چند توصیه ساده و کاربردی برای کاهش تری‌گلیسرید خون

690378 736 - چند توصیه ساده و کاربردی برای کاهش تری‌گلیسرید خون

چند توصیه ساده و کاربردی برای کاهش تری‌گلیسرید خون

افراد بالای ۲۰ سال با انجام یک آزمایش خون ساده می توانند میزان تری‌گلیسرید خون خود را مشخص نمایند. میزان تری‌گلیسرید خون باید کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر (mg/dL) باشد. میزان تری‌گلیسرید  mg/dL 199-15نسبتا بالا، mg/dL 499-200  بالا و ۵۰۰≥ mg/dL   بسیار بالا تفسیر می‌شود. چاقی، دیابت، بیماری کلیوی و اختلال غده تیروئید می‌توانند با افزایش تری‌گلیسرید خون مرتبط باشند. چنانچه به یکی از این بیماری‌ها مبتلا باشید ابتدا باید بیماری زمینه‌ای شما درمان شود. سپس شیوه زندگی خود را اصلاح کنید.

مطلب مرتبط: علائم چربی خون بالا و راه های درمان و پیشگیری از آن

تغذیه و تری‌گلیسرید

اگر تری‌گلیسرید خون شما بالا است اولین نکته حائز اهمیت توجه به تعادل بین کالری دریافتی از مواد غذایی با کالری مصرفی توسط بدن می باشد. بنابراین باید از پرخوری پرهیز کرده و بیشتر ورزش کنید. زیرا هر چه کالری دریافتی بیشتر باشد بدن این کالری اضافی را به شکل تری‌گلیسرید ذخیره کند.

4bn1b3e4cea34cvn0r 800C450 - چند توصیه ساده و کاربردی برای کاهش تری‌گلیسرید خون

نکاتی که به کاهش تری‌گلیسرید خون کمک می‌کنند عبارتند از:

• کاهش مصرف چربی‌های اشباع و ترانس. چربی‌های اشباع در گوشت و لبنیات پرچرب، فست فودها و سایر غذاهای فرآوری شده وجود دارند.

• مصرف متعادل چربی‌های سالم غیراشباع. این چربی‌ها در روغن‌های مایع (مانند زیتون و کانولا) و مغزها یافت می‌شوند.

• محدودیت مصرف غلات تصفیه شده (مانند نان سفید)، شیرینی‌جات و نوشیدنی‌های شیرین.

• استفاده از ماهی1 تا ۲ بار در هفته. ماهی‌هایی مانند سالمون حاوی اسید چرب امگا ۳ هستند که به کاهش چربی خون کمک می‌کند.

•  دریافت کافی فیبر در رژیم غذایی روزانه. فیبر در غلات کامل (مانند نان سبوس‌دار)، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات وجود دارد.

• حفظ وزن در محدوده طبیعی. اگر به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستید نسبت به درمان آن اقدام کنید.

• خودداری از مصرف الکل. الکل حاوی کالری بالایی است.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید