فواید تائورین برای ورزش و بیماری ها


تائورین فراوان ترین اسید آمینه در قلب، شبکیه چشم، ماهیچه های اسکلتی، مغز و سلول های ایمنی است. مانند گلوتامین و پرولین، یک آمینو اسید ضروری مشروط است(بدن در مواقع بیماری و استرس قادر به تولید آن به تنهایی نیست). از فواید تائورین می توان به افزایش عملکرد ورزشی و سلامت قلب و بهبود دیابت اشاره کرد. تائورین اغلب به نوشیدنی های انرژی زا افزوده می شود و به شکل مکمل نیز در دسترس است و ممکن است برای کسانی که تغذیه تزریقی دریافت می‌کنند یا کسانی که نارسایی مزمن قلب، کبد یا کلیه دارند و در معرض خطر کمبود تائورین هستند مفید باشد.

فواید تائورین

تائورین می تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد. در این قسمت قصد داریم این فواید و خواص را بررسی کنیم.

1. کمک به کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت

تائورین به دلیل توانایی کاهش فشار خون و التهاب، ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که مصرف بیشتر تائورین می‌تواند به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و جلوگیری از تجمع پلاک‌های چربی در شریان‌ها کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که تائورین اثر ضدالتهابی در بیماران قلبی عروقی دارد و حتی ممکن است دیابت را بهبود بخشد. یک مطالعه نشان داد که مصرف 3 گرم تائورین در روز به مدت 7 هفته منجر به کاهش قابل توجه وزن و تری گلیسیرید می شود که هر دو از عوامل خطر بیماری های قلبی هستند.

2. کمک به کاهش علائم بیماری پارکینسون

مطالعات نشان می دهد که تائورین می تواند به بازسازی سلول های مغز کمک کند، که می تواند برای درمان بیماری های عصبی مانند پارکینسون مفید باشد. احتمال کم بودن تائورین در بیماران پارکینسون نسبت به افراد عادی بیشتر است. سطوح پایین تر نیز با افزایش شدت حرکتی همراه است. اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد فواید بالقوه تائورین برای مبتلایان به پارکینسون مورد نیاز است، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که تائورین می‌ تواند با تغییر فعالیت آنزیم خاصی که در عملکرد میتوکندری دخیل است، به کاهش شدت علائم کمک کند.

3. کاهش سندرم متابولیک

سندرم متابولیک به گروهی از بیماری ها اطلاق می شود که خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و دیابت را افزایش می دهند. این بیماری ها شامل فشار خون بالا، چربی اضافی شکم، افزایش سطح کلسترول یا تری گلیسیرید و قند خون بالا می باشند. تائورین دارای اثر مفیدی بر سندرم متابولیک است که شامل کاهش تری گلیسیرید برای جلوگیری از چاقی، بهبود مقاومت به انسولین برای تنظیم متابولیسم گلوکز و کاهش متابولیسم و کاهش کلسترول برای جلوگیری از هیپرکلسترولمی ناشی از رژیم غذایی است.

فواید تائورین

4. کمک به بیماری های لثه (پریودونتال)

تائورین به عنوان یک آنتی اکسیدان به مبارزه با رادیکال های آزاد مضر و جلوگیری از استرس اکسیداتیو در بدن کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد یکی از فواید تائورین کمک به درمان بیماری پریودنتال (نوعی عفونت لثه که در اثر بهداشت ضعیف دهان ایجاد می شود) است. یک مطالعه نشان داد که تجویز تائورین در افراد مبتلا به پریودنتیت مزمن باعث کاهش استرس اکسیداتیو در لثه و خون می شود که می تواند به بهبود سلامت دهان کمک کند.

5. بهبود عملکرد ورزشی

تائورین به یک مکمل ورزشی رایج تبدیل شده که بسیاری از ورزشکاران برای تقویت عملکرد بدنی و افزایش استقامت از آن استفاده می کنند. در یک مطالعه مشاهده شد که مکمل تائورین با عمل آنتی اکسیدانی به محافظت در برابر آسیب DNA ناشی از ورزش با بهبود قدرت و استقامت کمک می کند. تائورین ممکن است به جلوگیری از آسیب عضلانی و افزایش چربی‌سوزی در حین ورزش کمک کند، که هر دو در افزایش عملکرد ورزشی مفید هستند.

6. کمک به کاهش روند پیری

تحقیقات حیوانی نشان داد که پیشگیری از کمبود تائورین و جبران ذخایر آن باعث افزایش طول عمر و بهبود سلامت در چندین گونه حیوانی از جمله کرم ها، موش ها و میمون ها می شود. کاهش تائورین در بدن از ویژگی های پیری در گونه های مختلف از جمله انسان است، سطح تائورین در طول عمر انسان تا 80 درصد کاهش می یابد. ورزش می تواند به افزایش سطح تائورین در انسان کمک کند، که می تواند به مبارزه با پیری و افزایش عمر کمک کند.

مواد غذایی حاوی تائورین 

تائورین در انواع گوشت و محصولات لبنی و شیر خشک شیر گاو یافت می شود و ممکن است به عنوان مکمل به شیرخشک های غیر لبنی نیز اضافه شود. رژیم غذایی معمولی بین 9 تا 400 میلی گرم تائورین در روز فراهم می کند. جز در مواردی مثل بیماری شدید و استرس، بدن قادر است تائورین به مقدار کافی تولید کند و برخی تحقیقات نشان می‌دهند که بدن ممکن است مقدار کمتری تائورین دفع کند تا در زمانی که مصرف کم است، سطح آن حفظ شود. این اسیدآمینه در نوشیدنی ‌های ورزشی و مکمل ‌ها یافت می ‌شود و منابع طبیعی نیز دارد.

با مکمل های مناسب افزایش عملکرد ورزشی آشنا شوید: سافت ژل من ویت اسپرت ویواتیون

توصیه های دوز مکمل

مکمل های تائورین به صورت کپسول یا پودر در دسترس هستند. دوز تائورین بسته به عوامل مختلف متفاوت است، اما بیشتر مکمل ها حاوی بین 500 تا 1000 میلی گرم در هر وعده هستند. در صورت داشتن هرگونه بیماری زمینه ای، قبل از شروع مصرف مکمل حتما با پزشک صحبت کنید. مکمل تائورین برای کمک به جلوگیری از عوارض و بهبود نتایج کاردیومیوپاتی متسع (DCM)سگ یا گربه توصیه می شود. برای مصرف این مکمل با دامپزشک مشورت کنید.

خطرات و عوارض جانبی بالقوه

اگرچه مصرف تائورین بی‌خطر تلقی می‌ شود، اما رعایت اعتدال برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی بالقوه مهم است. قبل از شروع مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید. در حالی که برخی تحقیقات روی حیوانات نشان می دهد که تائورین می تواند برای اختلالات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب مفید باشد، مطالعات دیگر نشان داده اند که می تواند علائم اختلال دوقطبی و مانیا را تشدید کند. مصرف مکمل برای کسانی که مشکلات کلیوی دارند توصیه نمی شود، زیرا می تواند علائم را تشدید کند. مصرف این مکمل در شیردهی و بارداری توصیه نمی شود. تائورین ممکن است به عنوان یک دیورتیک یا ادرارآور طبیعی برای افزایش دفع آب از بدن عمل کند. بنابراین، ممکن است با داروهای خاصی مانند لیتیوم تداخل داشته و اثربخشی آن را کاهش دهد.

کلام پایانی
تائورین در منابع غذایی مانند گوشت، لبنیات و غذاهای دریایی یافت می شود. فواید تائورین شامل بهبود سلامت قلب، کاهش خطر سندرم متابولیک، افزایش عملکرد ورزشی، سلامت دهان و دندان و کاهش علائم بیماری پارکینسون است. تائورین می تواند برای حیواناتی که DCM تشخیص داده شده اند مفید باشد. اگرچه این مکمل ایمن است، برای همه افراد مناسب نیست و ممکن است برای برخی مشکلاتی ایجاد کند.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع:draxe



Source link