11 فایده مصرف ماهی

دسته بندی : غذاها

زمان انتشار : 1399/07/15

زمان به روز رسانی : 1399/12/25

ماهی یکی از سالم‌ترین غذاهای موجود در کره زمین است. در آن مواد مغذی مهمی مثل پروتئین و ویتامین D وجود دارد. همچنین ماهی منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا-۳ است، که برای بدن و مغز ما بسیار مفید است. در ادامه ۱۱ مورد از فواید مصرف ماهی که توسط محققان ثابت شده است را می‌آوریم.

 

۱. منبعی غنی از مواد مغذی مهم

ماهی در خود موادی دارد که بسیاری از افراد کمبود آن‌ها را دارند. این مواد شامل: پروتئین‌های با کیفیت بالا، ید و ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. ماهی‌هایی که بافت چرب دارند، معمولا به عنوان سالم‌ترین گونه ماهی شناخته می‌شود. این ماهی‌ها که شامل ماهی‌های سالمون، قزل آلا، ساردین و تن هستند در خود مواد مغذی فراوانی همراه با چربی دارند. یکی از این مواد، ویتامین D محلول در در چربی است که بسیاری از افراد کمبود آن را دارند.

ماهی‌های چرب میزان اسیدهای چرب امگا-۳ را در بدن بالا می‌برند. امگا-۳ برای کارکرد بهینه مغز و بدن بسیار ضروری است و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌‌ها می‌شود.

برای تامین نیاز امگا-۳ بدن خود، توصیه می‌شود که در هفته حداقل یک و یا دوبار ماهی چرب مصرف کنید. اگر گیاه‌خوار هستید باید از مکمل‌های امگا-۳ که از ریزجلبک‌ها درست شده‌اند استفاده کنید.

 

۲. کاهش خطر بروز حمله قلبی و سکته

حمله قلبی و سکته دو مورد از علل اصلی مرگ زودرس در دنیا هستند. ماهی یکی از سالم‌ترین غذاهایی است که شما می‌توانید مصرف کنید. تعجبی ندارد که بسیاری از تحقیقات و مطالعات نشان داده است که افرادی که به طور مرتب ماهی مصرف می‌کنند، کمتر دچار حمله قلبی، سکته و یا مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی می‌شوند. در یک مطالعه که بر روی بیش‌ از ۴۰۰۰۰ مرد در آمریکا انجام شد، معلوم شد که افرادی که در هفته یک و یا دو وعده ماهی مصرف می‌کردند، ۱۵ درصد کمتر از بقیه در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی بودند.

محققان معتقدند که ماهی‌های چرب به خاطر داشتن مقادیر زیادی اسید چرب امگا-۳ برای بدن خواص بیش‌تری دارند.

 

۳. حاوی مواد مغذی که برای رشد بسیار مهم است

اسیدهای چرب امگا-۳ برای رشد بدن بسیار مهم هستند. چربی امگا-۳ دوکوزاهگزانوئیک اسید برای رشد مغز و چشم‌ها ضروری است. برای همین معمولا به خانم‌های باردار و یا شیرده توصیه می‌شود که مقدار کافی امگا-۳ مصرف کنند. با این حال بعضی از ماهی‌ها در خود مقادیر زیادی جیوه دارند. جیوه جلوی رشد مغز را می‌گیرد و مشکلاتی را به همراه می‌آورد. در نتیجه، خانم‌های باردار باید فقط ماهی‌هایی را مصرف کنند که در خود جیوه کمی دارند. برای مثال: سالمون، ساردین و قزل آلا. مقدار مصرف هم نباید بیش‌تر از ۳۴۰ گرم در هفته باشد. همچنین خانم‌های باردار باید از مصرف ماهی‌های خام و پخته نشده پرهیز کنند چون ممکن است در آن‌ها میکروارگانیسم‌هایی وجود داشته باشد که به جنین صدمه بزند.

 

۴. باعث سلامت ماندن مغز می‌شود

معمولا عملکرد مغز با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد. با اینکه کم شدن متوسط عملکرد مغز امری طبیعی است، اما بیماری‌هایی که باعث تخریب جدی بافت عصبی مغز می‌شوند نیز وجود دارند. بیماری‌هایی مثل آلزایمر. بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش عملکرد مغز در افرادی که به صورت مرتب ماهی مصرف می‌کنند، آهسته‌تر اتفاق می‌افتد. همچنین افرادی که ماهی مصرف می‌کنند، ماده خاکستری بیش‌تری دارند. این ماده بافت اصلی مغز را شامل می‌شود. بافت قسمت‌هایی از مغز که وظیفه کنترل و تنظیم احساسات و حافظه را بر عهده دارند.

 

۵. باعث جلوگیری از افسردگی و یا درمان آن می‌شود

افسردگی یک حالت ذهنی معمول است. این حالت نتیجه، ناراحتی، کمبود انرژی و از دست دادن علاقه به زندگی و فعالیت است. با اینکه به این مشکل به اندازه چاقی و یا بیماری‌‌های قلبی توجه نشده است، باید بدانید که افسردگی یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی انسان‌هاست. تحقیقات نشان داده است که افرادی که به طور مرتب ماهی مصرف می‌کنند، کمتر دچار افسردگی می‌شوند.

آزمایش‌های زیادی نشان داده است که اسیدهای چرب امگا-۳ ضد افسردگی هستند و به شدت تاثیر داروهای ضد افسردگی را بالا خواهند برد. ماهی و اسیدهای چرب امگا-۳ همچنین برای درمان بیماری‌های ذهنی مثل اختلال دوقطبی نیز مفید هستند.

 

۶. یک منبع غذایی غنی از ویتامین D

ویتامین D مثل هورمون استروئید در بدن عمل می‌کند. ماهی و محصولات مرتبط با آن یک منبع غذایی غنی از ویتامین D هستند. ماهی‌های پرچرب مثل سالمون و شاه ماهی بیش‌ترین میزان ویتامین D را دارند. بعضی از روغن‌های ماهی، مثل روغن جگر ماهی نیز همچنین منبع غنی از ویتامین D هستند. یک قاشق از این روغن دو برابر نیاز روزانه شما در خود ویتامین D دارد.

 

۷. خطر ابتلا به بیماری‌های سیستم ایمنی را کاهش می‌دهد

بیماری‌های سیستم ایمنی مثل دیابت نوع ۱ زمانی اتفاق می‌افتند که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت سالم حمله کرده و آن را نابود می‌کند. مطالعات متعددی نشان داده است که مصرف امگا-۳ و یا روغن ماهی باعث کاهش بروز خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ در کودکان می‌شود. همچنین از بروز دیابت در بزرگسالان جلوگیری می‌کند. اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین D که در ماهی و روغن آن وجود دارد احتمالا مسئول این اتفاق هستند. بعضی از متخصصان عقیده دارند که مصرف ماهی باعث کاهش خطر ابتلا به روماتیستم مفصلی و ام اس می‌شود. اما هنوز مدارک کافی و محکم برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

 

۸. ممکن است از بروز آسم در کودکان جلوگیری کند

آسم یک بیماری شایع است که به خاطر التهاب مزمن در مجاری هوا ایجاد می‌شود. طی چند دهه گذشته میزان ابتلا به این بیماری به شدت بالا رفته است. مطالعات نشان داده که مصرف مرتب ماهی باعث کاهش خطر ابتلا به آسم در کودکان می‌شود. اما در بزرگسالان تفاوت خاصی مشاهده نشده است.

 

۹. ممکن است در سنین بالا از بینایی شما محافظت کند

از بین رفتن ماکولا به خاطر سن بالا یکی از دلایل اصلی اختلالات بینایی و نابینایی است که در افراد مسن شایع است. بعضی از شواهد نشان داده که ماهی و اسیدهای چرب امگا-۳ ممکن است از این بیماری جلوگیری کند. در یک مطالعه، معلوم شد که مصرف مرتب ماهی از بین رفتن ماکولا را در زنان ۴۲ درصد کاهش می‌دهد. یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف هفتگی ماهی باعث کاهش ۵۳ درصدی از بین رفتن ماکولا می‌شود.

 

۱۰. ماهی باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود

اختلالات خواب در دنیا به شدت شیوع پیدا کرده است. در معرض نور آبی بودن شاید یکی از دلایل اصلی باشد، اما محققان عقیده دارند که کمبود ویتامین D نیز یکی از دلایل این موضوع است. در مطالعه ۶ ماهه بر روی ۹۵ مرد میانسال، مصرف سه وعده سالمون در هفته باعث بهبود خواب و عملکرد روزانه این افراد شد. محققان حدس زدند که این اتفاق به خاطر وجود ویتامین D در ماهی است.

 

۱۱. خوشمزه است و آماده کردن آن ساده

ماهی غذایی خوشمزه است که آماده سازی آسانی دارد. برای همین، می‌توان به سادگی آن را در رژیم غذایی روزانه خود وارد کرد. مصرف دو وعده ماهی در هفته برای بهره‌مندی از فواید آن کافی است. اگر ممکن بود، بهتر است که از ماهی‌های که به صورت وحشی صید شده‌اند استفاده کنید. ماهی‌های پرورشی کمتر امگا-۳ دارند و ممکن است آلودگی‌های آب را نیز در خود داشته باشند.

ماهی سالمون را می‌توان پخت، کباب کرد، بخارپز کرد و یا به صورت خشک مصرف کرد. همچنین در کنار سبزیجات و غلات غذایی خوب می‌شود.

 

 

در آخر

ماهی یک منبع بسیار غنی از پروتئین با کیفیت بالاست. ماهی‌های پرچرب در خود مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا-۳ دارند. این ماده غذایی، فواید بسیار زیادی دارد؛ از حفظ توان بینایی گرفته تا تا بهبود شرایط روحی در سنین بالا. همچنین آماده سازی آن ساده است. برای همین اضافه کردن آن به رژیم غذایی‌تان کاری راحت است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید