مخدر است. علائم و فرایندهای فکری کاملا یکسان هستند. و فقط ماده مصرفی متفاوت است و عواقب اجتماعی اعتیاد غذایی شدید نیست. اعتیاد به مواد غذایی می تواند سبب آسیب جسمی شود. این می تواند منجر بیماری های جدی مانند ( چاقی، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، سرطان، آلزایمر، آرتریت و افسردگی ) شود. اما شما باید برای ترک کردن، حتی به دلایل بزرگتر از برخی بیماری های ناآشنا در آینده دور فکر کنید و بدانید که اعتیاد به مواد غذایی نیز باعث خرابی زندگی شما می شود.

قانون اعتیاد – چرا شما ممکن است هرگز دوباره قادر به خوردن به طور معمول نباشید

همه ما نیاز به خوردن چیزی داریم در غیر این صورت ما از گرسنگی می میریم. اما هیچ کس نیاز به خوردن شکر، آرد گندم تصفیه شده یا هر یک از مواد غذایی بی خاصیت مدرن که باعث از دست دادن کنترل می شود ندارد.
اکثر معتادان مواد غذایی هرگز قادر به خوردن تنقلات مانند مردم عادی نیستند این یک حقیقت سخت است. اما اگر آنها با مدیریت، از خوردن غذاهای ماشه اجتناب کنند، آنها باید قادر به خوردن غذای سالم و از دست دادن وزن بدون مشکلات باشد. حقیقت این است قطع کامل تنها چیزی است که بطور قابل اعتماد بر ضد اعتیاد کار می کند. بزودی قبول خواهید کرد که بزودی بهبود می یابید. اگر چه پیام “همه چیز در حد اعتدال” ممکن است برای برخی افراد موثر باشد این توصیه برای معتادان مواد غذایی یک فاجعه کامل است. هنگامی که غذا می خورید اگر به شکل اعتیاد درآید اعتدال هر زمان پذیرفته نیست . راه حل درمان این اعتیاد ساده است ( اما آسان نیست ) از ماده اعتیاد آور در تمام زمانها اجتناب شود.

چطور بر اعتیاد به مواد  غذایی غلبه کنیم؟

رهایی از اعتیاد غذایی یک فرایند است، و چیزی که اهمیت دارد، رهایی از غذاست . بازگرفتن قدرت از دست غذا، اغلب نیازمند یک رویکرد گروهی است تا رهایی کامل و درست حاصل شود در اینجا چند قدم که باید برای کمک به ترک اعتیاد به مواد غذایی برداشته شود را می آوریم:

eating  - اعتیاد به مواد غذایی – چگونه می توان بر اعتیاد به مواد غذایی غلبه کرد؟

  • رابطه سالم و درستی با غذا ایجاد کنید.

در شیوه‌های سنتی دوازده مرحله‌ای ترک این اعتیاد، معتادان برای خویشتن‌دار باقی ماندن به چالش کشیده می‌شوند با این‌حال، کسی که اعتیاد غذایی دارد به سادگی نمی‌تواند با نخوردن خویشتن داری کند چون غذا برای زنده ماندن لازم است از این رو، کسی که از این اعتیاد رنج می‌برد باید یاد بگیرد با ایجاد رابطه سالم با غذا، به‌طور مناسب بخورد.

  • درمورد غذاهای ناسالم، حد و حدود تعیین کنید.

مخصوصا، غذاهای “ناسالم” یا برانگیزاننده را از رژیم غذایی حذف کنید و حد و حدودهایی را مشخص نمایید تا مدیریت این غذاها به شیوه‌ای سالم‌تر دوباره فراگرفته شود اگر کسی هنگام استرس درخوردن بستنی زیاده‌روی می‌کند، بهترین کار این است که بستنی در خانه نگهداری نشود حذف عامل وسوسه تا زمانی‌که او دوباره به شیوه‌ای متعادل بستنی بخورد، راهی قابل اعتماد است.

  • از یک برنامه غذایی سازماندهی شده پیروی کنید.

کسی که از رابطه ناسالم با غذا رنج می‌برد می‌تواند با پیروی از یک برنامه غذایی و الگوهای نرمال خوردن، در مسیر درست ترک این اعتیاد قرار بگیرد این شیوه به فرد کمک می‌کند شرایط قابل اعتمادی برای غذا قائل شده و احساس رضایت کند، بنابراین نیاز روانی به خوردن پیدا نمی‌کند وقتی محرومیت فیزیکی از غذا وجود داشته باشد، ازدست دادن کنترل دربرابر غذا، وسوسه‌انگیزتر خواهد بود.

  • استراتژی های درست غلبه را یادبگیرید.

دلایل غلبه براین اعتیاد را مورد ملاحظه قرار دهید . مکانیسم‌های پیروزی‌های بهتر را شناسایی کرده تا بتوانید یادگیری راه‌های سالم‌تر غلبه بر احساسات را شروع کنید.

  • به دنبال توصیه‌های حرفه‌ای باشید.

غلبه بر اعتیاد غذایی یک فرایند است و یک شبه اتفاق نمی‌افتد؛ اغلب به یک متخصص تغذیه و یک روانپزشک که در زمینه اختلالات خوردن تخصص دارد نیاز است این حرفه‌ای‌ها به فرد معتاد به غذا کمک می‌کنند تا استراتژی‌های مناسب را بکار بسته و به او توصیه‌های توجیه‌پذیر و منطقی ارائه می‌دهند.

برای دریافت رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان از طریق لینک زیر ثبت نام کنید

رژیم غذایی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید